rss
adó 1 százalék, adóbevallás adószám, 1ado, alapítvány, egyesület, adó1százalék
  • Készüljünk fel a csúszós utakra! - tippek télire

  • Share on Tumblr Nyomtatóbarát vagy PDF verzió

    Minden bizonnyal sokakban felmerülhet a kérdés, mit kell tenni, ha például ködben autózunk, szakadó esõben, havazás közepette vagy jeges úton. Íme néhány tipp az autósoknak:

    1. Rendszeresen ellenõrizni kell a gumiabroncsokat
    Az útra kelés elõtt minden esetben ellenõrizzük a gumiabroncsokat. Ügyelni kell arra, hogy a következõ rutinszerû karbantartási mûveletek végrehajtásra kerüljenek: Gondoskodni kell a gumiabroncsok megfelelõ abroncsnyomásáról.

    Az adott gumiabroncsok megfelelõ légnyomását a jármû gyártója határozza meg és annak értéke a jármû ajtajának élén-, az ajtóoszlopon- és a kesztyûtartó ajtaján vagy az üzemanyag tartály ajtaján kerül feltüntetésre. Ezen kívül a felhasználói kézikönyvben is felsorolásra kerül.

    A gumiabroncs oldalrészén felsorolt szám nem az adott gumiabroncsra vonatkozó ajánlott légnyomás -- hanem az adott gumiabroncs maximális légnyomása. A gumiabroncs légnyomását legalább havonta egyszer ellenõrizni kell. Le kell ellenõrizni a gumiabroncsok futófelület mélységét. A megfelelõ futófelület mélység biztosításával megakadályozhatók a csúszások és az akvaplaning (vízen csúszás).


    2. Lassítás.
    Esõs idõben, az esõ az úton levõ piszokkal és olajjal összekeveredve olyan csúszós felületet képez, ahol nagyon könnyen elõfordulhat a kifarolás. A kifarolás, megcsúszás elkerülésének legjobb módja az, ha lelassítunk. A kisebb sebesség esetén a gumiabroncs futófelületének nagyobb része képes kontaktusba lépni az útfelülettel, így jobb tapadás érhetõ el.


    3. Milyen módon védhetõk ki a csúszás következményei?
    A megcsúszások, kifarolások a legóvatosabb vezetõknél is elõfordulhatnak. Ha a gépkocsi megcsúszik, akkor ügyelni kell arra, hogy ne tapossunk a fékre. Ha a gépkocsi rendelkezik blokkolásgátló fékrendszerrel (ABS), akkor ne pumpáljuk a fékeket. Ehelyett határozott és egyenletes nyomást adjunk a fékekre és a gépkocsit a csúszás irányába kormányozzuk.

    4. Tartsunk megfelelõ követési távolságot!
    A nedves idõben történõ vezetés során az összes fontosabb kezelõszervet - azaz, a kormányt, a kuplungot, a féket és a gázpedált is - óvatosan kell kezelni, és jobban oda kell figyelni a hibákra és szükséghelyzetekre. Amikor az adott vezetést esõs idõben kezdjük meg, akkor a cipõnk nedves lesz és könnyen lecsúszhat a pedálokról. A motor indítását megelõzõen, a gépkocsi gumi lábtörlõjén vagy szõnyegborításán le kell dörzsölni a cipõk talpát. Az összes autósnak rendszeresen ellenõriznie kell, hogy a fényszórók-, a hátsó lámpák-, a féklámpák- és az indexlámpák megfelelõ módon mûködnek -e. A nedves utakon hozzávetõlegesen háromszor annyi idõt vesz igénybe a fékezés, mint a száraz utakon. Mivel a fékezéshez nagyobb távolságra van szükség, így fontos, hogy ne menjünk túl közel az elõttünk haladóhoz. Két személygépkocsi hosszúságnál valamivel nagyobb követési távolságot tartsunk.

