2024.04.20. - Tivadar

V10-es motort kapott az Audi R10 TDI!

V10-es motort kapott az Audi R10 TDI!
Az Audi bemutatta a hosszú távú versenyekre épített idei versenygépét, az R15 TDI-t.

Az autó V12-es helyett egy V10-es motort kapott, amely több mint 600 lóerõs és 1050 Nm-es nyomatékkal rendelkezik, ám így sem lesz könnyû legyõzni Le Mansban a rivális Peugeot-t.

Amikor az Audi 2006-ban bejelentette, hogy dízel versenygépet készítenek a Le Mans-i 24 órás versenyre, a riválisok egy vállrándítással elintézték az ügyet, mondván, ez csak marketing.

Az igazság az, hogy a gyártó elismerte, az elsõ évben csak és kizárólag a megbízhatóság lebegett a szemük elõtt, és már egy sima célba éréssel is elégedettek lettek volna. Hamar kiderült azonban, hogy az R10 TDI versenyképes, mi több, az ingolstadtiak gyõztek is, és eredményüket 2007-ben és 2008-ban is megismételték.

Feltûnt azonban a színen egy új rivális, a szintén gázolajjal hajtott Peugeot 908 HDi, amely tavaly már gyorsabb volt az Audinál, amely csak megbízhatóságának köszönhette gyõzelmét. Éppen ezért idén nagyon készülnek a németek, teljesen áttervezték az autó aerodinamikáját, sõt új motort fejlesztettek ki. Az új egység két hengerrel kevesebbel rendelkezik, ám így sincs híján erõnek.

A gyártó sejtelmesen csak annyit közölt, hogy teljesítménye több mint 600 lóerõ, nyomatéka pedig szintén több mint 1050 Nm. A részecskeszûrõvel ellátott egység elõdjénél jóval kevesebbet fogyaszt, kisebb a tömege, miközben közvetlenebb a gázreakciója. A mérnökök a végsõkig könnyítették a versenygépet, még az akkumulátorok is lítium-ionosak, ami könnyebb a nikkel-metál-hibrid rendszerûeknél. Nagyobb lett a tengelytáv, a jobb súlyelosztásnak köszönhetõen pedig elõdjénél stabilabb és gyorsabb kanyarban.


Az R15 TDI az amerikai Sebringi 12 órás versenyen debütál március 21-én, ám a fõ cél természetesen a nyári Le Mans-i 24 órás viadal megnyerése, és ezzel a cím megvédése.