2024.04.25. - Márk

Megvannak a kötelezõ biztosítás díjai

Megvannak a kötelezõ biztosítás díjai
November végéig dönthettek az autósok, hogy maradnak-e eddigi biztosítójuknál, vagy váltanak. Amennyiben felmondták a szerzõdésüket, az év végéig kell kiválasztaniuk új társaságukat.

A biztosítók egyelõre még csak megbecsülni tudják, hogyan változik ügyfeleik száma.

Az azonban már most látható, hogy sokkal kevesebben váltanak biztosítót, mint egy éve.
„Bár sokan lesznek, akik az idei kampányban a korábbinál akár jóval olcsóbb kötelezõt tudnak majd kötni autójukra, az elsõ számításaink azt mutatják, hogy az átlagdíj a számtalan kedvezmény mellett is kissé emelkedni fog az idén – hangsúlyozza a piacon eddig megjelent véleményektõl eltérõ álláspontját Bravik Attila, a CLB Független Biztosítási Alkusz helyettes ügyvezetõ igazgatója. „A biztosítók között zajló piaci verseny három fõ tényezõben érhetõ tetten: a tovább szélesedõ és egyre kevésbé átlátható kedvezményrendszerben, a tavalyinál is erõsebb szegmentációban, emellett minden eddiginél nagyobb szerepet kapott a kampány idején elérhetõ kedvezmény.”

A2010-re 14 társaság hirdette meg kötelezõ gépjármûfelelõsség-biztosítási (kgfb) tarifáit. Az adatok elsõ áttekintése alapján az alábbi tendenciák körvonalazhatók: A nagyok nyerõ stratégiáit idén a kisebbek is alkalmazzák Az átlagos díjakat tekintve a lakossági és a flottadíjak esetében is enyhe emelkedés látható a díjtáblázatok alapján végzett modellszámítások alapján. Ettõl függetlenül az idén is sok biztosító esetében észlelhetõ, hogy kissé változtatott a leginkább kedvezményezett csoportok körén, így mindenkinek érdemes ellenõriznie, nem kínál-e számára elõnyösebb szolgáltatást a jövõ évre egy másik biztosító. Az idén a Generali csoport elõzõ években bevezetett példáját követve több biztosító is igyekszik extra (vagyis a bonusz besorolás mellett további) kármentességi kedvezményt kínálni az ügyfeleinek, amellyel nyilvánvalóan igyekeznek minõségi ügyfélkört szerezni maguknak. A piacvezetõ Allianz mellett az idén már számos biztosító kínál további kedvezményt az email-cím és a mobilszám megadására. Mindennek nyilvánvalóan költségcsökkentési célja van: a további termékek kínálásán kívül nyilvánvalóan cél a törvény által elõírt, közel 4 millió évfordulós értesítõ kézbesítési díjának minél nagyobb mértékû megspórolása is. Az idén a biztosítók többsége több területi, kor és gyártmány szerinti bontást alkalmaz, mint eddig, emellett már elkezdõdött a motorteljesítmény szerinti szegmentálás is – nyilvánvalóan a 2011-tõl alkalmazandó új besorolásra felkészülve. A szinte végsõkig elmenõ szegmentálás oda vezethet, hogy gyakorlatilag csaknem mindenkinek saját külön díja lesz, vagyis maga fizeti a kockázatát, hiszen már ma található példa arra, hogy ugyanazon autónak ugyanazon biztosítónál több mint 10-szeres különbséggel kalkulálható díja az üzemben tartó lakóhelyétõl, és korától függõen.

