2024.03.28. - Gedeon, Johanna

2000-2010-ig 3000 Volvót törtek össze

A Volvo biztonságtechnikai központjának laboratóriumában modellezhetõ a legtöbb helyzet, amely a való életben balesetet okoz. Tíz éve folynak töréstesztek, már 3000 felett járnak.
A balesetszimulációs központját 2000-ben helyezték üzembe, kapacitása több mint évi 400 teljes teszt. A laboratórium egy fix (154 méteres) és egy mozgatható (108 méteres) pályával van felszerelve. A mozgatható tesztpálya 0 és 90 fokos szög között állítható a frontális, hátsó és oldalsó ütközések, illetve két különbözõ sebességû és irányú mozgó autó ütközésének végrehajtásához.

A fix tesztpályán a személyautók maximális sebessége 120 km/h, a mozgathatón a maximális sebesség 80. A pályák sebességei egymástól függetlenül szabályozhatók. Az ütközési pont pontossága két 50 km/h sebességgel mozgó autó esetén 2,5 centiméter, ami 2 ezredmásodpercnek felel meg. Összehasonlításképpen: az emberi szem pislogása körülbelül 60 ezredmásodpercig tart.

– Minkét pályán végezhetõk tesztek az ellenkezõ irányban. A fix pálya másik végén egy 15x70 méteres betontömb található, amelyet különbözõ tesztekhez, például borulásokhoz használnak. A mozgatható pálya másik végén a környezõ táj a balesetszimulációs laboratórium szerves része. Itt számos különbözõ típusú, a forgalomban megtalálható tárgyakkal végeznek balesetszimulációs teszteket.

A két tesztpálya találkozásánál egy hat méter mély, plexiüveggel borított aknát alakítottak ki a balesetszimulációs tesztek alulnézeti rögzítéséhez. A teszteket felülrõl rögzítõ kamerák az ütközési pont felett 11 méterrel található szerkezeten vannak elhelyezve. Összesen körülbelül 50 nagysebességû kamerát használnak. A leggyorsabb akár másodpercenként 200 ezer képkocka rögzítésére képes. A legkisebb kamerákkal azt vizsgálják, hogy az ütközés során keletkezõ erõk milyen hatással vannak az autó belsejében található kis alkatrészekre.

A laboratórium ütközõtömbje 850 tonna tömegû. Légpárnás technológiával mozgatható. A tömb három oldalán különbözõ típusú balesetszimulációs akadályok építhetõk. A Volvo Cars egy egyedi balesetszimulátorral szintén végez teszteket, amelyben egy megerõsített karosszériát használnak a tesztelni kívánt belsõvel. Ez a karosszéria tönkretétele nélkül tudja szimulálni a valódi ütközésekben elõforduló borulást és erõket. Már több ezer számítógépes kísérletet hajtottak végre azokon a modelleken, amelyek balesetszimulációs tesztelését a laboratóriumban végzik.

A Volvo Cars körülbelül 100 különbözõ típusú tesztbábut használ a különbözõ termetû, tömegû és korú férfiak, nõk és gyermekek helyettesítésére. A különbözõ helyzetekben és célokra más-más bábukat használnak, vannak például frontális, oldalsó és hátsó ütközéshez használt bábuk.

Mérföldkövek

– 2000 - XVI. Károly Gusztáv, Svédország királya március végén felavatja az új balesetszimulációs laboratóriumot. Ez a világ egyik legfejlettebb ilyen létesítménye.
– 2000 - Kábelbõl készült pályaelválasztók tesztelése.
– 2001 - A Volvo Cars lesz az anyacég, a Ford Motor Company kijelölt biztonsági központja. Az elkövetkezõ években számos töréstesztet végeznek el különbözõ Aston Martin, Jaguar, Land Rover és Ford jármûveken.
– 2002 - Egy új tesztvázat mutatnak be a borulási tesztekhez. Meghívják a sajtó képviselõit az új Volvo XC90 borulási tesztjére.
– 2003 - A média meghívott képviselõi elõtt bemutatnak egy töréstesztet, amelynek során a vállalat legnagyobb modellje, az XC90 a legkisebb modell, a Volvo S40 oldalának ütközik 50 km/h sebességgel.
– 2007 - Májusban elvégzik a 2000. töréstesztet.
– 2008 - Új, nagysebességû digitális kamerákat telepítenek a laboratóriumba. A kamerák 200 000 képet rögzítenek másodpercenként.
– 2008 - Az új tesztváz egyedülálló lehetõséget nyújt az autó alulról való filmezésére, miközben az autó egy lámpaoszlopnak vagy fának ütközik.
– 2010 - A balesetszimulációs laboratórium 10. évfordulóját ünnepli. Ennek során egyetlen napon három különbözõ bonyolult töréstesztet végeznek el 100 meghívott újságíró elõtt. Mindent egybevetve, közel 3000 töréstesztet hajtottak végre a laboratórium mûködésének elsõ tíz évében.