2024.03.19. - József, Bánk

Repülõ, ami helybõl fel tud szállni

Repülõ, ami helybõl fel tud szállni
Repülõvel bárhonnan felszállhatnak a nagyfõnökök

Helybõl is felszálló vállalati repülõgépek

A repülõgép-fejlesztõk úgy látják, hogy már van kereslet hat-tíz személyes, a hangnál gyorsabb igazgatósági "szolgálati" repülõgépre. A tervek szerint két-három év múlva több ilyen között is választhatnak az érdeklõdõk, kettõnek a tervezése pedig elõrehaladott stádiumban van.
Az amerikai SonicBlue nevû gép utazási csúcssebessége a hangsebesség 1,6-szerese lesz. Ennél a sebességnél (a hang sebessége a tengerszinten körülbelül 1200 km/óra, a hõmérséklettõl függõen) a levegõ surlódási hõjétõl a gép még csak annyira melegszik fel, amit a jelenlegi könnyûfém és mûanyag szerkezeti anyagok a szilárdságuk csökkenése nélkül is elviselnek. (Ezért ekkora a csúcssebessége a mi Gripen vadászainknak is.) A Maine állambeli Falmouth-ban (USA) készülõ gépet két, Rolls-Royce gyártmányú gázturbinás sugárhajtómû hajtja elõre, és két és fél óra alatt átérhet New Yorkból Londonba. S ami még fontosabb, a vállalati felhõkarcoló tetejérõl indulhat, és akár egy londoni a szálloda parkolónak kiképzett tetején is landolhat. Képes lesz ugyanis helybõl, függõlegesen emelkedni és leszállni, akár a helikopterek. Ehhez a széles szárnyaiba szerelt 1,3 méter átmérõjû, soklapátos rotorjait használja, amelyeket ilyenkor a villanymotorjuk pörget. Azokat viszont a gázturbinákra kapcsolható áramfejlesztõ látja el árammal. Felemelkedés után átkapcsolják a gázturbinát sugárhajtásra, és a rotorokat a szárnyfelületbe simuló lemezekkel fedik be. A függõlegesen repüléskori stabilitás érdekében gép szárnyait nem hátra, hanem elõre "nyilazták", és elöl is lesz farka, azaz magassági kormányfelülete (akárcsak a Gripeneknek), hogy könnyebben lehessen õket kormányozni.

A SonicBlue tehát hibrid-hajtású légijármû. Ez a megoldás sem egészen újdonság, hiszen a mai utasszállítókat a reptéren álláskor a törzsük végébe szerelt kis gázturbinával hajtott generátor látja el árammal.

A másik VTOL (Vertical take-off and landing = függõlegesen fel-leszállás) gépet a nemrégiben létesített Bauhaus Luftfahrt bajor alkotó-gyártó konzorcium tervezte azzal a céllal, hogy a vállalati központokból,a városok belterületérõl gyorsabban kijussanak az utasok a reptérre, ahonnan repülhetnek tovább a vállalati kis business-jetjeiken, sugárhajtású utasszállítóikon. A Kipper (Billenõ) nevû kis gépet három légcsavaros gázturbina hajtja 450 km/óra sebességgel elõre. A fel- és leszálláshoz azonban a szárnya a légcsavaros hajómûveivel együtt függõlegesbe állítható, majd kellõ magasság elérése után "menet"-be, vízszintesbe billenthetõ. Ezt a megoldást már alkalmazzák az amerikai V-22 Osprey katonai szállítógépen.

A Kipper további különlegessége, hogy nincs utaskabinja. Azt egy, a gép hasa alá kapcsolható áramvonalas, és kényelmes lakókocsira emlékeztetõ utaskonténer helyettesíti, amit elõzõleg a városközponti talajon, illetve a vállalati irodaépület tetején a magas kerékszárakon álló Kipper alá gördítenek. A reptéren aztán lekapcsolják, elgördítik és egy, a városba tartó utasokat szállító másik konténert akasztanak a helyére.

Szûcs József