2024.04.18. - Andrea, Ilma

A Saab 9X Air Concept komoly riválisa az Audi A3 és BMW 1-es sorozatnak

A Saab 9X Air Concept komoly riválisa az Audi A3 és BMW 1-es sorozatnak
Újabb tanulmányautóval készül a General Motors svéd márkája: a Saab a közelgõ Párizsi Autószalonon mutatja be az új, 9X Air Concept prototípusát. Néhány kiszivárgott fotó után a gyártó is bejelentette az újdonságot.

Egy prezentáció diáiról készített fényképek szivárogtak ki, amelyen a Saab új tanulmányautója látható. Az elõadáson többek között a Chevrolet Cruze mutatkozott be az észak-amerikai újságírók számára, de a vetítõvásznon a Saab egyik új koncepcióautója is megjelent.
Nem sokkal késõbb a svéd márka hivatalos képeket és információkat is közzétett az autóról. Az újdonság, akárcsak a tavaszi 9X BioHybrid koncepció, a jövõre bemutatkozó új 9-1 elõfutára. Ezzel a modellel a Saab az Audi A3 és BMW 1-es sorozatnak készít komoly riválist. A korábbi kombi-kupé karosszéria után az új prototípus nyitott tetõs változatban készült el.

A 9X Air Concept hossza 4,43 méter, szélessége 1,83 méter, magassága 1,39 méter, látványos 21 colos könnyûfém kerekeire 245-ös abroncsokat szereltek. A 9X Air utasteret körbeölelõ szélvédõje és oldalablakai fölé összehajtható tetõ kerül. Érdekes részlet, hogy a hátsó szélvédõ a magas far miatt nem része ennek a tetõnek, de külön gombnyomásra fel- vagy lehajtható.

Az autó egészen szériaérettnek tûnik, hiszen a márka jövõbeli formavilágát vetítik elõre a fényszórók és a jellegzetes hûtõmaszk a prototípus orrán. A 2+2 üléses utastér ugyan még nem tûnik sorozatgyártásra késznek, de mindenképpen új irányvonalat jelent. Eszerint a hagyományos középkonzolt mellõzték az autóból, a mûszerek viszont a fehér mûszerfalba süllyesztve, egy csoportba rendezve kaptak helyet.


Érdekes a motorházfedél alatt helyet kapott erõforrás is, hiszen az 1,4 literes turbós benzinmotor etanollal is tankolható, és hozzá egy elektromotort társítottak. A 200 lóerõs teljesítményû hibrid rendszer az elsõ kerekeket hajtja hatfokozatú dupla kuplungos váltón keresztül. A prototípus állóhelybõl 8,1 másodperc alatt gyorsul százra, végsebessége 231 km/óra.


A 9X Air bemutatója azt jelzi elõre, hogy közeledik a Saab 9-1 premierje. A prémium kompakt modell turbós benzines és dízelmotorok mellett etanollal is tankolható kivitelben, illetve késõbb hibrid hajtással is készül majd.