2024.03.28. - Gedeon, Johanna

Kecskeméten épül a Mercedes gyár

Kecskeméten épül a Mercedes gyár
195 milliárd Ft befeketetésérõl van szó

Mostantól a fütyülõs barackpálinka és a Szórakaténusz játékmúzeum mellett egy autógyár is eszünkbe juthat Kodály szülõhelyérõl. A kecskeméti Mercedes-Benz autógyár váratlan siker. Az utóbbi pár évben Szlovákia sorra nyerte el az autóipari befektetéseket, de a Felvidék a Kia, a Peugeot új gyára és a VW-konszern pozsonyi üzeme mellé nem bírt volna el még egy ilyen beruházást. Hazánk vetélytársa Románia és Lengyelország maradt, mivel Szerbia korábban kiesett.
Nem Szlovákia, nem Románia, nem Lengyelország

Autógyártás Magyarországon

Tavaly 288 996 autó készült hazánkban

Hazánkban jelenleg a Suzuki a nagyobbik autógyártó. A Magyar Suzuki Zrt. tavaly 232 480 autó gyártott, idén a Splash és az Opel Agila darabszámával 300 ezerre nõ a termelés. 2007-ben Gyõrött 1,9 millió motor mellett 56 982 Audi TT kupé és roadster illetve A3 Cabriolet készült. Idén komoly ugrás várható az A3 kabrió felfutásával. Szentgotthárdon 1992 tavaszán jött le a szalagról az elsõ Opel Astra, közel 90 ezer Astra F és 4000 Vectra A gyártása után 1999 novemberben leállt az autó-összeszerelés az Õrségben. A motor- a sebességváltó- és a hengerfejgyártás azonban él és virul.

Egy vagy két típus készülhet itthon

Romániában tavaly kevesebb autó készült, mint itthon (234 ezer a 289 ezerrel szemben), de nemrég a Ford ott vett gyárat és szomszédunk bérszínvonalban olcsóbb. Lengyelországban a Fiat, a GM (Opel, Daewoo, Chevrolet) és a Volkswagen gyárai 661 ezer jármûvet köptek ki tavaly, ott mûködik a Toyota motor- és váltógyára, plusz a 38,5 milliós belföldi piac is tényezõ.

Szó sem volt Kecskemétrõl

Mégis Kecskemét lett a befutó, bár az elején szóba sem jött Magyarország. A magyar államigazgatás érintettjei mindent megtettek, hogy hazánk mégis képbe kerüljön a Daimlernél. "Több havi hátrányt kellett behoznunk. A helyzet ahhoz hasonlít, mintha a 100 méteres síkfutásban mi akkor startolnánk, amikor az ellenfelek már 30-nál tartanak." - mondja Kilián Csaba, aki a beruházásösztönzéssel foglalkozó ITD Hungary befektetési igazgatójaként a projektgazda volt.

Nem a szubvenció miatt jön a Mercedes

"A Daimler rendkívül precíz partner. A döntésben 50-60 tényezõ játszott szerepet különbözõ súlyozással, az infrastrukturális adottságoktól a munkaerõ képzettségén, minõségén át a szakszervezetek erõsségéig" - tudtuk meg Kilián Csabától. A Daimler tanácsadócégek hadát foglalkoztatta, minden információt több csatornán ellenõriztek.

Jó fekvés, minõségi munkaerõ

A versenyben nem a szubvenciók, sem a szakszervezetek gyengesége vagy a lengyelországi 7 euró helyett ötre becsült helyi órabérek döntöttek. A Mercedes-Benz összességében itt tudja a legkedvezõbb költségekkel gyártani az autót a tõle elvárt minõségben.

Lengyelországi és romániai helyszínek illetve a sokáig versenyben lévõ Zalaegerszeg helyett Kecskemét mellett épül fel a Mercedes-Benz új autógyára. A kukoricaföld helyén modern összeszerelõ üzem épül, ma még ismeretlen autók számára.

Kecskemét közel van a megcélzott piacokhoz, a kelet-európai beszállítókhoz és Zalaegerszeggel, a másik ajánlott helyszínnel szemben jó az infrastruktúrája. Az M5 autópályán kívül a vasút legalább ennyire fontos, mert a kocsikat mind Kelet-, mind Nyugat-Európába innen szállítják, tehát nem viszik ki német logisztikai központba.

