2024.04.19. - Emma

A Volkswagen belép a pickupok piacára

A Volkswagen belép a pickupok piacára
Az Amarokkal a Volkswagen belép a világszerte évente kétmilliós piaccal rendelkezõ középkategóriás pickupok szegmensébe. Egyben az Amarok az elsõ, 1 tonnás kategóriájú, Németországban fejlesztett pickup. A VW Amarok bevezetésére világszerte a négyajtós, duplakabinos verzióval kerül sor; a szimplakabinos változat 2011 elsõ felében mutatkozik be. Lesz hátsókerék-hajtású, valamint kapcsolható négykerék-hajtású és a kategóriában ritka állandó összkerékhajtású kivitel is.
A formáját illetõen világosan mutatja az új Volkswagen dizájn DNS-t. Szokás szerint a hangsúlyt a vízszintes vonalakra, a letisztult külsõre és a pontos illesztések együttes hatására helyezték. A vízszintes fényszórók és hûtõrács egyetlen dizájn elemmé történt egyesítése a Volkswagen új korszakának legfõbb jellemzõje lett. Az oldalelemek és a motorháztetõ határozott íve teherautós jellegû stabilitás látványát kölcsönzi az Amaroknak, melyet a tágas kerékházak tovább erõsítenek. Végül a Volkswagen logó koronázza meg a plató sima hátsó zárólapját, melyhez a hátsó lámpák éjszaka is karakteres formájú keretet adnak.

A Volkswagen két megbízható és üzemanyag-takarékos turbódízelt választott a pickuphoz. Az erõs 163 lóerõs 2,0 literes, közvetlen befecskendezésû biturbó TDI erõforrás 400 Nm nyomatékot ad le már alacsony, 1500-as fordulatszámtól. A másik négyhengeres TDI motor 122 LE teljesítménnyel 2010 közepétõl lesz elérhetõ. Változó geometriájú turbófeltöltõvel és 2000 fordulat/percnél 340 Nm maximális nyomatékkal rendelkezik. Mindkét motort 6-fokozatú manuális sebességváltóval párosították.

A kapcsolható négykerék-hajtású Amarok esetében a 122 lóerõs TDI motor csak 7,6 liter/100 km (199 g/km CO2) üzemanyagot fogyaszt. A 163 lóerõs TDI motor is nagyon gazdaságos, mellyel 7,8 literes (206 g/km CO2) fogyasztás érhetõ el. A 80 literes üzemanyagtartályának köszönhetõen akár 1000 kilométeres távolság megtételére is képes a pickup. Mindegyik Amarok pickup elérhetõ egy váltást segítõ jelzõrendszerrel is, amely támogatja a vezetõt a gazdaságos vezetésben. Létezik majd állandó négykerék-hajtású, kapcsolható négykerék-hajtású, valamint hátsókerék-hajtású modell is. Az Amarok alapverziója az utóbbi.



Az Amarok 4MOTION kapcsolható négykerék-hajtással és piros „4"-es jelzéssel ideális választás kirándulásokhoz, a hegynek fel, völgynek le utazáshoz. Az állandó négykerék-hajtású és nagyobb komfortfokozatú Amarok 4MOTION-t pedig fekete „4"-es jelzi, mely ugyanolyan menetdinamikát ad mint bármely négykerék-hajtású jármû, csak éppen burkolt utakra ajánlott inkább. Az Amarok kapcsolható négykerék-hajtása csúszásmentes tengelykapcsolóval társul; amelynek hatékonyságát a gyakorlat bizonyította a pickup szegmensben. Elsõ (terep-) fokozata a legbonyolultabb mûveletekkor, nehéz terepen könnyíti meg a vezetést. A teherautó a megengedett legnagyobb terheléssel is megbirkózik a 100 százalékos lejtõszöggel.

Az állandó négykerék-hajtású változat ritkaság ebben a kategóriában. A Torsen differenciál 40:60 arányban osztja el az erõt az elsõ és hátsó tengely között. Ezen felül a szelektív fékezési beavatkozások a kemény terepen is biztosítják, hogy a kerekek a legjobb vonóerõ mellett a legtöbb tapadóerõt kapják meg a motortól. Ezt a mûködési változatot párosították a kifejezetten komfortosra hangolt alvázzal. Az opcionális hátsó differenciálzár minden hajtásnál elérhetõ.

Három felszereltségben érhetõ el az Amarok. A kemény munkák esetében történõ használathoz megfelelõen az elsõ lökhárító, a kilincsek és külsõ visszapillantók nem fényezettek. Az alapfelszereltségben az acél keréktárcsa 16 colos. További alapelemek a magasságában állítható elsõ ülések, az osztottan dönthetõ hátsó üléssor, a zárható kesztyûtartó és a platóvilágítás. Különlegessége a külsõ visszapillantó-tükrökbe integrált antenna.



