2024.04.25. - Márk

A francia kormány 6 milliárd eurós kedvezményes hitelt nyújt a Renault-nak és a PSA Peugeot-Citroennek

A francia kormány 6 milliárd eurós kedvezményes hitelt nyújt fejlesztések finanszírozására a francia munkavállalók tíz százalékát foglalkoztató két nagy autógyártónak, a Renault-nak és a PSA Peugeot-Citroennek. A támogatásért cserébe a kölcsön ideje alatt az autógyártók egyetlen franciaországi üzemet sem zárnak be és telepítenek külföldre.

A hétfõi francia napilapok értesülését az elnöki hivatal megerõsítette: Nicolas Sarkozy államfõ és Francois Fillon kormányfõ este fogadja a két autógyár elnök-vezérigazgatóját a támogatás ünnepélyes bejelentésére és a hitelért cserébe vállalt kötelezettségek aláírására.
A kormány már január 20-án a jármûipar válságára adandó válaszok egyeztetésére az ágazat közel ezer képviselõjével megkezdett tárgyalások megnyitóján jelezte, hogy bizonyos feltételekkel hajlandó masszív pénzügyi mankót nyújtani a szektornak.

A Le Figaro és a Les Échos napilapok értesülése szerint mindkét nagy francia autógyárnak, a Renault-nak és a PSA Peugeot-Citroennek is 3 milliárd eurós kölcsönt nyújt a kormány öt évre, kedvezményes, 6-7 százalékos kamattal.

A Renault és a PSA vezetõi is többször szóvá tették, hogy a jelenlegi likviditási problémák miatt képtelenek a fejlesztéseik piacról történõ, azaz banki finanszírozására. A hitelbõl az állam a "tiszta", például elektromos autók már létezõ fejlesztésének programját kívánja finanszírozni illetve felgyorsítani, és cserébe kötelezi az autógyárakat valamennyi franciaországi gyártótelepeik és munkahelyeik megtartására, valamint arra, hogy a Franciaországban eladásra kerülõ gépkocsik összeszerelésére ne telepítsenek külföldre további üzemeket.

Az Európai Unió soros elnöki tisztét ellátó Mirek Topolánek cseh miniszterelnök tiltakozása nyomán - aki protekcionizmussal vádolta meg Sarkozyt - a francia kormány arról viszont lemondott, hogy a kölcsönért cserébe a francia autógyárakat üzemeik visszatelepítésére kötelezzék más uniós országokból, például Csehországból, ahol az összeszerelés önköltsége közel ezer euróval alacsonyabb, mint Franciaországban.

Korábban az Európai Bizottság is óva intette Franciaországot a "protekcionizmushoz való visszatéréstõl", hangsúlyozva, hogy a "támogatást élvezõket kötelezni a kizárólagos franciaországi beruházásokra", azaz a tõkemozgás korlátozására nem egyeztethetõ össze az uniós szabályokkal.

Emellett a kormány nyomására a két autógyár vezetõi arra is kötelezik magukat, hogy részvényeseiknek csak "szerény" osztalékot fizetnek ki, maguk pedig nem vesznek fel prémiumot. Az eredeti elképzelésekkel ellentétben azonban az állam végül nem vállal részesedést a PSA-nál, és a Renault-nál sem emeli meg jelenlegi 15 százalékos részesedését.

A jármûipar - amelynek eladásai Európában tavaly közel 8 százalékkal estek vissza - Franciaország egyik legfõbb ágazata. A két nagy hazai cég, a Renault és a PSA Peugeot-Citroen - amelyek tavaly nyár óta több ezer munkahely megszüntetését jelentették be -, valamint a külföldi gyártók és bedolgozók 2,5 millió embert, a francia munkavállalók tíz százalékát foglalkoztatják. Az európai autógyártók egyesülete az európai termelésben idén 2008-hoz képest 15 százalékos visszaeséssel és 15-20 százalékos (150-200 ezres) létszámleépítéssel számol. A Renault eladásai januárban 21, a PSA-é pedig 11 százalékkal csökkentek.