Akár 12-15 ezer új állást jelent a gyár

A felállás ebben is különbözik a gyõri Audi TT-összeszereléstõl. Bár a motorok Németországból érkeznek, Kecskeméten valódi autógyár létesül, nem csupán a kész karosszériaelemeket szereltetik össze.

2500 munkahely, és még mennyi?

Az elmúlt 10 év legnagyobb zöldmezõs beruházásával közvetlenül 2500 munkahely jön létre, de az autóipari beszállítók általában a gyári dolgozói létszám öt-hatszorosát alkalmazzák. Az ökölszabállyal kalkulálva további 12-15 ezer embernek nyújthat állást a projekt.

Kérdés, hogy van-e a Kecskeméten mûködõ autóipari cégek (pl. a Bosch, a Knorr-Bremse és Phoenix-Mecano) mellett ennyi álláskeresõ. A Daimler szóvivõje szerint itt sokkal jobb a helyzet, mint Nyugat-Magyarországon. Szempont volt, hogy az itt dolgozó külföldiek akár a 85 kilométerre, autóval jó esetben 45 percre lévõ Budapestrõl is ingázhatnak.

2011-re lesz kész

2 helyett 4 kompakt autó lesz a kínálatban Mercedes

Még nem tudni, milyen autó vagy autók születnek majd Kecskeméten. Mert nem biztos, hogy kétféle autó készül Bács-Kiskunban a várhatóan 2011-re elkészülõ gyárban. Florian Martens, a Daimler szóvivõje a 2012-es sorozatgyártás mellett a maximum két típust hangsúlyozta.

Õt épp Rastattban értünk utol, ahonnan a jelenlegi A- és B-osztály kigördül. A helyszín nem véletlen, mert a munkahelyeket féltõ német sajtó ugyanúgy rárepült a témára, mint a magyar. Ezért szól a gyári közlemény második mondata arról, hogy a német üzem teljes kihasználtságát 600 milliós eurós beruházással biztosítják. A Mercedest szétszedte volna a kinti sajtó, ha a hazai gyártóbázist feladja egy olcsóbban mûködõ keleti kedvéért.

A BMW visszautasította a Mercedest

Homály fedi a kecskeméti Mercedest


Mivel az A- és közeli rokona, a B-osztály szendvicsszerkezetû padlólemeze túl drága, ráadásul önálló motorcsaládot igényel, a Mercedes-Benz új technikára építi a következõ generációt. A Mercedes szívesen átvette volna a BMW-tõl a MINI padlólemezét, de ebbõl nem lett semmi.

Az új modellekrõl keveset tudni. A gyár a jövõben négy modellre bõvíti kínálatát a kompaktok között, ezért a kecskeméti autókat ne helyettesítsük be a mai A- és B-osztállyal! Szó lehet egy szabadidõ-autóról, egy sportosabb 3 ajtós és egy kupésított ötajtós modellrõl. Az új B-osztály tágasabb lesz a mostaninál, mert a konkurensek nagyobbak. Még spekuláció, hogy az SUV kerülhet hozzánk.

Adóforintok támogatásként

Fontosak a kisebb autók a Mercedesnek


Lényeges kérdés, mennyivel járul hozzá a magyar állam a beruházáshoz. A német fél nem nyilatkozik, szerintük ez a magyar állam feladata, de a miniszterelnök és a gazdasági tárcsa is hallgat a konkrétumokról.

Tudomásunk szerint az EU elõírásai a teljes beruházási érték feléig engedélyeznek támogatásokat, esetünkben a 800 millió eurós tétel fele mai árfolyamon 97,5 milliárd forint. Gyurcsány Ferenc azt állítja, hogy mindhárom pályázó megadta a maximális támogatást, tehát a pénzbeli közvetlen szubvenciókon túl az oktatásfejlesztésre, a vasúti és közúti létesítményekre meg sok másra elköltött összegek a több évre adott adókedvezményekkel együtt megközelíthetik a 100 milliárd forintot az évek során.