    5. Az elõttünk haladó jármû nyomában (nyomvonalában) menjünk!
    Kerüljük el a fékek használatát. Amikor csak lehetséges, a lassítást úgy hajtsuk végre, hogy a lábunkat levesszük a gázpedálról. A fényszórót még kis esõben is be kell kapcsolni. Nem csak azért, hogy mi lássuk az utat, hanem azért is, hogy a többi vezetõ is láthasson bennünket. Ha a gépkocsi rendelkezik nappali futófényekkel, akkor azokat is be kell kapcsolni annak érdekében, hogy a mögöttünk haladó jármûvek is jobban láthassanak bennünket.

    6. Készüljünk fel az adott utazásra!
    A nedves idõben történõ vezetés során az összes fontosabb kezelõszervet - azaz, a kormányt, a kuplungot, a féket és a gázpedált is - óvatosan kell kezelni, és jobban oda kell figyelni a hibákra és szükséghelyzetekre. Amikor az adott vezetést esõs idõben kezdünk meg, akkor a cipõnk nedves lesz és könnyen lecsúszhat a pedálokról. A motor indítását megelõzõen, a gépkocsi gumi lábtörlõjén vagy szõnyegborításán le kell dörzsölni a cipõk talpát. Az összes autósnak rendszeresen ellenõriznie kell, hogy a fényszórók-, a hátsó lámpák-, a féklámpák- és az indexlámpák megfelelõ módon mûködnek -e.


    7. Milyen módon kerülhetõ el-, illetve kezelhetõ az aquaplaning (a vízen csúszás)?
    Az aquaplaning (vízen csúszás) akkor fordul elõ, amikor a gumiabroncsok elõtti víz gyorsabban "halmozódik fel", mint ahogy a gépkocsi súlya ki tudja nyomni azt az útvonalról. A víznyomás hatására a gépkocsi megemelkedik és a gumiabroncsok, illetve az út közötti vékony vízrétegen csúszik. Ebben a helyzetben elõfordulhat, hogy a gépkocsi teljesen elveszíti kontaktusát az útfelülettel, aminek következtében fennáll a kifarolás vagy kisodródás veszélye az adott sávból vagy akár az úttestrõl is. Az akvaplaning jelenség elkerülése érdekében, biztosítani kell a gumiabroncsok megfelelõ abroncsnyomását, továbbá jó futófelületeket kell fenntartani a gumiabroncsokon és szükség esetén ki kell cserélni azokat, nedves útszakasz esetén le kell lassítani, és tartózkodni kell a pocsolyáktól. Meg kell próbálni az elõttünk haladó gépkocsik nyomában menni. Ha az akvaplaning jelenséggel találjuk szemben magunkat, akkor ne fékezzünk- és ne változtassunk irányt hirtelen. Ennek következtében ugyanis kifarolás, kicsúszás történhet. Óvatosan engedjük fel a lábunkat a gázpedálról egészen addig, amíg a gépkocsi le nem lassul és ismét érezni nem lehet az útfelületet. Ha fékezésre van szükség, akkor azt finoman, kis pumpálási mozdulatokkal végezzük. Ha a gépkocsi rendelkezik ABS-el, akkor normál módon kell fékezni; a gépkocsi számítógépe a szükséges pillanatban egy pumpálási mûveletet utánoz.


    8. Ha az esõ nagyon erõsen kezd esni, akkor meg kell állni!
    A túl erõs esõ túlterhelheti az ablaktörlõ lapátokat, melynek következtében egy szinte összefüggõ vízfüggöny alakul ki a szélvédõ elõtt. Amikor a látási viszonyok olyan korlátozottak, hogy biztonságos távolságból nem láthatók az út szélei vagy a másik jármûvek, akkor itt az ideje, hogy félreálljunk és megvárjuk, amíg csendesedik az esõ. A legjobb megoldás az, ha egy pihenõhelyen vagy más védett területen állunk meg. Ha az útszéle az egyedüli használható hely, akkor a lehetõ legjobban le kell húzódni és várni kell, amíg a vihar továbbhalad. A többi gépkocsivezetõ figyelmeztetése érdekében, be kell kapcsolni a fényszórókat és a vészvillogót.


