2024.04.23. - Béla

Négyszemélyes a Peugeot-buborék

Négyszemélyes a Peugeot-buborék
Két és fél méteren négy személy, mi ez? A Peugeot tudja a választ, a francia autógyár készített egy négykerekû csodabogarat.

Megszületését a környezetvédelemmel, s a mindig rohanó, idõhiányban szenvedõ emberekkel magyarázza a Peugeot. Mi ez a BB1?

Még most sem tudjuk, kívülrõl csak annyi látszik, hogy eredeti ötlet.
Akár egy négykerekû buborék, amely két és fél méteres hossza, vagy inkább rövidsége ellenére elnyel négy embert. Úgy parkol, mint egy motor - merõlegesen a járdára -, mégis négyszemélyes.

A titok nyitja az utastérben rejlik, ahol az ülések elrendezése a motorokét követi: a hátsó utasok tandem helyzetben ülnek az elsõk mögött, a pilóta pedig a megszokottnál függõlegesebb pozícióból uralja az autónak csak jó szándékkel nevezhetõ jármûvet. Nincsenek pedálok és hagyományos kerek volán.



A világos, vidám hangulatú kabin interaktív technikák sorát vonultatja fel: a színes kijelzõ és az audiorendszer „okostelefon" funkciókat valósít meg, egyszerre telefon, egyszerre navigátor, Internet és rádió. Visszapillantó tükör nincs, a kamerák nemcsak high-tech érzést közvetítenek, de áramvonalasabb formát engedélyeznek. Ami hagyományos, az az „ûrkapszula" variálhatósága, a négy személlyel 160 literes csomagtér 885 literesre növelhetõ.



Négyszemélyes, négykerekû, zárt kasztnis, belül mégis inkább motor, mitõl lenne legalább a hajtása normális? Természetesen elektromos, ám a villanymotorok a hátsó kerekekben vannak. Az ötlet a quadoktól származik, a megoldás maximális belsõ teret eredményez, a csúcsteljesítmény 20 lóerõ. A kedvezõ súly/teljesítmény arány miatt városi közlekedésre alkalmas a BB1, élénk az indulás (0-ról 30 km/h-ra 2,8 sec), és a késõbbi gyorsítás is elfogadható (30-ról 60 km/h-ra 4 másodperc).



Az erõs lítiumion akkumulátor 120 kilométeres hatótávot ad, két „csomagban", a hátsó ülések alatt bújik meg, így nem vesz el helyet az utas- és raktérbõl. Továbbá, mivel a két tengely között található, középen összpontosul a súly, aminek érdemi stabilizáló hatása van, különösen fékezéskor. Elektromos szervokormány, kettõs keresztlengõkaros elsõ és hátsó futómû, rugó-lengéscsillapító - így az úttartás és stabilitás megfelel a jármû teljesítményének és a városi közlekedés kívánalmainak.



Elektromos hajtásával a buborék-Peugeot környezetkímélõ: kipufogás- és zajmentes, és nem fogyaszt fosszilis energiahordozót. Álló helyzetben a tetõn elhelyezett napelemek tartják mûködésben a szellõzést, ráadásul a friss levegõ úgy jut az utastérbe, hogy az aktívszenes finomszûrõ elõzõleg kiválasztja belõle a pollent és az egyéb szennyezõ anyagokat. Mi ez? A Peugeot BB1-t nehéz az eddigi kategóriák egyikébe is beskatulyázni. A koncepció félretolja a konvenciókat, tágítja az autózás határait, eredeti választ ad a városi mobilitás holnapi igényeire! Féljen csak a Smart és a Toyota IQ.