rss
adó 1 százalék, adóbevallás adószám, 1ado, alapítvány, egyesület, adó1százalék
  • Készüljünk fel a csúszós utakra! - tippek télire

  • Share on Tumblr Nyomtatóbarát vagy PDF verzió

    Minden bizonnyal sokakban felmerülhet a kérdés, mit kell tenni, ha például ködben autózunk, szakadó esõben, havazás közepette vagy jeges úton. Íme néhány tipp az autósoknak:

    1. Rendszeresen ellenõrizni kell a gumiabroncsokat
    Az útra kelés elõtt minden esetben ellenõrizzük a gumiabroncsokat. Ügyelni kell arra, hogy a következõ rutinszerû karbantartási mûveletek végrehajtásra kerüljenek: Gondoskodni kell a gumiabroncsok megfelelõ abroncsnyomásáról.

    Az adott gumiabroncsok megfelelõ légnyomását a jármû gyártója határozza meg és annak értéke a jármû ajtajának élén-, az ajtóoszlopon- és a kesztyûtartó ajtaján vagy az üzemanyag tartály ajtaján kerül feltüntetésre. Ezen kívül a felhasználói kézikönyvben is felsorolásra kerül.

    A gumiabroncs oldalrészén felsorolt szám nem az adott gumiabroncsra vonatkozó ajánlott légnyomás -- hanem az adott gumiabroncs maximális légnyomása. A gumiabroncs légnyomását legalább havonta egyszer ellenõrizni kell. Le kell ellenõrizni a gumiabroncsok futófelület mélységét. A megfelelõ futófelület mélység biztosításával megakadályozhatók a csúszások és az akvaplaning (vízen csúszás).


    2. Lassítás.
    Esõs idõben, az esõ az úton levõ piszokkal és olajjal összekeveredve olyan csúszós felületet képez, ahol nagyon könnyen elõfordulhat a kifarolás. A kifarolás, megcsúszás elkerülésének legjobb módja az, ha lelassítunk. A kisebb sebesség esetén a gumiabroncs futófelületének nagyobb része képes kontaktusba lépni az útfelülettel, így jobb tapadás érhetõ el.


    3. Milyen módon védhetõk ki a csúszás következményei?
    A megcsúszások, kifarolások a legóvatosabb vezetõknél is elõfordulhatnak. Ha a gépkocsi megcsúszik, akkor ügyelni kell arra, hogy ne tapossunk a fékre. Ha a gépkocsi rendelkezik blokkolásgátló fékrendszerrel (ABS), akkor ne pumpáljuk a fékeket. Ehelyett határozott és egyenletes nyomást adjunk a fékekre és a gépkocsit a csúszás irányába kormányozzuk.

    4. Tartsunk megfelelõ követési távolságot!
    A nedves idõben történõ vezetés során az összes fontosabb kezelõszervet - azaz, a kormányt, a kuplungot, a féket és a gázpedált is - óvatosan kell kezelni, és jobban oda kell figyelni a hibákra és szükséghelyzetekre. Amikor az adott vezetést esõs idõben kezdjük meg, akkor a cipõnk nedves lesz és könnyen lecsúszhat a pedálokról. A motor indítását megelõzõen, a gépkocsi gumi lábtörlõjén vagy szõnyegborításán le kell dörzsölni a cipõk talpát. Az összes autósnak rendszeresen ellenõriznie kell, hogy a fényszórók-, a hátsó lámpák-, a féklámpák- és az indexlámpák megfelelõ módon mûködnek -e. A nedves utakon hozzávetõlegesen háromszor annyi idõt vesz igénybe a fékezés, mint a száraz utakon. Mivel a fékezéshez nagyobb távolságra van szükség, így fontos, hogy ne menjünk túl közel az elõttünk haladóhoz. Két személygépkocsi hosszúságnál valamivel nagyobb követési távolságot tartsunk.

    5. Az elõttünk haladó jármû nyomában (nyomvonalában) menjünk!
    Kerüljük el a fékek használatát. Amikor csak lehetséges, a lassítást úgy hajtsuk végre, hogy a lábunkat levesszük a gázpedálról. A fényszórót még kis esõben is be kell kapcsolni. Nem csak azért, hogy mi lássuk az utat, hanem azért is, hogy a többi vezetõ is láthasson bennünket. Ha a gépkocsi rendelkezik nappali futófényekkel, akkor azokat is be kell kapcsolni annak érdekében, hogy a mögöttünk haladó jármûvek is jobban láthassanak bennünket.

