2024.03.28. - Gedeon, Johanna

Tatra-autók gyûjtõknek

Tatra-autók gyûjtõknek
Prága - A régi automobilok szerelmesei és gyûjtõi örülhetnek, mert Európa egyik legrégibb autógyára, a csehországi Tatra bejelentette, hogy 2010-ben, több mint egy évtizedes szünet után visszatér a személygépkocsik gyártásához.
"Nem valamiféle új személyautókról, hanem az idõközben legendává nõtt régi kocsik korszerûsített másolatainak korlátozott számú gyártásáról van szó.
Úgy látjuk, hogy ez iránt van érdeklõdés és ez jó üzlet lehet" - mondta a sajtóbeszélgetésen Prágában Ronald Adams, a Tatra jelenlegi vezérigazgatója az MTI tudósítójának.

A néhány éve cseh-amerikai tulajdonban lévõ cég vezetésének elképzelése szerint elõször két vagy három modell kerül gyártásba, s a jövõbeni programról az irántuk való érdeklõdés alapján születik döntés. "Közvélemény-kutatásba kezdtünk, s augusztus végéig az egykori Tatra kocsik tíz típusa közül választhatnak az érdeklõdõk. Várhatóan az elsõ három legtöbb szavazatot kapott modell kerül majd gyártásba" - jegyezte meg Adams.

A szavazólapok a cég internetes honlapján, illetve a Tatra cég koprivnicei múzeumában találhatóak. A prágai szaksajtó szerint a pályázat fõ esélyese a negyvenes években gyártott Tatraplán, a hatvanas évek T603-as modellje, és az ötvenes évekbeli T87, amelyen a híres cseh utazók, Zikmund és Hanzelka körülautózták a földtekét.

A felmérés eredménye alapján a Tatra a jövõ évben szakmai tanulmányt készíttet a modell legyárthatóságáról, illetve az autó gyártási költségeirõl, s ennek alapján a lehetséges eladási árról. A vezérigazgató szerint nem érdemes spekulálni, de elmondható: az alváz nagyjából 20 ezer dollárba kerül, s többé-kevésbé ennyi lenne a karosszéria ára is.

"Nem célunk a sorozatgyártás. Klasszikus retrókocsikat tervezünk, a Tatra-kocsik hagyományos külsõjével, de korszerûsített alvázzal és minden olyannal, ami a korszerû autó elengedhetetlen kelléke" - magyarázta Adams. Megjegyezte: bár a múltban nem minden autógyárnak jött be a nosztalgiakocsik gyártása, a Tatra bízik a sikerben.

"A Tatra autó ismert márka a világban, és hírneve sok országban nagyobb, mint Csehországban. Ennek ellenére ebben az esetben nem a nyereség a fõ célunk, elsõsorban a márkát kívánjuk népszerûsíteni" - fejtette ki az igazgató. A Tatra jelenleg kizárólag tehergépkocsikat gyárt, amelyeket a világ több országába exportál. "Azzal számolunk, hogy a régi Tatra személygépkocsik elõsegíthetnék a mai teherkocsik iránti érdeklõdés növekedését" - ismerte be Adams.

A Tatra Koprivnice autógyár 1850-ben alakult és 1898 óta gyárt személygépkocsikat. A Tatra gépkocsikat az elmúlt évtizedekben a csehszlovák, illetve a cseh politikai vezetés és diplomácia használta. A rendszerváltozás után a korábbi luxuskocsik gyártása megszûnt. A Tatra jelenleg cseh-amerikai befektetõi csoport kezében van. Több mint 2000 embernek ad munkát és tavaly mintegy 2500 teherkocsit értékesített.