Optikailag semmilyen rokonságot nem lehet fölfedezni az "õs-Passat" és legújabb leszármazottja között. Az új modell - akárcsak valamennyi elõdje 1988 óta - lépcsõs hátú karosszériával rendelkezik. Mind tömegét, mind méreteit tekintve jóval nagyobb az 1973-as darabnál (hosszúságban például 56 centiméterrel veri azt), és persze erõforrásai is tekintélyesebbek. Harminchét évvel ezelõtt még elég volt 1296, illetve 1370 köbcentis lökettérfogat (55, illetve 65 lóerõs teljesítménnyel) a Passat meghajtásához. A hetedik generációnak viszont még a leggyengébb változata is 105 lóerõs dízelmotorral bír, míg a csúcsmodellt 300 lóerõ röpíti elõre. A motorok (fõleg a gázolajat fogyasztók) igen takarékosak. Világcsúcs-gyanús az 1.6TDI modell teljesítménye, amely egyetlen tankolással 2463 kilométert tett meg. Az EU-szabvány szerinti fogyasztás mindössze 4,2 liter száz kilométerenként.
A VW konszern mérnökei, Ulrich Hackenberg fõkonstruktõrrel az élen, azt vallják, hogy a Passat nagyon jó autó; éppen ezért nincs szükség forradalmi újításokra, csupán a részletek finomítására. Ezekbõl jócskán akad az új Passatban, még ha egy részüket más autógyáraktól "koppintották" is a wolfsburgiak, például a fáradtságérzékelõt (á la Mercedes E-osztály) vagy a városi forgalomban hasznos automata fékezõt (á la Volvo). Viszont csak a Passat rendelkezik automatikus parkolássegítõ rendszerrel: a vezetõnek csak a gáz- és a fékpedált kell kezelnie, a centiméter-pontosságú kormányzást az automatika végzi.
Kellemes újdonság a leendõ vásárlóknak, hogy a számos mûszaki újdonság dacára az új Passat-modellek nem lettek drágábbak a 6. generáció darabjainál. Sõt: a legolcsóbb kivitel, a benzinmotoros, 122 lóerõs TSI ára 24.425 euró (kombi változatban 25.425), ami 675 euróval alacsonyabb a 6. Passat-nemzedék hasonló kategóriájú modelljének az áránál.