2024.04.20. - Tivadar

Konnektorról is tölthetõ majd az új BMW 1-es

Konnektorról is tölthetõ majd az új BMW 1-es
A BMW is „halad a korral”, ám nem csupán a divathullámot lovagolja meg, amikor bemutatja az 1-es kupé tisztán elektromos hajtású változatát. A modell hatótávolsága a légkondicionáló vagy a szélvédõfûtés hétköznapi használata mellett a gyakorlatban kb. 160 kilométer.

A BMW Concept ActiveE tisztán elektromos hajtású, a BMW 1-es Coupé alapjaira épülõ tanulmánymodell, amely a BMW csoport „project i” programja keretében, az elektromos mobilitás területén végzett fejlesztések következetes folytatását képviseli.
Ennek során elsõ ízben mutatkozik be olyan koncepció, amely a teljes mértékben széndioxid-kibocsátás nélküli autózást biztosít.

A BMW-csoport a MINI E tanulmányt követõen, a „project i” program keretében született immár második jármûvét mutatja be. Az újabb program során az elektromos hajtás mindennapos alkalmazhatósága olyan modellben tesztelhetõ, amely „A vezetés élményét” a BMW modelljeire jellemzõ módon kínálhatja. Maradt a hátsókerék-hajtás, a dinamikus gyorsításokat is lehetõvé tévõ, erõteljes hajtásrendszer, valamint az átfogó – nagyvárosi alkalmazásokat is magában foglaló – magas hatásfok.



A BMW csoport a teljes mértékben széndioxid-kibocsátás nélküli mobilitás felé vezetõ útján a EfficientDynamics fejlesztési koncepció újabb pilléreként folytatja az elektromos hajtások fejlesztését. A kizárólag belsõégésû motorral szerelt modellek folyamatos fejlesztése, az ActiveHybrid technika sorozatgyártású alkalmazása és a hidrogénhajtások mindennapos alkalmazhatóságát igazoló BMW Hydrogen 7 mellett az elektromos hajtások további lehetõséget képviselnek.

A Concept ActiveE hajtásáról új, kifejezetten e modell számára tervezett elektromos szinkronmotor gondoskodik. Teljesítménye 125 kW/170 LE, 250 newtonméter maximális forgatónyomatéka pedig az elektromotorokra jellemzõen már közvetlenül indulástól teljes egészében rendelkezésre áll, s széles terhelési tartományon, mindvégig felhasználható marad.



Elsõ ízben szolgál az elektromos energia tárolására a BMW és együttmûködõ partnere, az SB LiMotive által kifejezetten a Concept ActiveE számára kifejlesztett lítiumion-akkumulátor. A minden menethelyzetben optimális teljesítménykarakterisztikát új, különösen stabil hõmérsékletszabályzás biztosítja.

A modell hajtásrendszerének további jellemzõje a mérsékelt saját tömeget eredményezõ, könnyûszerkezetes építés, illetve az egyes komponensek csoportosított elrendezése. Az elektromos motor a hátsó tengelybe integráltan mûködik, a nagy teljesítményû szabályozóelektronika pedig a hajtás felett kapott helyet. A töltéstároló számára a belsõégésû motorral szerelt jármûvekben a hagyományos erõátvitel és az üzemanyagtartály által elfoglalt helyet használták ki a tervezõk.



Várható menetteljesítmények: gyorsulás álló helyzetbõl 60 kilométer/óráig 4,5, 0 és 100 kilométer/óra között pedig 9 másodpercnél is rövidebb idõ alatt, legnagyobb sebesség mintegy 145 kilométer/óra (elektronikusan leszabályozva). A modell hatótávolsága az amerikai egyesült államokbeli FTP72-ciklus alapján szimulált értékként mintegy 240 kilométer, ami a mindennapos használat során olyan segédberendezések, mint a légkondicionáló vagy a szélvédõfûtés használata mellett a gyakorlatban nagyjából 160 kilométert jelent.

A MINI E koncepciómodellbõl átvett töltõcsatlakozó jelenleg az egyetlen ilyen konstrukció, amely magasabb áramerõsségekre is engedélyezett. E sokoldalú betáplálási technika a hagyományos hálózati aljzatokból, a nyilvános töltõállomásokból és a speciális faliszekrénybõl („wallbox”) egyaránt lehetõvé teszi a lítiumion-akkumulátor töltését. A teljes töltési folyamathoz erõsáramú (50 amper) hálózat esetén mindössze 3 óra is elegendõ.



A tanulmánymodellben a ConnectedDrive új, kifejezetten elektromos hajtású jármûvekre kifejlesztett szolgáltatásai jelennek meg. Ezek közé tartoznak azon specifikus távfunkciók, amelyek például az akkumulátor töltöttségi szintjének mobiltelefonos lekérdezését, a nyilvános töltõállomások felkutatását, illetve a jármû állóhelyzeti fûtésének és légkondicionálójának vezérlését szolgálják.