2024.03.29. - Auguszta

Solo az elsõ hazai hibridautó

Solo az elsõ hazai hibridautó
2008. június 16-án bemutatták az elsõ hazai hibridautó mûködõ prototípusát, a Solo-t. A hazai fejlesztésû, különleges személygépkocsi többéves munka eredménye.

A jövõben további modellekkel kiegészülõ jármûcsalád alternatívát kínál a hagyományos energiahordozóktól való függés ellensúlyozására, a városi közlekedési gondok enyhítésére, a környezeti terhelés csökkentésére és a mozgásszegény életmód megváltoztatására.
Az autó manapság a legtöbb ember számára több mint közlekedési eszköz, egyfajta önkifejezési mód. A gépkocsi a tulajdonos társadalmi helyzetének, közösséghez és természethez való viszonyának kinyilvánítására is szolgál. A Solo célja, hogy a gigászi méretû autópiacon egy olyan életszemléletet jutasson kifejezésre, melynek fókuszában a kreatív és változásokra fogékony, emberközpontú világ áll.

2007-ben 66,5 millió új autót adtak el a gépjármûpiacon, mely szám évrõl évre nõ. Az autóipari óriások a szervezeti struktúrából és méretbõl adódóan csak lassan képesek reagálni az egyre gyorsuló technikai-technológiai fejlõdésre, a társadalmi, gazdasági, mûszaki változásokra. A szériagyártásban alkalmazott és a létezõ innovatív megoldások között nyíló térben egyre több alternatív autófejlesztõ cég születik szerte a világon. A 2001-ben alapított Antro Kht. is ezen az úton jár. Több pályázati projektjük eredményeként most készült el az elsõ mûködõ prototípus, mely lehetõséget ad a hányattatott sorsú, de nagy múltú hazai gépkocsigyártás újraélesztésére.

Az építés sok áldozattal, kihívással és rengeteg tapasztalattal szolgált. Ez képezi alapját a további fejlesztéseknek, melyek végcélja a mai autók teljes értékû alternatívája. A szériagyártásig még jelentõs "fogyókúrán" átesõ háromszemélyes jármû váza és karosszériája szénszálas kompozitból készült. A hármas hibridhajtást a legmodernebb Li-ion akkumulátorok, a nagyobb sebességnél mûködésbe lépõ multifuel motor-generátor (ez az elsõ prototípusban még nincs benne), illetve a pedál-generátorok teremtik meg, melyek az utazás közbeni testmozgást is lehetõvé teszik. A tetõn elhelyezett nagy hatásfokú napcellák városi sebesség mellett naponta átlagosan 15-25 km megtételére elegendõ energiát gyûjtenek össze. A fejlesztések eredményeként a Solo CO2 kibocsátása 2,0-3,3 Kg/100 km, mindezt akár megújuló energiák felhasználásával éri el. Ez az érték negyede a mai legkorszerûbb autókénak. A jármû majdani 140 km/h-s végsebességét és dinamizmusát a 4db elektromos kerékagymotor biztosítja. A 3,12 m hosszú és 1,92 m széles Solo várható fogyasztása mindössze 1,5-2 l/100 km.

A 2012-es tervezett piacra lépésig szükség van a jelenlegi prototípus további fejlesztésére. Ezek között szerepel a "by wire" vezérlés, a motor-generátor beépítése és a Solo olyan kialakítása, mely lehetõvé teszi két Solo jármû Duo-vá való összekapcsolását. Az így kapott 6 személyes, 2-2,5 l-es fogyasztású jármû komoly versenytársa lehet a ma oly népszerû családi egyterûeknek. A piaci bevezetésig megtörténnek a tesztelések, a nullszéria, majd a szériagyártás elõkészítése, a szükséges engedélyek beszerzése és az értékesítési hálózat megalapozása. A fõ célcsoport a környezet iránt felelõsséget érzõ, tudatos emberek, családok és vállalatok. A tervek szerint a Solo az alsó-középkategóriás versenytársakkal egyezõ áron kerül majd forgalomba.

Az autó jövõbeni útjának segítésére kockázati tõkébõl elindult egy ultrakönnyû, hibridhajtású robogó fejlesztése is.

A Solo 2008. június 16-23. között, egy héten át megtekinthetõ a Közlekedési Múzeumban.