Flották A legszembetûnõbb jelenség a flottadíjak esetében, hogy ugyanaz a szempont az egyes biztosítók esetében mennyire más megítélés alá esik. Például egy 60 százalékos kárhányaddal rendelkezõ flotta az egyik ajánlatban 10 százalékos kedvezmény adását is megéri egy biztosítónak, miközben a másik 50 százalékos pótdíjat számít fel ekkora szint mellett. Emellett van olyan piaci szereplõ, amelyik 1000 tag feletti flotta esetén automatikusan 20 százalékkal olcsóbb díjat számol. A bérautó területen is óriási eltérések vannak a pótdíjakban. Fontos észrevétel, hogy a PSZÁF ajánlását (a meghirdetett díjakból ki kell tudni számolni a díjat) nem minden biztosító tartotta be, volt amelyik továbbra is üzletpolitikai kedvezményt hirdetett. Várhatóan a következõ hetekben ebben a kérdésben még várhatunk további fejleményeket. Jöttek és mentek kedvezmények – néhány érdekesség A kedvezmények felsõ limitje a verseny hatására továbbnövekedett: szerencsés esetben az új szereplõ AIM-nél 63, míg az Uniqua-nál akár 85 százalékos összkedvezmény is igénybe vehetõ. Az online-kedvezmény, amelynek a piacon elérhetõ plafonja eddig 30 százalékos volt, még további néhány százalékkal emelkedett, ami további késztetést jelent az autósok számára, hogy díjkalkulációjukat és szerzõdéskötésüket is online biztosítási alkusz oldalán végezzék el. A kármenetes ügyfeleknél szûkebb szegmensre célzott a Posta biztosító most elõször alkalmazott sajtókedvezményével, amely érvényes magyar-, vagy nemzetközi újságíró igazolvánnyal vehetõ igénybe. Foglalkozás alapján szegmentál, és partnereinek kedvez az Aegon, és a Signal biztosító az idén bevezetett közvetítõi kedvezménye is, ezt kizárólag a pénzügyi felügyelet biztosításközvetítõi regiszterében szereplõ közvetítõk érvényesíthetik a saját szerzõdésükben. Született kedvezmény a környezettudatosság szellemében is: a Groupama-Garancia Zöld Autó kedvezménye azokat a „zöld” autósokat célozza meg, akik gázüzemû, vagy elektromos, illetve hybrid hajtású, vagy bizonyos meghatározott környezetvédelmi besorolású motorral rendelkezõ gépjármûvel közlekednek. Újdonság az úgynevezett tartam kedvezmény is (Uniqa), ám ez csak egy három éves „hûségnyilatkozat” aláírásával jár, és ha az ügyfél ezen a három éven belül mégis elpártol biztosítójától, az a kedvezmény teljes összegét visszakövetelheti tõle. Fokozottan érdemes elolvasni az „apróbetûs részt” az önrész kedvezmény (Union) igénybevétele elõtt, amely inkább csak fenntartásokkal ajánlható az ügyfeleknek. A kötelezõ biztosításnak nem csak a károsultat, hanem a károkozót is védenie kell, amivel ellentmond az önrész vállalása. Ennél a biztosításnál 20, illetve 50 ezer forintos önrész megfizetése mellett részesülhet az ügyfél 20-30 százalékos díjkedvezményben. Nem árt viszont kalkulálni azzal, hogy az elsõ bekövetkezett kár után a biztosításra fordított összeg a többszörösére is növekedhet, és nem elhanyagolható szempont az sem, hogy azt akár bírósági úton is behajthatja a biztosító). Ráadásul elõre számítani sem lehet a kár mértékére, hiszen egy koccanás az egyik autóban pár ezres, a másikban több százezres kárt okoz- attól függõen, hogy a károsultnak milyen korú, márkájú, értékû autója van. Vannak persze olyan kedvezmények is, amelyek úgy tûnik a korábbi tapasztalatok alapján nem váltották be a hozzájuk fûzött reményeket. Az idei kampányban eltûnt például a tavaly debütált véradói kedvezmény, nem kaphatnak alacsonyabb tarifát jövõre a pályakezdõk sem és már a nagycsaládosok sem kapnak külön kedvezményt. Az autósoknak a tavalyi évhez hasonlóan egy hónapjuk lesz a döntésre, az érvényes szerzõdés felbontásáról 2009. december 1-jéig kell értesíteniük biztosítójukat. Az új biztosítás megkötésére az év végéig lesz lehetõségük.