2024.04.20. - Tivadar

Forradalmi övlégzsák a Fordtól

Forradalmi övlégzsák a Fordtól
A Ford jövõre, az új Explorer modellben mutatja be az autóipar elsõ sorozatgyártású övlégzsákját, amely a hátsó utasok fokozottabb védelmét garantálja. Az autóban általában itt ülnek a legsérülékenyebb utasok, például a gyerekek vagy az idõsek. A Ford hátsó övlégzsákja a hagyományos biztonsági övnél ötször nagyobb testfelületen osztja el az ütközés energiáját, így csökken a mellkasra nehezedõ nyomás, illetve a hátsó utasok jobban kontrollálhatják fejük és nyakuk mozgását. A Ford a technológia globális bevezetését is tervezi.
Az autóipar elsõ felfújható övlégzsákja ötvözi a hagyományos biztonsági övek és légzsákok erényeit, és az ütközési biztonság új szintjét jelenti a hátsó utasok számára. A modern, új visszatartó rendszer a fej, a nyak és a mellkas sérüléseit hivatott mérsékelni. E sérülések a hátsó utasok körében gyakoribbak, mert hátul nincsenek jelen a hagyományos légzsákok, illetve mert hátul sokszor gyerekek vagy idõs emberek ülnek.



Az övlégzsák ütközés esetén 40 ezredmásodperc alatt felfújódik az utas testén és vállán. A hétköznapok során az új övet ugyanúgy kell használni, mint a hagyományos övet, s teljesen kompatibilis a gyerekülésekkel és ülésmagasítókkal is. A Ford kutatásaiban részt vevõ emberek több mint 90 százaléka úgy nyilatkozott, hogy az új öv kényelmesebb a hagyományos biztonsági övnél, mert puhább és párnázottabb. Ez a komforttényezõ azért fontos, mert így javulhat a hátsó övet viselõk aránya, amely a Nemzeti Országúti Biztonsági Hivatal szerint az Egyesült Államokban 61 százalék - szemben az elöl ülõk közötti 82 százalékkal.



Frontális vagy oldalirányú ütközés során a nagyobb átmérõjû övlégzsák hatékonyabban tartja megfelelõ helyzetben az utas testét, s ezzel csökkenti a sérülés esélyét. A jármû biztonsági szenzorai egy szempillantás alatt érzékelik az ütközés súlyosságát, s még azelõtt felfújják az övlégzsákot, hogy a jármû elsõ légzsákjai felfúvódnának. Mindkét hátsó öv csõszerû légkamrái hideg sûrített gázzal telnek meg, amely az ülés alatt elhelyezett hengerbõl egy speciálisan kiképzett csaton keresztül áramlik be. A felfúvódó övlégzsák tangóharmonikaszerûen összehajtogatott légzsákja felfújódás közben áttöri az öv szerkezetét, oldalirányban szétterül az utas testén - s mindezt annyi idõ alatt teszi meg, amíg egy jármû autópálya-sebességgel haladva megtesz egyetlen métert. A hagyományos légzsákokban jellemzõen használt, hõt generáló kémiai reakció helyett alkalmazott hideg sûrített gáznak köszönhetõen a felfúvódott övlégzsák nem melegebb az utas testén, mint a környezeti hõmérséklet. Az övlégzsák emellett kisebb nyomással és lassabban fújódik fel, mint a hagyományos légzsákok, hiszen az utas és az öv légkamrái között gyakorlatilag nincsen távolság.



A felfújt övlégzsák a hagyományos biztonsági övnél ötször hatékonyabban osztja el az ütközés energiáját az utas testén. Ezért fokozottabb védelmet nyújt, és csökkenti a sérülés kockázatát is, hiszen nagyobb felületen osztja el az ütközés erejét, illetve jobban megtámasztja a fejet és a nyakat. Felfúvódás után az övlégzsák több másodpercen át felfúvódva marad, majd az öv légkamrájának anyagán keresztül lassan elszökik belõle a gáz.