    6. Készüljünk fel az adott utazásra!
    A nedves idõben történõ vezetés során az összes fontosabb kezelõszervet - azaz, a kormányt, a kuplungot, a féket és a gázpedált is - óvatosan kell kezelni, és jobban oda kell figyelni a hibákra és szükséghelyzetekre. Amikor az adott vezetést esõs idõben kezdünk meg, akkor a cipõnk nedves lesz és könnyen lecsúszhat a pedálokról. A motor indítását megelõzõen, a gépkocsi gumi lábtörlõjén vagy szõnyegborításán le kell dörzsölni a cipõk talpát. Az összes autósnak rendszeresen ellenõriznie kell, hogy a fényszórók-, a hátsó lámpák-, a féklámpák- és az indexlámpák megfelelõ módon mûködnek -e.


    7. Milyen módon kerülhetõ el-, illetve kezelhetõ az aquaplaning (a vízen csúszás)?
    Az aquaplaning (vízen csúszás) akkor fordul elõ, amikor a gumiabroncsok elõtti víz gyorsabban "halmozódik fel", mint ahogy a gépkocsi súlya ki tudja nyomni azt az útvonalról. A víznyomás hatására a gépkocsi megemelkedik és a gumiabroncsok, illetve az út közötti vékony vízrétegen csúszik. Ebben a helyzetben elõfordulhat, hogy a gépkocsi teljesen elveszíti kontaktusát az útfelülettel, aminek következtében fennáll a kifarolás vagy kisodródás veszélye az adott sávból vagy akár az úttestrõl is. Az akvaplaning jelenség elkerülése érdekében, biztosítani kell a gumiabroncsok megfelelõ abroncsnyomását, továbbá jó futófelületeket kell fenntartani a gumiabroncsokon és szükség esetén ki kell cserélni azokat, nedves útszakasz esetén le kell lassítani, és tartózkodni kell a pocsolyáktól. Meg kell próbálni az elõttünk haladó gépkocsik nyomában menni. Ha az akvaplaning jelenséggel találjuk szemben magunkat, akkor ne fékezzünk- és ne változtassunk irányt hirtelen. Ennek következtében ugyanis kifarolás, kicsúszás történhet. Óvatosan engedjük fel a lábunkat a gázpedálról egészen addig, amíg a gépkocsi le nem lassul és ismét érezni nem lehet az útfelületet. Ha fékezésre van szükség, akkor azt finoman, kis pumpálási mozdulatokkal végezzük. Ha a gépkocsi rendelkezik ABS-el, akkor normál módon kell fékezni; a gépkocsi számítógépe a szükséges pillanatban egy pumpálási mûveletet utánoz.


    8. Ha az esõ nagyon erõsen kezd esni, akkor meg kell állni!
    A túl erõs esõ túlterhelheti az ablaktörlõ lapátokat, melynek következtében egy szinte összefüggõ vízfüggöny alakul ki a szélvédõ elõtt. Amikor a látási viszonyok olyan korlátozottak, hogy biztonságos távolságból nem láthatók az út szélei vagy a másik jármûvek, akkor itt az ideje, hogy félreálljunk és megvárjuk, amíg csendesedik az esõ. A legjobb megoldás az, ha egy pihenõhelyen vagy más védett területen állunk meg. Ha az útszéle az egyedüli használható hely, akkor a lehetõ legjobban le kell húzódni és várni kell, amíg a vihar továbbhalad. A többi gépkocsivezetõ figyelmeztetése érdekében, be kell kapcsolni a fényszórókat és a vészvillogót.


    9. Az elsõ esõk nagyon csúszóssá teszik az utat!
    Az elsõ esõk következtében minden esetben nagyon nehézzé válik a közlekedés, mivel a száraz úttesten található sár és olaj elegyedik a vízzel és egy még inkább csúszós réteget alkot. Az esõ kezdetét követõ elsõ fél órában a gépkocsivezetõk valószínûleg csökkent kezelõszerv kapacitást tapasztalnak és ebben az idõszakban különösen óvatosan kell vezetniük.