    9. Az elsõ esõk nagyon csúszóssá teszik az utat!
    Az elsõ esõk következtében minden esetben nagyon nehézzé válik a közlekedés, mivel a száraz úttesten található sár és olaj elegyedik a vízzel és egy még inkább csúszós réteget alkot. Az esõ kezdetét követõ elsõ fél órában a gépkocsivezetõk valószínûleg csökkent kezelõszerv kapacitást tapasztalnak és ebben az idõszakban különösen óvatosan kell vezetniük.

    10. Ködös idõben csökken a láthatóság mértéke!
    Más jármûvek elõzésekor különlegesen óvatosan kell eljárni! Ha lehet kerüljük az elõzést!

    11. Állóvízen történõ áthaladást követõen, ki kell szárítani a fékeket!
    Ha olyan állóvizen hajtunk keresztül, amely kellõen mély ahhoz, hogy a fékpofák nedvesek legyenek, akkor a fékeket - kiszáradásuk biztosítása érdekében - csak finoman használjuk.

    12. Kimerült állapotban ne vezessünk!
    Legalább két óránként vagy száz kilóméterenként meg kell állni pihenni.

    Jó utat!


    Share on Tumblr Nyomtatóbarát vagy PDF verzió
  • Hozzászólások

  • Olvasta már?

  • 2013-tól nem lesz Mercedes Maybach luxuslimuzin

    2013-ban a Mercedes befejezi a Maybach luxuslimuzinok gyártását.

  • Az eddigi leggyorsabb elektromos autó a Jaguartól

    Nagy lépést tett elõre az elektromos autók piacán a Jaguar, amely 205 mérföld per órás (330 kilométer per órás) végsebességgel haladó modellt gyártott C-X75 néven.

  • Vita Amerikában a vezetés közbeni mobiltelefonozás betiltásáról

    Washington - Széles körû vita bontakozott ki az Egyesült Államokban a vezetés közbeni mobiltelefonozás betiltásáról.

    Az Országos Biztonsági Tanács (NSC) nevû szervezet, amely annak idején vezetõ szerepet játszott a biztonsági öv használatának kötelezõvé tételében, a napokban a vezetés közbeni mobilhasználat teljes körû, országos betiltására szólított fel.

  • 2010-es V12-es motor a Lamborghinitõl

    Tovább tökéletesítették a klasszikus koncepciót: a Murcielago utódjában már 700 lóerõt nyom a tizenkét henger.

    A Lamborghini fejlesztõcsapata állítólag az alapoktól tervezte újra a klasszikus V12-est, de az alapvetõ felépítés maradt a régi. Megtartották a 60 fokos szöget a két hengersor között – végülis így érhetõ el a tökéletesen egyenletes járás – és maradt a 6,5 literes hengerûrtartalom is, viszont minden mást átalakítottak.

  • Osztrákok gyártják a Peugeot 308 RC-Z-t

    Az osztrák Magna-Steyr üzem gyártja a franciák "Audi TT-szerû" sportkocsiját.

    A franciáknak nem éri meg egy teljesen új gyártósort kiépíteni, mivel az autóból túl kevés készül.

    A tavaly bemutatott kétüléses kupé-tanulmányról, amely a 308-as padlólemezére és alkatrészeire épül, már korábban elárulták, hogy néhány éven belül gyártásba kerül

  • Genepax vízzel mûködõ autója

    A kiskocsi 1 liter vízzel egy órán át képes közlekedni, maximum 80 km/órás sebességgel, a Genepax állítása szerint.

    Egy japán vállalat, a Genepax, kifejlesztette a lehetetlennek tûnõ, vízmeghajtású autót.
    Az apró jármû generátorába vizet kell tölteni - lehet bármilyen, esõ-, tenger, folyó- vagy csapvíz -, mely vízbontással hidrogént állít elõ, a felszabaduló elektronok pedig elektromos áramot termelve meghajtják az autót.

  • Nem lesz több sporolós Ford!

    A Fiesta, a Focus és a Mondeo takarékosságra hangolt változatai után a Ford nem készít több ilyen változatot.

