2024.03.28. - Gedeon, Johanna

Bemutatkozik az 510 lóerõs V12-es Aston Martin Vantage

Bemutatkozik az 510 lóerõs V12-es Aston Martin Vantage
Jövõ hónapban mutatkozik be a brit gyártó történetének leggyorsabb szériamodellje, az 510 lóerõs V12-es benzinessel hajtott Vantage, amely 4,2 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100 km/h-ra, és 305 km/h a végsebessége.

Az Aston Martin 95 éves története során rengeteg gyönyörû sportautóval ajándékozta már meg az autósokat, ezek között azonban nem túl sok olyan volt, amelyet kifejezetten a vezetési élményre hangoltak volna. A gyártó legújabb darabja azonban a hivatalos álláspont szerint is a legjobb sportautó, amit valaha is készítettek.
A V8-as Vantage-dzsel szemben a legfontosabb változás a motortérben található, ahova a DBS csúcsmodellbõl került át változtatások nélkül a hatliteres, V12-es motor. A teljesítmény önmagáért beszél, hiszen a 6500-as fordulatszámon jelentkezõ 510 lóerõ és a szintén magasan, 5750-nél jelentkezõ 570 Nm-es nyomaték brutális dinamikát sejtet. A százas sprint mindössze 4,2 másodpercig tart, a végsebesség pedig 305 km/h. Az erõt hatfokozatú manuális váltó juttatja a hátsó kerekekhez, amelyben külön olajhûtõ gondoskodik a szerkezet épségben tartásáról.

A motor mellett az autó több alkatrészét is a nagyobb teljesítményhez és a jobb vezetési élményhez hangolták, így új a részben önzáró hátsó differenciál, 5500-as fordulatnál egy második szívócsõ is kinyit, így a motor még több levegõhöz jut, és a váltó végáttétele is a DBS-éhez hasonlóan 3,71:1 lett. Bár a V12-es motor a V8-asnál száz kilogrammal nehezebb, a mérnökök ennek felét el tudták tüntetni apróbb módosításokkal.


A felfüggesztés továbbra is mind a négy keréken független, azonban a V8-asénál nagyobb lett a hátsó nyomtáv, valamint a jobb tapadás érdekében megváltoztatták a hátsó futómû geometriáját is. Mindezek eredményeképpen a cég szerint a Vantage kanyarban 1,3g-s oldalterhelésig az íven tud maradni. Az 510 lóerõs teljesítményhez igazították a fékeket is, amelyek elöl 398, hátul 360 mm-es, hatdugattyús karbon-kerámia tárcsák.


A karosszéria is változott néhány helyen, ennek legfõbb oka a jobb aerodinamika kialakítása és a motorteret teljesen kitöltõ V12-es egység nagyobb hûtésigénye volt, azonban közben természetesen a forma is agresszívebb lett. Az autó a motorháztetõn jókora szellõzõket, hátul kis szárnyat, valamint karbon diffúzort is kapott. A V12 Vantage a márciusi Genfi Autószalonon mutatkozik be a nagyközönségnek, értékesítése pedig idén a harmadik negyedévben kezdõdik.


A britek évente 500 darabot szeretnének gyártani az autóból, amelynek árát szintén a szalonon közli a gyártó. Érdekesség, hogy a hírek szerint az autó nem felelt meg egyes amerikai ütközésbiztonsági elõírásoknak, valamint a motor körül is akadtak jogi problémák, ezért a V12-es Vantage az Egyesült Államokban nem lesz kapható.