Egy szinttel gazdagabb felszereltség az Amarok Trendline. Ebben a változatban az elsõ lökhárító, a kilincsek és a külsõ tükrök is az autó színére fényezettek. Elektromos ablakemelõket, illetve elektromosan állítható külsõ visszapillantó tükröket és központi zárat tartalmaz ez a felszereltségi szint. Továbbá a CD-s rádió, „Climatic" félautomata klíma berendezés, multifunkciós kijelzõ, sebességtartó automatika és elsõ ködfényszóró tartozik az alapfelszereltségbe, illetve 16 colos könnyûfém keréktárcsa emeli ki az erõteljes megjelenést.

Az Amarok Highline felszereltségû autókat fokozott kényelmi funkciókkal látták el. A Trendline felszereltségi szintre építkezve a Highline tartalmazza a részben krómozott külsõ visszapillantó házat, változatos króm díszítéseket, kívül és belül egyaránt, és a szélesített, színre fújt sárvédõívet, mely helyet hagy a 17 colos könnyûfém felninek. Ezen felül a legmagasabb felszereltségi szintre jellemzõek a mûszerfal kontraszt színe, az automata klímaberendezés, a bõr kiegészítõk és a még fejlettebb audio rendszer valamint az elegáns kárpitozás.



A széles körû alapfelszereltség mellett egy terjedelmes tartozéklistával is rendelkezik az Amarok - a fellépõ díszléctõl kezdve a platóbélésen át a Multi-Connect rakományrögzítõ rendszerig (Trendline-tól kezdve alapfelszereltség) és a könnyûfém kerekek nagy választékáig.

Az ergonómikus tervezésû belsõ magán viseli a Volkswagen modelljeire jellemzõ jegyeket. Könnyû belépés, bõséges helykínálat és nagy fejtér jellemzi a kormány mögött ülõ személy „munkahelyét". Ezek a sajátosságok és a hátul ülõk tágas lábtere teszik az Amarokot teljes értékû ötüléses jármûvé. Amikor csak ketten utaznak, a belsõ tér tárolói a hátsó üléssor lehajtásával növelhetõk.

Az Amarok platója kategóriájában a legnagyobb méretekkel rendelkezik. A rakodási magasság csak 525 mm, a raktere pedig 2,52 négyzetméter (1555 mm hosszú és 1620 mm széles). De ez nem minden: az Amarok ugyancsak "kategóriája legjobbja" a kerékdobok közötti 1222 milliméteres szélességgel. A középméretû pickupoknál elõször lehetséges Euro raklapokat oldalirányból berakodni a jobb helykihasználtság érdekében.

Nagy méreteinek és a maximálisan 1,15 tonna terhelhetõségének köszönhetõen az olyan sporteszközök is szállíthatók mint például a quad vagy más terjedelmes masinák. Négy rakományrögzítõ szem található a plató négy sarkában, elõsegítve a rakomány védelmét utazás közben. Ezen kívül az opcionális vonóhorog 2,8 tonna vontatmányt bír el.



Az ABS és ASR alapfelszereltség az Amarokban, csakúgy, mint az elektronikus differenciálzár (EDS). Egy másik alapfelszereltsége a gombnyomással aktiválható terep ABS, mely határozottan lerövidíti a féktávolságot terepen és kavicsos utakon. Amennyiben a széria ESP rendszer aktív, és amikor a terep ABS inaktív 30 km/órás sebesség mellett, akkor a lejtmenet-vezérlõ bekapcsol. Ez megtartja a jármû sebességét a szelektív fékezés és a lejtmenet-vezérlõ mûködésének engedélyezésével. Elõször ebben az osztályban, 30 km/óra alatti vezetéskor a vezetõ maga határozhatja meg a sebességet az adott lejtõs körülményekhez képest a fék- vagy a gázpedál használatával. Továbbá minden jármû tartalmazza az ESP-t és a hegymenet-asszisztenst, mely a visszagurulástól megóvva helyén tartja az autót hegymenetben mindaddig, amíg a vezetõ eléggé meg nem nyomja a gázpedált.

A Volkswagen Amarok 2010 januárjában a világ legkeményebb raliversenye alatt is igazolhatja mindezen adottságait. A Volkswagen ugyanis az Amauri Sport Organisation (A.S.O.) partnereként a Dakar Rali hivatalos szállítójává vált. A Volkswagen új pickupja így a verseny kísérõautójaként szolgál majd, amely során 20 Amarok a rendezõség munkáját segíti, míg további 15 darab sajtójármû, illetve személyszállítói (shuttle) feladatot lát majd el. Az Amarokra a Dakar Rali során igazi nyúzópróba vár, mivel e modelleknek is meg kell majd küzdeniük a terep minden nehézségével.

Az Amarok kulcsfontosságú piacai: Dél-Amerika, Dél-Afrika és Ausztrália. Ezeken a piacokon a pickupok sokoldalúságuk miatt a legkeresettebbek a szabadidõ-autók és haszongépjármûvek után. Az Amarok bevezetésére Dél-Amerikában 2010 elején, Európában 2010 második felében kerül sor.