2024.03.29. - Auguszta

FVT eVaro - csúcssebességû hibrid

FVT eVaro - csúcssebességû hibrid
Az elektromos autók legégetõbb problémája az energia tárolása. Hiszen a kötött pályás módszer már õsidõk óta jól mûködik, a troli, metró, villamos, nagyon jól elvannak elektromos hajtással. Az autóban viszont tárolni kell az energiát, és itt jönnek képbe a még nehéz, nehezen tölthetõ, kis kapacitású akkumulátorok. Hiába a komoly fejlesztés, eddig még nem sikerült áttörést elérni, egyszerûen nem lehet elég kraftot a lítiumion telepekbe gyömöszölni. Ezért marad még egy darabig a hibrid megoldás, de azon belül lehet nagyot alkotni. Az FVT kutató, fejlesztõ csapata pont ezzel próbálkozik a tengerentúlon.
Az FVT 2006-ban indult akkor még hatfõs fejlesztõ csapatként, majd négyéves munka után 2010-ben született meg féltve õrzött gyermekük, az eVaro. Egy háromkerekû, ultrafuturisztikus guruló csepp. Mindent a légellenállás csökkentéséért! Ez lehetett a jelszó, ezért kapott a Star Warsba illõ karosszériát. Ha a Föld megmentése a cél, nem foglalkozhatunk holmi dizájnkérdésekkel, el kell dobni a Hummer-álmokat: a suhanó buborék a jövõ.

A sportosságról nem kell lemondani, 5 másodperc kell az eVarónak a 100 km/h-s tempóhoz, és 217 km/h-ig tart a száguldás. Ezek kecsegtetõ adatok, fõleg akkor, ha mindezek mellé földöntúlian alacsony fogyasztás is társul! Itt jön a legérdekesebb szám, hiszen az FVT ígérete szerint 1,2 literrel megelégszik a kicsike 100 kilométeren. Hogyan érik ezt el?

A háromkerekû gép két elsõ kerekét két különálló elektromos motor hajtja, az átlagautókban megszokott erõátviteli rendszer (sebességváltó, differenciál) nélkül. Így jobb a hatásfok, ám az Autoblog interjúja rámutatott, a rendszer még korántsem tökéletes. A motorok könnyen túlmelegednek, és a vezérléssel is akadnak gondok, hiszen a differenciálmûvet is elektronikusan kell pótolni, és itt hibázni nem lehet, mert ha 200-as tempónál eltér a két kerék fordulatszáma, az igen nagy galibát okozhat.

Van még mit fejleszteni, de az elgondolás jó irányba mutat, a hibrid jelleg megreformálása, miszerint a belsõ égésû motor nem hajt közvetlenül, csak generátorként tölti a telepeket, úgy tûnik, járható irány. Todd Pratt, a cég vezetõje elmondta, nem akarják a Tesla Roadster útját járni, szerinte a tiszta elektromos hajtás még nem elég kiforrott, ezért törnek elõre a hibridfejlesztés területén. Ezzel kiküszöbölik a hosszú töltési idõt, és nem probléma, ha az ember elfelejt tölteni, az autó mégis mûködõképes.