    A gyártó szóvivõje közölte, a Ka, a Kuga, valamint az S-Max nem kap Econetic változatot, mert azokra nem lenne elég kereslet.

  • Visszaesett az óriásterepjárók és limuzinok vásárlása az USA-ban

    Komoly hatása van a benzinárak emelkedésének az Egyesült Államokban is. Visszaestek az óriási terepjárók és benzinzabáló limuzinok eladásai, helyettük inkább kisautókat és hibrideket keresnek az amerikai polgárok.

    Ezen kívül közel 30 milliárd mérfölddel kevesebbet autóztak 2007 novembere és 2008 áprilisa között, mint 2006-2007 hasonló idõszakában.

  • Autópályadíjat is lehet fizetni üdülési csekkel

    A jövõ hónaptól akár az autópályadíjat is lehet fizetni üdülési csekkel, kibõvült ugyanis az ily módon igénybe vehetõ szolgáltatások köre. Autóbérlésre is elkölthetõ.

    Február 1-jétõl már az autópályadíj is rendezhetõ üdülési csekkel - egy ma aláírt egyezménynek köszönhetõen. Egyelõre az Állami Autópálya Kezelõ által üzemeltetett gyorsforgalmi úthálózatra vonatkozik a kedvezmény, vagyis az M5-ös és M6-os autópályán kívül mindegyikre.

  • A Seat Ibiza új dízelmotort kap

    2009 júniusától kezdve a Seat Ibizához is elérhetõ lesz a Volkswagen-konszern vadonatúj fejlesztésû 1,6 literes, közös nyomócsöves dízelmotorja.

    A 90 lóerõs és 230 Newtonméternyi nyomatékú erõforrás a teljesítményben vele azonos 1,9-es PT TDI motort váltja, átlagfogyasztása 4,2 liter, szén-dioxid kibocsátása pedig mindössze 109 g/km.

  • Fele annyi autó kelt el, 2009 elsõ hónapjában, mint egy évvel korábban

    Fele annyi autó kelt el, 2009 elsõ hónapjában, mint egy évvel korábban.

    2009 januárjában mindössze 5967 új autót helyeztek forgalomba Magyarországon. Ezzel szemben 2008 elsõ hónapjában 12 465 autót adtak el - derül ki a JATO Dynamics, a világ vezetõ autóipari piaci adat- és információszállítójának havi jelentésébõl.

  • Radikális koncepció a Ferraritól

    Folyamatosan vizsgálja a Ferrari, hogyan tehetné még tökéletesebbé modelljeit. Éjt nappalá téve dolgoznak különbözõ elképzeléseken a mérnökök, ezek mindegyike természetesen nem köszön vissza a szériamodellekrõl. Azért a maranellóiak (és minden más gyár) szorgalmasan védetik le ötleteiket, a szabadalmi hivatalból most egy új ajtónyitási mechanizmus rajzai szivárogtak ki.

  • Szigorodik a gépjármûvezetõk képzése

    L-betû a brit autókon

    A közlekedésrendészeti szabályok megszigorítását nemcsak Magyarországon indokolják a közúti balesetek számának csökkentésére irányuló törekvésekkel. Nagy-Britanniában például a jármûvezetõi engedélyhez való jutás feltételeit tették keményebbé, mind a tanuló vezetõk, mind pedig az oktatók számára.

  • Autóeladások: Európa már gyorsít

    Európában a Golf, a Fiesta, a Punto és a Mégane eladásai az elmúlt hónapban már 50 százalékkal meghaladták a tavaly szeptemberit.

  • Kötelezõ szervizlátogatás a Mini Cooper S tulajdonosoknak!

    Kötelezõ szervizlátogatásra szólítja fel az amerikai NHTSA a Mini Cooper S tulajdonosokat.

    A visszahívás oka, hogy a közlekedésbiztonsági hivatal álláspontja szerint a 2007-2008-as modellévû Cooper S-ek középen elhelyezett dupla kipufogója a kelleténél jobban kiáll a hátsó lökhárítóból, ami bizonyos esetekben megégetheti a gyalogosok lábát.