2024.04.19. - Emma

Rába hótolók a NATO-bázison

Rába hótolók a NATO-bázison
Ünnepélyes keretek között átadták azokat a csúcstechnológiát képviselõ hóeltakarító eszközöket – köztük a Rába H25-ös hótolós jármûvét-, amelyek a jövõben a pápai Bázisrepülõterén teljesítenek majd szolgálatot.

A Magyar Honvédség Fejlesztési és Logisztikai Ügynökség (MH FLÜ) által lefolytatott beszerzési projekt záró akkordjaként megrendezett eseményen a RÁBA Jármû Kft ügyvezetõ igazgatója Torma János is részt vett.
Az átadásnál jelen volt Jahn Irmgard Asszony és Thomas Pollul Úr, az osztrák Schmidt cég kelet-európai kereskedelmi vezetõi is.

A hivatalos átadáson az MH FLÜ részérõl Pál József mk. ezredes köszöntötte a résztvevõket, és megköszönte a projektben közremûködõ külföldi és magyar cégek képviselõinek az együttmûködést. Beszédében hangsúlyozta, hogy a vásárláson túlmenõen a gépek szervizelésére vonatkozó szerzõdés is köttetett. Az eseményen az MH Fejlesztési és Logisztikai Ügynökség képviseletében jelen volt még Katona Zoltán alezredes és Zsíros Sándor õrnagy. Az MH Pápa Bázisrepülõtér nevében Domonkos Miklós ezredes, parancsnok vette át a kifogástalan külsejû és mûszaki tartalmú eszközöket, megköszönve a partnercégekkel folytatott sikeres együttmûködést. A projektben közremûködõ partnercégek képviselõi örömüket fejezték ki, hogy az együttmûködés gyümölcsözõnek bizonyult, és hozzájárulhattak a nemzetközi vállalások betartásához. A több százmillió forintos fejlesztésben a RÁBA Jármû Kft fõvállalkozóként vett részt, az AEBI Schmidt Gmbh a Daimler AG-vel együttmûködve pedig alvállalkozóként segítette a projekt megvalósulását.



A fejlesztéseknek köszönhetõen a technikai állomány egy RÁBA H25 típusú billenõ platós tehergépjármûvel, az erre a jármûre szerelt 7m szélességû Schmidt gyártmányú hóekével, 2 darab UNIMOG U500 típusú univerzális gépjármûvel, és 2 darab Schmidt TJS 560 típusú nagyteljesítményû seprõ/légfúvó berendezéssel gyarapodott.

A MH Pápa Bázisrepülõtéren szolgálatot teljesítõ Reptér Üzembentartó Szakasz gépparkjának mûszaki színvonala az új eszközökkel nagymértékben javult. A projekt a hatékonyság növelését, illetve a repülõtér folyamatos fogadóképességének elérését tûzte ki céljául, hiszen az immár három C-17 Boeing repülõgépet számláló, 12 nemzet használatában álló légi flotta szolgálatba állításával egyidejûleg a kiszolgáló földi személyzet feladatrendszere is jelentõsen megnõtt. A technikai eszközök kezelésének elsajátítását magyar és német elõadók, oktatók segítették. A 2009- es év végéig további fejlesztések is várhatóak, melyek lehetõvé teszik, hogy az MH Pápa Bázisrepülõtér üzembentartó szakasza maradéktalanul megfeleljen a magas szintû nemzetközi elvárásoknak.

Amit a H25 hótolós jármûrõl tudni kell...

Tavaly decemberben érkezett felkérés a Magyar Honvédség részérõl egy speciális, az általános katonai feladatok mellett a kifutópályák hóeltakarítására is alkalmas katonai terepjáró, billenõteknõs kivitelû gépjármû gyártására. A H25.324 DAEK 101-es jármû ez év szeptemberében elkészült, november 15-tõl pedig, amikor a pápai NATO-repülõtéren hivatalosan is életbe lép a hókészültség, élesben is kipróbálja a Magyar Honvédség pápai repülõbázis-repülõtér karbantartó személyzete a jármûvet és annak képességeit. A H25-ös történetét és mûszaki jellegzetességeit Major Balázs katonai projektvezetõ foglalja össze:

– A jármûvet kifejezetten reptéri feladatokra kívánja használni a honvédség, így speciális, kibõvített képességgel kell rendelkeznie. Erre szolgál többek között a 7,2 méter széles, közel 2,5 tonna tömegû, kétoldalt behajtható szárnyakkal rendelkezõ speciális hótoló, amelynek mûködéséhez hidraulikus és elektromos csomaggal egészítettük ki a standard H25 kivitelt, amely új kihívás volt, fõként a konstruktõrök számára. Magát a hótolót – az MS72.1K típust – németországi kooperációban szereztük be, illetve adaptáltuk a jármûhöz. A kollégák többször jártak a Schmidt cég St. Blasen-i központjában. – A jármû speciális képességeihez tartozik továbbá, hogy a billenõplató három irányban képes billenteni a 8 köbméter ömlesztett árut. Ez utóbbi hasznos térfogat természetesen függ a szállított áru fajsúlyától is. A billenõplatóra hótoló üzemmódban a jármûstabilitás és a tengelyterhelés határértéken belül tartása érdekében ellensúlyokat kell felrakni mintegy 6 tonna értékben. A jármû takarítási sebessége 30 kilométer⁄óra. – A H25-öst, amely a Pápára érkezõ C17- es óriásgépek zavartalan le- és felszállásában játszik fontos szerepet a téli idõszakban, több szempontból vizsgálja, ill. vizsgáltatja a Magyar Honvédség a specifikációban leírt harcászati és mûszaki követelmények megfelelõsége tekintetében. A vizsgálatokat egyrészt egy független vizsgálóintézet (TÜV Nord) végzi a Rába écsi próbapályáján és saját telephelyén, Budapesten, másrészt a Magyar Honvédség saját hatáskörben az üzemeltetõ alakulat telephelyén, Pápán. A független vizsgáló szervezet általi haditechnikai vizsgálatok a NATO belsõ szabványrendszere (STANAG) szerint történnek. – A repülõtér karbantartó személyzete számára – a Schmidt céggel közösen – 3 nap idõtartamban típusismertetõ tanfolyam került végrehajtásra az õsz folyamán a fenti eszközök megismertetésére, így már nemcsak a technika, hanem a tudás is rendelkezésre áll a hóeltakarítás zavartalan elvégzéséhez.