2024.04.19. - Emma

Csendes, tiszta és egyszerû a Golf VI - Vissza a gyökerekhez

Csendes, tiszta és egyszerû a Golf VI - Vissza a gyökerekhez
A német Volkswagen-gyár Golf típusú személygépkocsija világszerte népszerû. Európában eddig 26 milliót adtak el különbözõ évjárataiból, ezért a földrész legsikeresebb autójának is nevezhetnénk. Legújabb változatát, a Golf VI-ot októbertõl kezdik forgalmazni, s az év vége elõtt már Magyarországon is kapható lesz - ígérik a kereskedõk.

Számol az autópiac visszaesésével a Volkswagen, de azzal is, hogy legújabb típusú személygépkocsija, a Golf VI gépkocsija megnyerheti az igényes kisautó-vásárlókat, még akkor is, ha forradalminak mondható mûszaki újításokkal ezúttal nem kecsegtetik õket.
Tanulva a hibákból, amelyeket a legutóbbi Golf piacra dobásakor követtek el 2003 végén, a VW azt várja, hogy a könnyebb szerelhetõség, a kedvezõbb méretarányok és a sima termelési felfutás már a kezdeti idõszakban 5 százalékos hasznot hoz, míg az elõzõ típus, a Golf V csak több mint egy év elteltével vált nyereségessé.

Az Automotive Magazine "az európai piacok barométerének" nevezte a Golf VI október 10-i piacra dobását, vagyis a kereslet irányjelzõje is lehet, hiszen a rivális autógyártók a következõ 12 hónapban jönnek ki legújabb kisautóikkal. A kihívás ijesztõ, ha figyelembe vesszük, hogy az elõrejelzések szerint a gépkocsieladások Nyugat-Európában több mint évtizedes mélypontra fognak esni 2009-ben. Maga a Volkswagen is óvatosabban tervezi a következõ éveket.

Az új kisautó nemrég Izlandon tartott nemzetközi bemutatóján a Volkswagen a gépkocsit "minden idõk legcsendesebb Golfjának" nevezte, ami a kiterjedt akusztikai tökéletesítéseknek köszönhetõ. Rámutattak a puritán tervezésre és a jobb minõségû anyagokra, ami az eddigi típusokkal összehasonlítva a komfort és a luxus nagyobb érzetét kelti.

- A közelmúltban a design túl stilizált és túl díszített volt. Kevés köze volt a VW márka egyszerûségéhez és jellegéhez - jelentette ki Walter de Silva, a vállalatcsoport tervezési fõnöke, aki körülbelül 18 hónappal ezelõtt vette át a posztot Murat Gunaktól és elvetette az elõdjének a terveit, az új kocsi teljesen más külsõ megjelenés érdekében.

- A vízszintes vonalakat hangsúlyozva a Golf dizájn visszatér a gyökereihez és a barokk díszítés utat ad a világos, tiszta eleganciának, ami az új márka arca lesz. Ez magasabb értéket ad az egész Golf osztálynak - állapította meg Martin Winterkorn, a VW vezérigazgatója.

Eltûntek a harcias elsõ fényszórók és nincs meg a rikító trapezoid krómrács sem, amelyek az agresszív stílusú jármûvek jellemzõi voltak, mint a Tiguan vagy az Eos még az elõzõ fõtervezõ Gunak és a volt VW márkafõnök, Wolfgang Bernhard idején.

A tervezõk és a mérnökök megpróbálták csökkenteni a hangokat és a vibrációkat az autó belsejében, ahol csak lehetett. Módosítások révén jobban elszigetelték a motor zaját a vezetõfülkétõl. Az új ajtóillesztések, a csendesebben gördülõ gumik és az elsõ szélvédõre szerelt háromrétegû hangtompító szalagok ugyancsak a kocsi csendesebb üzemét szolgálják.

A Golf alvázán nem hajtottak végre nagyobb módosításokat. Benzin- és dízelmotoros változatokból azonban bõséges a választék, a modern csúcstechnika kényelmet és biztonságot segítõ termékeivel pedig szinte telepakolták az autót a gyártók. Az új típus üzemanyag-felhasználását pedig mind a dízel-, mind pedig a benzinmotoros változatoknál a Golf V. megfelelõ típusaihoz képest 100 kilométerenként mintegy fél literrel sikerült csökkenteni.

Az iparág leginkább versenyzõ szektorában a Golf 130-ra tehetõ közvetlen riválisa között olyanokkal kénytelen versenyezni, mint az idén érkezõ új Renault Megane vagy a megújított Opel Astra, amelynek megjelenése 2009-ben esedékes.

A Golf mentette meg a Volkswagent az összeomlástól, amikor elõször 1974-ben megjelent, és azóta több mint 26 milliót adtak el belõle. A világ harmadik legnagyobb autógyártójának azonban mégis fel kell futtatnia termelését, ha el akarja érni a célját, 8 millió jármû eladását 2011-ig.

Mivel a kisautók kategóriája szinte minden társadalmi csoportból vonzza a vásárlókat, a gyártóknak figyelembe kell venniük, hogy a túlzott változtatásokkal ugyan megnyerhetnek rétegeket, de másokat el is veszíthetnek. Ezért csak ott változtatnak a már megkedvelt külsõn és a szerkezeti elemeken, ahol valóban szükséges. Mégis sikerült a Golf VI. tervezõinek felcsillantani az újdonság varázsát.

- A Volkswagen ezúttal jót alkotott! Azokat az elemeket tökéletesítette, amelyek azonnal észrevehetõk. A vásárlónak nem kell elolvasnia a mûszaki leírást vagy megnéznie a motort ahhoz, hogy megtudja, ez egy új Golf - - állapította meg Ulrich Winzen, egy szakértõ.

Hogy miért éppen Izlandot választották a bemutató helyszínének, arra Walter de Silva tervezési fõnök egyszerû magyarázatot adott:

Az új típus bemutatása Izland szennyezetlen levegõjével és bõséges geotermikus energiájával természetes választás volt egy tiszta és egyszerû termék számára. Márpedig a Volkswagen stratégiájának része, hogy finomítsa ezt a márkáját. Nem éreztük indokoltnak, hogy olyan nagyvárosban mutassuk be a Golfot, mint London vagy Madrid.

A Volkswagen stratégiájához persze a költségkímélõ technológia alkalmazása is hozzá tartozik. Az új Golfnak az elõd platformján való gyártása is ennek az egyik módja. Az így nyert megtakarítások révén a VW a következõ négy évben a majdani Golf VII felszerszámozására irányíthatja át befektetéseit. Azt pedig, hogy a mostani típusváltás valóban nem járt horriblis költségekkel, a Golf VI. bruttó kiskereskedelmi árai igazolják: Németországban a Trendline változat alapfelszereléssel például 15 ezer 500 euróba fog kerülni, alig 200 euróval többe, mint a hasonló felszereltségû Golf V.