A Toyota 1997-ben mutatta be a világ elsõ sorozatgyártású hibridjét, amely azóta töretlen népszerûségnek örvend, hiszen 2004 óta egyedül az Egyesült Államokban több mint 640 000 Priust értékesítettek.
A harmadik generáció hatékonyabb aerodinamikájának köszönhetõen az autó alaktényezõje 0,25 lett, ami további javulás az elõd 0,26-os értékéhez képest. A külsõvel ellentétben nagyobb változásokat figyelhetünk meg a Prius utasterében. Teljesen új az autó mûszerfala, amelyet a hídszerû középkonzol tesz egyedivé. A vezetõt új információs rendszer tájékoztatja az aktuális fogyasztásról és meghajtásról, de szintén újdonság a klímavezérlés és a felár ellenében rendelhetõ gyári navigáció is.
Jelentõs változásokat találunk az új Prius motorházteteje alatt is, ugyanis az elõzõ generációban szolgálatot teljesítõ 1,5 literes motort egy 1,8 literes Atkinson-rendszerû erõforrás váltja. Az észak-amerikai piacra szánt modellekben az új motor 98 lóerõt és 142 Newtonméternyi nyomatékot teljesít, a 80 lóerõs elektromotor pedig 207 Newtonméternyi nyomatékkal rendelkezik.
A hibrid meghajtás összteljesítménye 134 lóerõ, átlagfogyasztása pedig 4,7 liter, ami az elõzõ generációhoz képest 0,4 literes javulást jelent, miközben az autó teljesítménye jelentõsen nõtt. Fejlesztési problémák miatt a harmadik generációban is nikkel-metál akkumulátorok tárolják az elektromos energiát, a lítium ionos akkumulátorok érkezésére még valószínûleg éveket kell várni.
A vezetõ három vezetési mód közül választhat, EV üzemmódban kizárólag az elektromotor mûködik, az Eco gombot benyomva a benzinmotor is mûködésbe lép, ám a takarékosságot helyezi elõtérbe, míg Power módban az autó menettulajdonságai javulnak. Az új Toyota Prius a Genfi Autószalonon mutatkozik be Európában, forgalmazása pedig tavasszal kezdõdik az Atlanti-óceán mindkét partján, alapárát egyelõre titkolják a japánok.