    10. Ködös idõben csökken a láthatóság mértéke!
    Más jármûvek elõzésekor különlegesen óvatosan kell eljárni! Ha lehet kerüljük az elõzést!

    11. Állóvízen történõ áthaladást követõen, ki kell szárítani a fékeket!
    Ha olyan állóvizen hajtunk keresztül, amely kellõen mély ahhoz, hogy a fékpofák nedvesek legyenek, akkor a fékeket - kiszáradásuk biztosítása érdekében - csak finoman használjuk.

    12. Kimerült állapotban ne vezessünk!
    Legalább két óránként vagy száz kilóméterenként meg kell állni pihenni.

    Jó utat!


    Share on Tumblr Nyomtatóbarát vagy PDF verzió
  • Hozzászólások

  • Olvasta már?

  • A Mercedes turbómotorok gyártására állt át

    A Daimler fejlesztési igazgatója, Thomas Weber szerint az összes Mercedes személyautó-motor turbófeltöltéses lesz az évtized végére.

    Az ígéret csak elsõ hallásra tûnik képtelenségnek, hiszen a Mercedesnek lényegében csak három olyan motorcsaládja van, amelybe feltöltés nélküli motorok tartoznak. Az A és B osztályban használt kis négyhengeres benzinmotorok, valamint a V6-os és V8-as benzinmotorok, ezeket viszont - ahogy más gyártóktól már láttuk - gyakorlatilag egy-egy turbómotorral fel lehetne váltani.

  • A Nissan GT-R javított a körrekordján

    A Nissan GT-R tavaly beállított 7 perc 29 másodperces saját nürburgringi körrekordjával kapcsolatban meglehetõsen sok vita folyt, hiszen a Porsche dolgozói nem akarták elhinni a japán modell idejét és erõteljesen cáfolták az idõ valósságát.

    A Nissan azonban a kritikákra fittyet hányva újabb tesztelést rendezett a közel 21 kilométeres aszfaltcsíkon, ahol a frissített GT-R újabb házon belüli rekordot állított fel.

  • Folyik az üzemanyag a Suzuki Altóból

    Százezres visszahívást jelentett be az indiai Maruti Suzuki, az akcióban az Alto és testvérmodellje, a Nissan Pixo érintett.

    India vezetõ autógyártója a japán Suzuki többségi tulajdonában álló Maruti Suzuki, mely most százezer kisautó visszahívására kényszerült. Ázsiában A-Starként ismerik az Európában Altóként forgalmazott apróságot, amelynek testvérmodellje, a Nissan Pixo is érintett.

  • A franciák megveszik a Ladát?

    Habár a Renaultnak nem ez az idõszak történetének legjobb periódusa, ennek ellenére az amerikai terjeszkedésen gondolkodik, hírbe hozták a Jeeppel, most pedig azt rebesgetik, hogy megveszi az orosz Ladát is.

    Az elmúlt napok meglepõ pénzügyi eredményei, gyárleállásai és az autóeladások zuhanása mellett kissé elsikkadt a hír, hogy a francia óriás jókora, 25%-os részesedést vásárolt az AutoVAZ-ból, abból a cégbõl, mely többek között a Lada tulajdonosa is.

  • Hogyan lett az ember gyorsabb a lónál? - 160 éve halt meg George Stephenson

    Százhatvan éve, 1848. augusztus 12-én halt meg George Stephenson angol mérnök, a vasúti gõzvontatás úttörõje.

    Stephenson 1781. június 9-én egy szegény bányász második fiaként látta meg a napvilágot Nylam-on-Tyne városkában. Apja bányában dolgozott, a vizet kiszivattyúzó gõzgépet kezelte, így - mivel iskoláztatásra amúgy se tellett, írni olvasni is csak tizenhat évesen tanult meg - a fiú útja is a mélybe vezetett, ahol hamar megismerkedett a masinával.

  • Rómában betiltják a kényszerû szélvédõmosást piros lámpánál

    Az olasz fõváros polgármesterének idei rendelete értelmében ezentúl büntetendõ cselekménynek számít a közlekedési lámpa piros jelzésénél várakozó gépkocsik szélvédõjének kierõszakolt lemosása.

