2024.04.25. - Márk

Magabiztos az új Mégane RS

Magabiztos az új Mégane RS
Megérkezett az új Renault Mégane R.S., a márka sportos modellpalettájának legújabb tagja. A 250 lóerõs gép kívül-belül magabiztos és szemre is tetszetõs.

A új Mégane R.S. mindjárt a kezdetekkor kétféle futómûvel kapható: a Sport változat fõ célterülete a mindennapi vezetés, az élmény fokozása a hétköznapokon, s elsõsorban a közutakon. A Cup futómû masszívabb szerkezetével és feszesebb beállításaival már a pályahasználatra is alkalmas.
Az új R.S.-t kétliteres, turbós benzinmotor hajtja, legnagyobb teljesítménye 250 lóerõ, nyomatéki csúcsa 340 Nm. Ez utóbbi széles fordulatszám-tartományban a vezetõ rendelkezésére áll, így a motor teljesítménye és rugalmassága megfelel a mindennapi elvárásoknak és a versenypályás igénybevételnek is. A gyorsításról az erõs motor, a lassításról négydugattyús Brembo-féknyergek gondoskodnak.



Az új Mégane R.S. számos különleges technikával is szolgál, ilyen például az R.S. Dynamic Management, háromfokozatú menetstabilizáló programmal, amellyel a vezetõ az elektronikus menetdinamikai rendszerek érzékenységét állíthatja be.

On: ez a motorindítás utáni alapállapot, az ESP az ASR is aktív. A rendszer azonnal beavatkozik, amint úgy érzékeli, hogy az autó stabilitását veszti. A gázpedáljeladó beállítása az egyenletes gyorsításokat segíti, így az autó kényelmesen használható a mindennapi forgalomban.

Sportállásban a menetstabilizáló érzékenysége csökken, ez az üzemmód az ESP gomb rövid megnyomásával kapcsolható be. Bár az ESP és az ASR is változatlanul aktív, mindkettõ csak késõbb avatkozik be, azaz engedélyezett némi csúszás, és kerékkipörgés is, ugyanakkor a biztonság megnyugtató marad. Ebben az állásban a gázpedál reakciója élesebbre vált.

Off állásban már igazán élvezhetõ a zártpályás száguldás, ez az üzemmód az ESP gomb hosszabb megnyomásával kapcsolható be. Ekkor a menetstabilizáló elektronikák teljesen kikapcsolnak, a gázreakció pedig a korábbinál élesebb, és gyorsabb. Az utóbbi két üzemmód bekapcsolása után az „ESP Sport" illetve az „ESP Off" felirat jelenik meg a mûszerfal kijelzõjén.



Az új Mégane egyik világújdonsága a vezetõ számára valósidejû menetadatokat szolgáltató Renault Sport Monitor, egy több szenzor jeleit feldolgozó elektronikus rendszer. A vezetõ a kormánykerék vezérlõgombjaival lapozgathat a rendszer adatai között, miközben a mûszerfal központi kijelzõjén a következõket jelenítheti meg:
- fontosabb motor- és mûszaki adatok (turbónyomás, motorolaj hõmérséklet, és a fékek állapota)
- teljesítményadatok (pillanatnyi forgatónyomaték, és motorteljesítmény),
- kereszt- és hosszirányú gyorsulás (GG kijelzõ),
- memóriás stopperóra
- automatikus memóriafunkció a menetteljesítmény adatokhoz: a legjobb állórajtos gyorsítás szintideje 400 méteren, és a legjobb állórajtos gyorsítási idõ 100 km/óráig.

Az R.S. Monitoron keresztül a gázpedál reakciója is változtatható, Sport üzemmódban például ötféle beállítás lehetséges, „linear, normal, snow, sport és extreme". Mindez annak érdekében, hogy az autó menetdinamikai jellemzõi igazíthatók legyenek a vezetõ elvárásaihoz és a környezeti feltételekhez. Ezen túl olyan felszerelések sora is elérhetõ az autóban, amelyek jobbára csak a magasabb méretosztályban jellemzõek. Versenyhangulatú utasterével és beltéri elemeinek stílusával az új Mégane R.S. bátran merít a motorsport mai modern világából, miközben azért „emberi" marad.



Az európai sportos kompaktautó piac 2001 és 2008 között folyamatosan nõtt, 10,7 ezerrõl 32,8 ezer darabra. A teljes európai értékesítés 60 százaléka az Egyesült Királyságban és Németországban talál gazdára. Idén más eredmények várhatók, különösen az elsõ félév 40 százalékos keresletcsökkenése alapján. Ám az év végére némi értékesítési fellendülés is várható, hiszen a legfõbb sportos kompakt megújult, közel tíz új modell lépett az európai piacra.