2024.04.19. - Emma

Vidékre mennek használt autóért a budapestiek

Az OtoMoto.hu gyorselemzése szerint 2010 elsõ negyedévében nagyot esett ugyan a magyar újautó-piac, a használt gépjármûvekre viszont stagnál a kereslet. Másfélmillió forintig szinte bármit el lehet adni, a fõvárosiak pedig szívesen mennek vidékre autóért.
Túlélésre játszik a magyar gépjármû-kereskedõk legnagyobb része, az aktuális piaci helyzetben új autót szinte lehetetlen eladni. Az adatok szerint 2010 elsõ negyedévében felére csökkent a magyar újautó-piac a már egyébként is mélypontot jelentõ, 2009-es elsõ negyedévhez képest.

55 százalékot zuhant a személygépkocsik piaca, 56 százalékot estek a kishaszon-, 45 százalékot a nagyhaszon-gépjármûvek eladásai, míg a motorkerékpároknál 40 százalékkal csökkent az értékesítés. Tavaly még húszezer darab felett voltak az újautó- eladások a januártól márciusig terjedõ idõszakban, idén ugyanakkor éppen csak sikerült átlendülni a tízezres határon, 10 210 személyautó kelt el.

2009-ben a készletkisöprési akciók tartották életben a magyar autópiacot, ezek hatása még április-májusban is tartott, a megkérdezett kereskedések ezért nem túl bizakodóak. Arra számítanak, hogy félévig még tovább romlik a helyzet. Enyhe emelkedés júniusban indulhat a Magyar Gépjármûiportõrök Egyesülete és a kereskedõk szerint is.

Nehéz átlátni a használtautó-piac történéseit, errõl a területrõl ugyanis nehéz olyan hivatalos számokat szerezni, mint az új autókéról. Az OtoMoto.hu partnerei közül ezzel együtt többen is állítják, hogy a használt piacon nincs akkora törés, mint az új autóknál, bár némi átrendezõdés azért látszik.

"Nem esett vissza a használt piac, még jobban is pörög, mint korábban" - mondta például Várkonyi Gábor, használtautó- kereskedõ, az AutoMobil.hu újságírója. "Új autót senki nem vesz, kocsira viszont mindenképp szükség van, így logikus, hogy a használt jármûvek kerülnek képbe. Kétmillió forintig hatalmas a kereslet, a korábbi tendenciákkal ellentétben azonban a vevõk 90 százaléka készpénzre vásárol, a hiteleket nem keresik az ügyfelek."

"Megfizethetõ autókra vágynak az átlagemberek, jelenleg minden korábbinál hamarabb elkelnek a rendezett elõéletû jármûvek. Ki van éhezve a piac ezekre, de csak a kétmilliós szintig, a klasszikus középkategória eltûnt. Újabb élénkülés tízmillió forint felett látszik."

Minden kereskedés Várkonyihoz hasonlóan elemezte az aktuális helyzetet, a visszaesett újautó-keresletért a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletét (PSZÁF) és a szigorú hitelfelvételi szabályokat is okolták a megkérdezettek. "Nagy a PSZÁF szerepe abban, hogy idáig jutott a piac" - fogalmazott Petrányi Zoltán, a Ford Petrányi cégvezetõje. "Piackárosítóak a mostani szabályok, preventív jelleggel korábban kellett volna beavatkozni, amikor már látszott, hogy baj lesz a mesterségesen felpumpált pörgésbõl."

Petrányi szerint a mostani visszaesés azért ennyire látványos, mert a tavalyi akciók lendítettek egyet az értékesítésen, most viszont a korábbi rossz hitelek is nehezítik a kereskedések dolgát.
"Spirálba került a piac, új autót senki nem vesz hitelre az új kondíciókkal, a régi, rossz hitelekbõl viszont nem lehet kiszállni. Pozitív jel lehet, hogy tavaly a vállalati értékesítés szinte teljesen elmaradt, ez a szegmens némi éledezést mutathat, de ezek a vásárlások is csupán 12 hónapos kötelezettségvállalással jönnek létre."

Petrányi szerint a használt piacon másfélmillió forintig nagy a kereslet, az ügyfelek keresik a fiatal autókat, ezekbõl azonban nagyon kevés van, hiszen már 2009-ben is haldoklott a piac. A cégvezetõ úgy véli, a használt piac hamarabb fog magára találni, egyébként pedig kulcsfontosságúnak tartja az új kormány intézkedéseit, gazdaságélénkítõ csomagot vár.

Zûrzavaros a mostani helyzet a 17 éve a szakmában lévõ Kövi Péter, a Buda Autó tulajdonos-cégvezetõje szerint. Egymillió forint alatt és tízmillió felett nagyon megy a piac, a telet viszont csak az olcsó autókkal lehetett átvészelni. "Ezeken nincs tényleges haszon" - mutat rá a szegmens hátrányára Kövi. "2009- ben már felezõdött a forgalmunk a korábbi évekhez képest, pedig ekkor voltak a nagy készletkisöprések, amikor kifelé vitték az országból azokat az autókat, amelyek eddig befelé jöttek."

"Azt hittem, 2009-et már nem lehet alulmúlni, mégis sikerült. Inkább készpénzre vásárolnak az ügyfelek, hitelre alig, a középosztály teljesen eltûnt. Éppen itt látok kitörési pontot, az elmúlt években ebben a kategóriában csak céges vásárlások voltak, ha ez visszarendezõdne, lehetne valami."

Általános vélemények szerint vidéken még rosszabb a helyzet, mint a fõvárosban, ezt próbálta érzékeltetni Babják Tibor, a Babják Autóház vezetõje is. "A tavalyi év rossz volt, a mostani még rosszabb" - panaszkodott a Skodákkal és Volkswagenekkel foglalkozó kisvárdai kereskedõ. "Óriási az árfolyamokkal trükközõ bankok felelõssége, rosszak a PSZÁF-féle, kikényszerített hitelfeltételek is, nem csoda, hogy áll a piac. Az a néhány ember, aki vásárol, az is tucatnyi kereskedéstõl kér ajánlatot, hogy végül a legjobbra bólintson rá, így nehéz érvényesülni.
Félmillió forint alatt ugyanakkor minden használt autó elmegy, persze készpénzért."

Mátyásné Kövics Anett, a Hering Autóház Kft. értékesítési vezetõje várakozás feletti érdeklõdést tapasztal a használt piacon, szinten maradtak az értékesítések a tavalyi elsõ negyedévhez képest, sõt bizonyos szegmensekben 20-30 százalékos emelkedés történt. "Másfélmillióig keresnek az ügyfelek autókat, jellemzõen két és fél millió forint a felsõ határ. Bizakodóak vagyunk a jövõt illetõen, olyan már biztosan nem lesz a piac, mint volt, de arra számítunk, hogy a második félévben kicsit magához tér."

Kövics egy érdekes tendenciáról is beszámolt, a Hering Autóház ugyan Szolnokon és Jászberényben mûködtet telephelyet, autói hatvan százalékát mégis budapesti vevõknek adja el. "Több internetes portálon is hirdetünk, azt tapasztaljuk, hogy a vevõket nem rettenti el, ha Budapestrõl vidékre kell utazniuk egy autóért. Lényegesen nagyobb a bizalom a vidéki autók iránt" - jelezte Kövics, hogy az OtoMoto.hu portál használata nagy lehetõség lehet a kereskedések számára.