  • Francia ünnep

    Együtt ünnepli születésnapját a 90 éves Citroen és a 120 esztendõs Eiffel-torony: a jubileumok alkalmából a franciák különleges showt szerveznek.

  • Megvehetõ az internet-rádió az autókba!

    A Blaupunkt és a miRoamer sajtóközleménye szerint 2009-tõl már megvásárolható lesz az általuk autókba fejlesztett internet-rádió.

    A vásárlók a hagyományos AM/FM mellett a miRoamer által biztosított, interneten sugárzott temérdek állomás közül is választhatnak. A közlemény szerint a rendszer 2009-tõl már opcióként választható majd a nagy gyártók modelljeiben, ám hogy pontosan mely márkákról van szó, egyelõre homály fedi, mint ahogy a felszerelés árát is.

  • Négy napos munkahetet rendeltek el a szentgotthárdi Opel gyárban!

    Ma már nem dolgoznak a General Motors szentgotthárdi üzemében, a cég ugyanis négynapos munkahetet vezetett be.

    Pénteken nem mennek dolgozni a szentgotthárdi General Motors Powertrain-Magyarország Kft. alkalmazottai, miután a cégvezetés és a szakszervezet megállapodott abban, hogy az idén bármikor el lehet rendelni a 4 napos munkahetet.

  • A Frankfurti Autószalonon mutatkozik be a modellfrissített Skoda Octavia gázos változata

    A hamarosan kezdõdõ Frankfurti Autószalonon mutatkozik be a modellfrissített Skoda Octavia gázos változata.

    Az LPG modellben egy 1,6 literes benzinmotor dolgozik majd, amelyhez egy ötfokozatú kéziváltó csatlakozik.

  • Porsche mentõk

    Berlin - Extragyorsan juthatnak kórházba a betegek Stuttgartban: Porschéval.

    Az autógyár Cayenne modelljét alakította át mentõautóvá és olyan szirénával látta el, amelyet - közlése szerint - az autóvezetõk és a gyalogosok, kerékpárosok, motorosok egyaránt jobban hallhatnak, ezáltal pedig hamarabb utat engedhetnek a mentõnek.

  • Csökkenek a bírságok a KRESZ módosításnak köszönhetõen

    Elégedettek lehetnek az autósok a kormány legutóbbi, KRESZ-t érintõ döntéseivel, sokak által feleslegesnek tartott szabályozások kerültek ki a jogszabályból, ezen túlmenõen harmonizálták az szabálysértési rendelkezéseket, így csökkentek a bírságok.

  • Szülõi felügyelet mesterkulccsal

    A felelõtlen tinédzserek megfékezésére szolgál a Ford új találmánya, amelyet 2009-tõl sorozatgyártású modelljeikbe is beszerelnek.

    A MyKey rendszer lényege, hogy az autó tulajdonosa, jellemzõen a szülõ egy mesterkulcs segítségével korlátozhassa az autó képességeit, ha például tizenéves gyermekének adja azt használatra. Az autóval elérhetõ maximális sebesség 80 mérföld/órában (129 km/h) maximálható, a hi-fi hangereje is korlátozható, sõt, a kipörgésgátló kikapcsolása is megakadályozható.

  • Elbocsátások a Skodánál, kevés Fabia fogy!

    Németországban befellegzett a roncsprémiumnak, a német állam szeptembertõl már nem támogatja 2500 euróval azokat, akik újra cserélik használt autójukat.

    Számos más gyártó mellett a Skoda is pesszimistán tekint emiatt a jövõbe, saját számításaik szerint ugyanis ebben az évben legalább 76 000-rel dobta meg németországi eladásaikat a roncsprémium, így mostantól a hatalmas német piacon is jókora visszaesésekre számítanak.

  • Újabb biztosnsági rendszer a japánoktól

    A japán cég újabb aktív biztonsági rendszerrel látja el autóit. Az új fejlesztés képes felismerni a közelgõ balesetet, és riasztani a sofõrt.

    Az ütközés-elkerülõ felszerelés radarral érzékeli, ha egy másik jármû a mi sávunkba kerül, majd a sebességkülönbség alapján kiszámolja a baleset valószínûségét.