2024.03.28. - Gedeon, Johanna

A BMW-be kinetikus energiaátalakító rendszer kerülhet

A BMW-be kinetikus energiaátalakító rendszer kerülhet
A BMW is bejelentette, hogy a Forma-1-ben jövõre bevezetendõ kinetikus energiaátalakító rendszert a közúti autóikba is átültetik. A technológiát a BMW M divíziója is felhasználhatja a jövõ sportos BMW-iben.

A BMW nem napelemet, vagy üzemanyagcellát szán a következõ M5-be, hanem a Forma-1-ben jövõre debütáló Kinetic Energy Recovery System (KERS), azaz kinetikus energiaátalakító rendszer egyszerûbb változatát építheti be a sportautóiba.
Ez mindenképpen jó hír a sportos autók rajongóinak, hiszen így a teljesítmény csökkenésétõl nem kell félniük, miközben fogyasztása, illetve károsanyag-kibocsátása is csökken.

Mario Theissen, a BMW-Sauber forma-1-es istálló csapatfõnöke, korábban már többször is hangoztatta, hogy a száguldó cirkuszban alkalmazott környezetkímélõ technológiákat a bajorok a közúti jármûveikbe is szívesen átültetnék. Az istálló számításai szerint a KERS körönként 0,2-0,3 másodperces elõnyt is hozhat a versenypályákon, így egy hasonló technikával a közúti modelleket is gyorsabbá és nem mellesleg takarékosabbá lehetne tenni.

Ezt erõsítette meg most Albert Biermann, a BMW M GmbH fejlesztési igazgatója, miszerint a következõ generációs M-modellekbe is bekerülhet a KERS. A kinetikus energiaátalakító tulajdonképpen egy egyszerû hibridrendszer, amely elektromotorból, generátorból, akkumulátorokból és egy bonyolult felügyelõ szoftverbõl áll, amely a fékezéskor a mozgási energiát képes az akkumulátorokba táplálni, amelyet a pilóta vagy a sofõr elõzéskor vagy kigyorsításkor egy gomb segítségével felhasználhat. Azonban a rendszernek vannak hátrányai is, hiszen egyenlõre nagyon drága a felhasználható technológia, ráadásul beépítése jelentõs tömegnövekedéssel és az autó egyensúlyának felborulásával jár.

A Forma-1-es nagydíjakon a tervek szerint már jövõ márciustól a kinetikus energiaátalakítóval versenyeznek a csapatok, ám a Ferrari is csak 2015 környékére ígérte a KERS megjelenését a közúti autókba, hiszen az utcai modellekbe jóval tartósabb technológiát kell szerelni a versenyautókhoz képest, amelyek hosszabb fejlesztést és tartósabb teszteket igényelnek, így a BMW M-modellekbe is várhatóan csak a jövõ évtized közepén kerül hibridtechnológia.