2024.04.18. - Andrea, Ilma

Bemutatkozik a mozgási energiát visszanyerõ hibridhajtású Peugeot 908 HY

Bemutatkozik a mozgási energiát visszanyerõ hibridhajtású Peugeot 908 HY
A Peugeot Sport a 2008-as Le Mans Series silverstone-i futamát használja ki a mozgási energiát visszanyerõ hibridhajtású 908 HDi FAP bemutatására.

A különleges ezüst-szürkében csillogó autó ízelítõt ad a márka hosszú-távú versenyautóinak jövõbeli megoldásaiból, noha alkalmazása még függ a 2009-tõl érvénybe lépõ mûszaki szabályzattól. A hibridtechnika fékezéskor lehetõséget nyújt a mozgási energia visszanyerésére, illetve tárolására.
Hagyományos autóban ez az energia kárba vész: felmelegíti a fékeket. Ha viszont hasznosítják, kétféleképpen is növelheti a jármû hatékonyságát:

-az energia-felhasználás növelése nélkül fokozza a dinamikát, azáltal, hogy összegzõdik a belsõ égésû motor teljesítménye és a tárolt mozgási energia.
-azonos teljesítményszint esetén csökkenti a fogyasztást, mert kihasznál amúgy veszendõbe menõ energiát.
Peugeot 908 HDi FAP

A bemutatójármû rendszere három kulcsfontosságú elemet tartalmaz:

1) a 60 kW-os, fogaskerék-hajtású villanymotor-generátor a hagyományos önindító helyébe lép,
2) tíz telepbe rendezett 600 darab lítiumion-akkumulátor tárolja az energiát (hat van a cockpitben, a szokásos akku helyén, és négy a baloldalon, laposan a padlóban),
3) elektronikus áramátalakító (a bal elsõ sárvédõ hátsó végében), amely az akkumulátor és a motor-generátor között szabályozza az áram folyását.

A 908 HY hajtása háromféle lehet:
-tisztán villamos (például a boxutcában),
-tisztán belsõégésû motoros,
-a kettõ kombinációja.

Egy Le Mans-i kör alatt például 20 - 30 másodpercig nyer vissza energiát a rendszer. Az energia lehetséges felhasználásai:

1) rásegítés 60kW (80 LE) teljesítménnyel, körülbelül 20 másodpercig körönként, vagy automatikusan, kigyorsításhoz a kanyarokból, vagy a vezetõ szándéka szerint, például elõzéskor,
2) fogyasztáscsökkentés a visszanyert energia mértékével arányosan (3 - 5 százalék).

Michel Barge (Peugeot Sport, igazgató): "A 908 HDi FAP tökéletesen illik hosszú-távú versenyprogramunkba, amelynek célja nem csupán a kihívások vállalása, hanem az is, hogy autógyártóként kihasználhassuk a versenyzést, mint a kutatás és fejlesztés eszközét. Miután versenyeken futtattuk HDi FAP autónkat, rendkívül értékes tapasztalatokkal gazdagabban tudjuk fejleszteni sorozatgyártású típusainkat. Az, hogy bevetjük-e ténylegesen 2009-ben ezt a technikát, természetesen attól függ, hogy milyen szabályzatot hoz ki az Automobile Club de lOuest."