2024.04.18. - Andrea, Ilma

Átrendezõdhet az európai autógyártás

Az európai autógyártók az állami támogatások révén megõrizték ugyan likviditásukat és zömmel pozitív üzemi eredménnyel (EBIT) zárják 2009-et, de a kamatterhek vészesen lenyomják, vagy veszteségbe fordítják az eredményeket. A Calyon Bank elemzõi szerint a jelenlegi helyzetben a fõ cél minden gyártónál a méretgazdaságosság elérése, ami fúziókért vagy együttmûködésért kiált.
Könnyen elképzelhetõ, hogy átrendezõdik az európai autópiac a válság nyomán. Az európai gyártókat a legfontosabb hazai piacokon - elsõsorban Németországban, Franciaországban és Nagy-Britanniában - meghirdetett keresletösztönzõ programok idén még kihúzták a csávából, de az öreg kontinensen jövõre újabb 6 százalékkal esik vissza az értékesítés. A készleteket a legtöbb gyártónak sikerült minimálisra csökkenteni, de a nagy árverseny miatt ez nem segített a vállalati profitokon, legfeljebb a likviditás megõrzéséhez járult hozzá. A válság mindennél élesebben rámutatott arra, hogy az optimális szérianagyságnak milyen jelentõs szerepe van a jövedelmezõség fenntartásában, ezért nem kizárt, hogy 2010-ben felvásárlások, részvénycserés egyesülések vagy egyszerû együttmûködési megállapodások keretében új szövetségek jönnek létre - vélik a Calyon Bank elemzõi.

Az európai autógyártók közül a Fiat csoport és a Volkswagen csoport lehet a válság nyertese - derül ki az elemzésbõl. A Fiat a kisautók, vagyis az A kategória 32 százalékát uralja, és autóinak 60 százaléka az ár, a méret és/vagy az alacsony károsanyag-kibocsátás miatt minden nagy európai roncsprémium programban támogatható volt. Ennek megfelelõen a cég árbevétele 36,5-rõl 48,5 milliárd euróra emelkedik idén, így 1 milliárdos üzemi eredményt érhet el, de a kamatterhek miatt végül 383 millió euró veszteséggel zárja az évet. Az üzemi eredményt javította az is, hogy az európai roncsprémium programok keretében eladott autók zömét Lengyelországban gyártotta a cég, a meggyengült zloty pedig az euróval fizetõ piacokon többletnyereséget hozott a cég számára. Az árbevétel és az üzemi eredmény jövõre tovább emelkedik, és 2010-et már 300 millió euró fölötti eredménnyel zárhatja az olasz autógyár.

A Volkswagen csoport kisebb modelljeivel a német roncsprémium program nyertese, de nem ez a fõ vonzereje, hanem az a 10 milliárd euró készpénz, ami a cég számláján parkolt a válság kitörésekor. Erre, és a megújult Polo és Golf modelljeire támaszkodva a német gyártó agresszív árazási stratégiával lepte meg versenytársait. Az alacsony áraknak és az értékesítés romló összetételének eredményeként - a kisebb autókon eleve kisebb a profit - a cég üzemi eredménye a tavalyi 3,9-rõl idén 1,9 milliárd euróra csökken, de a Calyon Bank elemzõi szerint jövõre már 3 milliárd euróra kúszhat föl. A kamatkiadások a legnagyobb európai gyártó profitját idén 854 millió euróra csökkentik, jövõre azonban már 2 milliárd euró körüli adózott eredményre számíthat a társaság. A Volkswagen csoport kilátásait javítja, hogy minden harmadik autóját Brazíliában, Indiában, Kínában vagy Oroszországban értékesíti, és ezekben az országokban jövõre már nõ az új autók piaca.

A Renault csoport pozícióján sokat javítottak a roncsprémium programok, de nem eleget. Az elsõ félévi üzemi veszteség után a cég pozitív üzemi eredményt vár a második félévre, de éves szinten így is 600 millió euró fölötti üzemi és 2,9 milliárdos adózás utáni veszteségre számíthat. A cég helyzetét nehezíti, hogy termékeinek 78 százaléka az európai piacon talál gazdára, ahol még jövõre is visszaesés várható az új autók piacán. Tovább rontja a társaság pozícióját, hogy a teherautó gyártásban nemcsak saját termékeivel van jelen, hanem 20 százalékos részesedéssel bír a Volvo teherautó-gyártó részlegében is. A korábbi években a cég eredményének 70 százalékát éppen a Volvo és a 46 százalékos Nissan részesedés hozta. A Nissan szövetségbõl a jövõben még profitálhat a Renault, mert a szálakat még szorosabbra fûzve, közös platformokkal közelebb kerülhetnek a méretgazdaságos széria méretekhez. Mindent egybevetve a Calyon elemzõi szerint jövõre 440 milliós üzemi, és 500 milliós adózás utáni eredményre számíthat a társaság.

A Peugeot és a Citroen márkákat gyártó PSA csoport az egyetlen gyártó Európában amely nemcsak az idén de jövõre is veszteséges lesz mind az üzemi, mind az adózott eredmény tekintetében. Az idei 1,7 milliárdos üzemi és 726 milliós adózás utáni veszteséget jövõre 350 milliós üzemi és 500 milliós adózás utáni veszteség követheti. A PSA csoport a Renault-hoz hasonlóan kitett az európai kereslet alakulásának, hiszen termékeinek 76 százaléka az öreg kontinensen talál gazdára. A társaság a kedvezõtlen rövidtávú kilátások ellenére 2012-re 3,3 milliárdos eredményt célzott meg, egy nagyszabású program keretében. Ennek részeként az európai piaci részesedés növelése érdekében felújítják a modellpaletta jelentõs részét, és komoly offenzívába kezdenek Kínában, Oroszországban és Latin-Amerikában.

A prémium márkák élén világelsõ BMW árbevétele idén csökkent, mert a termékpalettája miatt a cég nem élvezhette a roncsprémiumok áldásos hatását. A cég ennek ellenére 560 milliós üzemi és 140 milliós adózás utáni eredményre számíthat, jövõre pedig 1,2 milliárdos üzemi és 640 milliós adózás utáni eredményt várnak tõle a Calyon elemzõi. A BMW kilátásait javítja, hogy az Egyesült Államokban és Németországban, ahol együttesen gépjármûveinek több mint 40 százalékát értékesíti, jövõre már egyaránt 22 százalékos eladás növekedésre számíthat.

A BMW-nél sokkal nehezebb helyzetben van a Daimler, ahol a tavalyi 1 milliárdos üzemi veszteség után idén is 367 millió eurós üzemi veszteséget prognosztizál a Calyon. A veszteség ennél is lényegesen nagyobb lehetett volna, de a cégvezetés elszánt kiadáscsökkentéssel idén 4 milliárd eurót faragott le a költségekbõl. Az adózott eredmény ennek ellenére csaknem 2 milliárdos mínuszt mutat majd az év végén. A személyautó-gyártás üzemi szinten már az idei 3. negyedévben profitot hozott, de a teherautó-gyártó részleg legfeljebb jövõre válhat kifizetõdõvé. A teherautók iránti kereslet visszaesésére jellemzõ, hogy a cég a harmadik negyedévben 66 ezer jármûvet értékesített, szemben az egy évvel korábbi 122 ezerrel. Ebben a kategóriában 2010-ben térülhet meg a nagy költségcsökkentés, elsõsorban az észak-amerikai eladások várható fellendülése miatt. A Calyon elemzõi szerint a cég jövõre nem egészen 3 milliárd eurós üzemi eredmény mellett 1,9 milliárdos adózás utáni eredménnyel számolhat.