2024.04.25. - Márk

2010 tavaszán jön a terepes Dacia

2010 tavaszán jön a terepes Dacia
Kompakt méretû, robosztus és megfizethetõ összkerékhajtású jármûvekbõl egyelõre igen szegényes a választék. Ezt a piaci rést felismerve a Renault úgy döntött, elsõsorban a feltörekvõ piacokra fejleszt egy összkerékhajtású Dacia modellt, amely azért az európai vásárlók igényeinek is megfelel.

A Daciák már bizonyították elnyûhetetlenségüket és megbízhatóságukat. A 4,3 méter hosszú Duster is be szeretne állni a sorba.
A Duster elsõ pillantásra is úgy néz ki, hogy bármilyen terepet képes leküzdeni. Rövid túlnyúlásai (jó terepszögei), nagy hasmagassága (több mint 20 centiméter), alvázvédõ elemei és öblös kerékjáratai ezt sugallják. Azoknak, akiknek nincs szükségük a négykerék-hajtásra, de a magasabb építés által nyújtott elõnyöket szívesen kihasználnák, választhatnak majd elsõkerék-hajtású Dustert is. A kocsi 4,31 méter hosszú és 1,82 méter széles így a nagyvárosban is könnyû vele a manõverezés és a parkolás. A kétkerék-hajtású verzió önsúlya mindössze 1180 kilogramm, míg a 4x4-es változaté egy mázsával több.



A Nissantól kölcsönzött összkerék-hajtási rendszer a Dusterben három különbözõ módot kínál. AUTO beállításnál az elsõ és a hátsó tengely közötti nyomatékelosztás automatikus, tehát az elsõ kerekek tapadásvesztésekor a hátsó kerekekre is jut némi nyomaték. Szélsõséges esetben a két tengely közti nyomatékelosztás 50:50 százalékra módosulhat. Az elosztást a Nissan elektromágneses nyomaték-átalakítója végzi. LOCK módban a rendszer fixálja a nyomaték-elosztást, azaz ilyenkor a hátsó tengely is ugyanolyan arányban (50%) hajt, mint az elsõ. A LOCK mód alkalmazása alacsony sebességnél, hóban, sárban és homokban ajánlott. A harmadik beállítás a 4x2, azaz a fogyasztást mérsékelõ elsõkerék-hajtás.



A Dacia Dusterben öt felnõtt is elfér, a helykínálat akkora, mint a Loganban. (A kocsi a Logan padlólemezére épül). A csomagtér 475 literes, de a hátsó ülések lehajtásával 1600 literre növelhetõ a raktér.

A Duster erõforrásai a már jól bevált, megbízható és takarékos Renault-eredetû hajtómûvek. Mind a 4x2, mind a 4x4 verziókat az 1,5 literes dCi turbódízel 85 és 105 lóerõs, valamint az 1,6 literes 16 szelepes benzinmotor 110 lovas kivitele hajtja. Mivel a Duster keveset nyom a mérlegen, ezek az erõforrások fürgén és takarékosan mozgatják az autót. A dízel 4x4-es változatok széndioxid-kibocsátása sem haladja meg a 150 grammot kilométerenként.



A Duster alapfelszereléséhez tartozik a két elsõ légzsák, az 8.1-es Bosch ABS, az elektronikus fékerõ-elosztó és a vészfék-asszisztens is. A magasabb felszereltségû változatokban oldal/fejlégzsákok is találhatók.



A Logan és Sandero modellekhez hasonlóan a Duster is az egész világon kapható lesz. A fõ piacokon, tehát Magyarországon is 2010 tavaszán kezdik meg az értékesítését. Néhány afrikai országban Renault márkajelzéssel is forgalmazzák majd.