2024.04.25. - Márk

A Toyota Prius hibrid 5 liter alatt fogyaszt

A Toyota Prius hibrid 5 liter alatt fogyaszt
Hosszú várakozás és után a Detroiti Autószalonon bemutatkozott a vadonatúj Toyota Prius. A világ elsõ hibridje külsõleg nem tartogatott meglepetéseket,ám a lemezek alatt bõven találunk változásokat, aminek köszönhetõen az autó fogyasztása tovább csökkent.

A Toyota 1997-ben mutatta be a világ elsõ sorozatgyártású hibridjét, amely azóta töretlen népszerûségnek örvend, hiszen 2004 óta egyedül az Egyesült Államokban több mint 640 000 Priust értékesítettek.
Az autó harmadik generációjáról már korábban is napvilágra kerültek fotók és videók, élõben azonban a Detroiti Autószalonon mutatkozott be a nagyközönség számára. Az új Prius formája nem tartogat semmi újdonságot, a japán tervezõk mindössze az autó hûtõmaszkját, lökhárítóit és lámpáit rajzolták újra, mintha csak egy alapos modellfrissítésen esett volna át az autó. A most bemutatott Priushoz erõteljesen hasonlít a szintén Detroitban bemutatkozó Honda Insight, ám a Honda hibridje formatervét nézve vonzóbb nagynevû riválisánál.

A harmadik generáció hatékonyabb aerodinamikájának köszönhetõen az autó alaktényezõje 0,25 lett, ami további javulás az elõd 0,26-os értékéhez képest. A külsõvel ellentétben nagyobb változásokat figyelhetünk meg a Prius utasterében. Teljesen új az autó mûszerfala, amelyet a hídszerû középkonzol tesz egyedivé. A vezetõt új információs rendszer tájékoztatja az aktuális fogyasztásról és meghajtásról, de szintén újdonság a klímavezérlés és a felár ellenében rendelhetõ gyári navigáció is.


Jelentõs változásokat találunk az új Prius motorházteteje alatt is, ugyanis az elõzõ generációban szolgálatot teljesítõ 1,5 literes motort egy 1,8 literes Atkinson-rendszerû erõforrás váltja. Az észak-amerikai piacra szánt modellekben az új motor 98 lóerõt és 142 Newtonméternyi nyomatékot teljesít, a 80 lóerõs elektromotor pedig 207 Newtonméternyi nyomatékkal rendelkezik.


A hibrid meghajtás összteljesítménye 134 lóerõ, átlagfogyasztása pedig 4,7 liter, ami az elõzõ generációhoz képest 0,4 literes javulást jelent, miközben az autó teljesítménye jelentõsen nõtt. Fejlesztési problémák miatt a harmadik generációban is nikkel-metál akkumulátorok tárolják az elektromos energiát, a lítium ionos akkumulátorok érkezésére még valószínûleg éveket kell várni.


A vezetõ három vezetési mód közül választhat, EV üzemmódban kizárólag az elektromotor mûködik, az Eco gombot benyomva a benzinmotor is mûködésbe lép, ám a takarékosságot helyezi elõtérbe, míg Power módban az autó menettulajdonságai javulnak. Az új Toyota Prius a Genfi Autószalonon mutatkozik be Európában, forgalmazása pedig tavasszal kezdõdik az Atlanti-óceán mindkét partján, alapárát egyelõre titkolják a japánok.