2024.03.29. - Auguszta

Szemmel irányítható autó - vannak még hibák

Szemmel irányítható autó - vannak még hibák
Német kutatók 2010-ben Berlinben mutatták be azt az autót, melyet a kezek segítsége nélkül, csupán a sofõr szemmozgásaival is kormányozni lehet. Raul Rojas, a kutatás vezetõjének elmondása alapján a kifejlesztett mûszer folyamatosan monitorozza a szemgolyó mozgásait, majd továbbítja azt a kormányt tekerõ robotnak. Így végül arra haladhat az autó, amerre a pilóta a szemeit forgatja. Az új technológiát egy Dodge Caravanba szerelték be, mely a berlini reptéren cikázott. Az eyeDriver-nek nevezett robot egészen 50 km/h-ig gyorsított, és ennél a sebességnél még biztonságosan manõverezett.
Természetesen a legnagyobb kihívás a városban, gyalogosok, motorosok és a többi autós közti közlekedés lenne, de ez elvileg még elég sokáig váratni fog magára. Rengeteg az olyan megoldatlan probléma, melyek nem kizárólag technikai-, de logikai korlátokat is felvetnek. Például nem tudják megmondani, hogy az autónak mit kéne akkor csinálnia, ha a sofõr átnéz az anyósülésen utazó társára, vagy épp rápillant egy ismerõsére, aki az utca szélén sétál.

Az elõttünk elterülõ, várható nyomvonalunkat amúgy is pásztáznunk kell, amit egy folyamatosan cikázó szemmozgással valósítunk meg: ez eleve kizárja, hogy a rendszer a forgalomban is mûködhessen.

Hasonló problémákat vet fel a jelenlegi tolatási megoldás. Ha a sofõr álló helyzetben a beltéri visszapillantóba néz, az autó rükvercbe kapcsol, és elindul hátrafelé – természetesen arra kanyarodik, amerre forgatjuk a szemünk, mint rendesen. Azonban a mögöttünk levõ forgalmat is folyamatosan figyelnünk kell, és ezt általában a középsõ tükörbõl tesszük meg. Dugóban állva minden hátrapillantáskor nekitolatnánk a mögöttünk állónak?

Igazából maguk a fejlesztõk sem tudják, mi lesz kutatásuk gyakorlati haszna. A jelenlegi állás szerint az a legvalószínûbb, hogy egy már létezõ, mûködõ robotpilóta rendszerrel ötvöznék az eyeDrive-ot. Itt csak navigációs szerepe lennek a szem elé szerelt mérõberendezésnek: az autót GPS, kamera és radar adatok alapján vezetné egy elektronika, mely csak akkor hagyatkozna a sofõr szemmozgására, ha navigációs döntéshelyzetbe kerül: például, hogy egy „T” alakú keresztezõdéshez érve jobbra vagy balra menjen-e.

A szemmozgásokat figyelõ szerkezetet egyébként egy aránylag olcsó, hétköznapi biciklis sisakra szerelték. Nagyot néztek az avatatlan szemek, amikor meglátták a reptéren magától pörgõ kormánnyal szlalomozó Dodge-t, melynek anyósülésén egy biciklis bukósisakot viselõ ember szuggerálta az elõtte lévõ betoncsíkokat.