Az övlégzsák ütközés esetén 40 ezredmásodperc alatt felfújódik az utas testén és vállán. A hétköznapok során az új övet ugyanúgy kell használni, mint a hagyományos övet, s teljesen kompatibilis a gyerekülésekkel és ülésmagasítókkal is. A Ford kutatásaiban részt vevõ emberek több mint 90 százaléka úgy nyilatkozott, hogy az új öv kényelmesebb a hagyományos biztonsági övnél, mert puhább és párnázottabb. Ez a komforttényezõ azért fontos, mert így javulhat a hátsó övet viselõk aránya, amely a Nemzeti Országúti Biztonsági Hivatal szerint az Egyesült Államokban 61 százalék - szemben az elöl ülõk közötti 82 százalékkal.
Frontális vagy oldalirányú ütközés során a nagyobb átmérõjû övlégzsák hatékonyabban tartja megfelelõ helyzetben az utas testét, s ezzel csökkenti a sérülés esélyét. A jármû biztonsági szenzorai egy szempillantás alatt érzékelik az ütközés súlyosságát, s még azelõtt felfújják az övlégzsákot, hogy a jármû elsõ légzsákjai felfúvódnának. Mindkét hátsó öv csõszerû légkamrái hideg sûrített gázzal telnek meg, amely az ülés alatt elhelyezett hengerbõl egy speciálisan kiképzett csaton keresztül áramlik be. A felfúvódó övlégzsák tangóharmonikaszerûen összehajtogatott légzsákja felfújódás közben áttöri az öv szerkezetét, oldalirányban szétterül az utas testén - s mindezt annyi idõ alatt teszi meg, amíg egy jármû autópálya-sebességgel haladva megtesz egyetlen métert. A hagyományos légzsákokban jellemzõen használt, hõt generáló kémiai reakció helyett alkalmazott hideg sûrített gáznak köszönhetõen a felfúvódott övlégzsák nem melegebb az utas testén, mint a környezeti hõmérséklet. Az övlégzsák emellett kisebb nyomással és lassabban fújódik fel, mint a hagyományos légzsákok, hiszen az utas és az öv légkamrái között gyakorlatilag nincsen távolság.
A felfújt övlégzsák a hagyományos biztonsági övnél ötször hatékonyabban osztja el az ütközés energiáját az utas testén. Ezért fokozottabb védelmet nyújt, és csökkenti a sérülés kockázatát is, hiszen nagyobb felületen osztja el az ütközés erejét, illetve jobban megtámasztja a fejet és a nyakat. Felfúvódás után az övlégzsák több másodpercen át felfúvódva marad, majd az öv légkamrájának anyagán keresztül lassan elszökik belõle a gáz.