2024.03.28. - Gedeon, Johanna

Takarékos, de dinamikus a Punto Evo

Takarékos, de dinamikus a Punto Evo
Fiatalos, csinos és az általunk próbált dízellel különösen takarékos az új Fiat Punto Evo, amely városban és városon kívül is otthon érzi magát. Még nem családi autó, de már majdnem.

A 2005-ben bemutatott Grande Punto bõven elérte modellciklusának felét, ideje volt az arculatfrissítésnek. Csinosabb mosolygósabb lett az autó, kívül-belül nagyon fiatalos. Az általunk próbált modell fényezésére és belsõ kialakítására ez különösen áll, igazi „csajos" autó, öt ajtóval, könnyû kezelhetõséggel.
Kicsiben mostanában amúgy is erõs a Fiat, s a hírverést is mellé teszi, az Evo-t például tavaly októberben egy 244 méter hosszú hadihajó fedélzetén mutatták be a szaksajtónak. – A Fiat népszerûsége elsõsorban az alacsony CO2 kibocsátású európai modell- palettájának köszönhetõ, mely 22 százalékos növekedést biztosított a márkának az év elsõ hónapjában tavaly januárhoz képest – ez olvasható egy tegnapelõtt kapott elemzésben, s az eredményhez az általunk próbált, Pappas Autótól kapott Punto Evo is hozzájárult.

A takarékosságnak persze ára van, a kis dízel keveset eszik, s még annál is kevesebbet fût az elsõ kilométereken fagyos téli reggeleken, vagyis városi óvódás, iskolás autónak az Evo valamelyik benzines változata ajánlott. Cserében viszont valóban kicsi az étvágya, a pillanatnyi fogyasztásmérõ 90-nél 4,5 liter körül áll be, 130-nál és háromezres fordulatnál is bõven hét liter alatt marad. Képes tempomatos 50-nel 3,2 litert is enni, de ez már nem javallott az ilyenkor csupán 1200-at forduló motornak.

Az 1,3 literes, 119 g/km CO2-kibocsátású Multijet egyébként 75 lóerõs és 190 Nm maximális nyomatékot produkál, ami azt jelenti hogy kétezres fordulatszám környékétõl már szépen húz, s nem is fúj ki túl hamar.

Az autó jól vezethetõ, városban City kormányzás segíti a közlekedést, s ez valóban úgy felpuhítja, hogy gyerekjáték vele a parkolás. A futómû hangolása jó kompromisszum a feszes és a komfortos között, egy kicsit inkább az utóbbi javára. Sztrádán nagyobb tempónál sincs futómû- vagy szélzaj, a szélvédõ speciális, zajszigetelõ réteget kapott, de a futómû szilentjeit is lecserélték. A kocsi egyenesfutása, kanyarstabilitása is megfelel a szegmesétõl elvárt követelményeknek – könnyen vezethetõ az Evo.

Jó ár nélkül persze nehezebben rúgna labdába a Fiat, ám a márka erre is ügyel, a 65 lóerõs benzines alapmotorral 2,6 millió alatt marad a háromajtós ára. Mindezért messze nem fapados a felszereltség: két elsõ és egy térdlégzsák légzsák, elektromos elsõ ablak és tükör, távirányítós központi zár, ülés- és kormányállítás, valamit a dualdrive szervokormány is széria. Dízelbe leghamarabb 3 millió forintért ülhetünk, az általunk próbált, felszereltebb Racing induló ára 3,4 millió forint. Ebbe azonban a légkondin kívül már szinte semmi sem kell, a 60 ezer forintos opciós ESP-nek (menetstabilizálónak) viszont kár lenne ellenállni.