2024.04.20. - Tivadar

Infiniti Etherea - középen kétfelé nyíló ajtókkal

Infiniti Etherea - középen kétfelé nyíló ajtókkal
Giichi Endo projekt vezetõ és külsõ formatervezõ szerint az ETHEREA röviden úgy jellemezhetõ, mint „egy négyajtós kupé egy ötajtós modellnek megfelelõ praktikus kialakítással – egy ferdehátú, amely nem úgy néz ki, mint egy hagyományos ferdehátú.” A tervezõk kiemelt figyelmet szenteltek az új elsõkerék-meghajtású elrendezésnek, amely merõben eltér az Infinitinél eddig használt, hátsókerék-meghajtású FM padlólemeztõl. A fejlesztés során lényeges cél volt, hogy az új padlólemez az Infinitinél megszokott „csábító csillogás” mellett tágas belsõ kialakítást tegyen lehetõvé, ami különösen fontos a 4,4 méteres méretosztályban.
A szélesre nyíló ajtók (amelyek közül a hátsó kettõ hátsó csuklóponttal rendelkezik), valamint a B-oszlop nélküli karosszéria jelentõsen hozzájárulnak ahhoz, hogy az utastér a lehetõ legszellõsebb és legotthonosabb érzetet keltse. A beszállást az autó magassága is megkönnyíti. Bár az ETHEREA nem crossover, vezetõ oldali csípõpontja magasabb, mint az átlagos kompakt autóké, így az Infinitikre (különösen például az FX modellre) jellemzõ könnyû beszállást és magas vezetõi helyzetet biztosít. A tervezõk ezt a kissé megemelt karosszériát „lift-up” típusnak nevezték el.

Az ETHEREA orr-része határozott masszivitást sugároz. A magasan futó motorháztetõt mélyre nyúló hûtõrács egészíti ki, amely elsõ pillantásra felidézi az Infiniti család többi tagjának megjelenését. A hûtõrácson az Infiniti jól ismert kettõs ívû formájának megújult változata köszön vissza: az áttetszõ és megvilágított rácsozat egyszerre funkcionális és mûvészi.

Shiro Nakamura szerint az autó profilja azt sugallja, mintha a karosszériát egyetlen tömbbõl faragták volna – ez pedig merõben eltér a kompakt luxuskategória többi szereplõjétõl.

Nakamura számára ugyanakkor a dizájn legfontosabb eleme az A-oszlop alsó része, amely – elmondása szerint – az egyik legbonyolultabb és legnagyobb odafigyelést igénylõ terület az autók formatervezõi számára. Az ETHEREA karosszériájára pillantva ez a terület egyetlen más autóval sem hasonlítható össze – kivéve persze az Essence tanulmányautót, amely ebben az esetben is ihletet nyújtott a tervezõknek. A különleges megoldásban kiemelkedõ szerepe van az egészben az A-oszlopig húzódó elsõ sárvédõnek, amely szoborszerûvé varázsolja a különbözõ síkok találkozását. A jó kilátásról az oszlopban található kis, négyzet alakú ablak gondoskodik. Mindez rendkívül modern és innovatív megjelenést biztosít, amely energiával tölti fel az autó egészét.

Kényelem és térkínálat

Az elsõkerék-meghajtású padlólemez nemcsak a külsõ megjelenés területén nyújt új lehetõségeket az Infiniti tervezõi számára, hanem az utastér kialakítását is merész és újszerû megvilágításba helyezi. Sík padlójának és hívogató térérzetének köszönhetõen az ETHEREA belsõ tere nagyszerûen ötvözi a kényelmet és a tágasságot az Infiniti vásárlói által elvárt luxussal és kidolgozási minõséggel. Francois Bancon szerint: „Az ember pontosan így képzeli el élete elsõ, prémium kategóriás luxusautóját.”

A B-oszlop nélküli kialakítás és az egymással szemben nyíló ajtók nagyszerûen feltárják az utasteret, és könnyû beszállást, valamint kiemelkedõen jó térérzetet biztosítanak. A váltóalagút nélküli, sík padlónak köszönhetõen az ETHEREA utastere a belsõ tér teljes hosszában szellõs marad, hiszen a négy ülés között csak egy keskeny és elegáns konzol fut végig, amelyen a kartámaszok és a külsõ kezelõszervek találhatók.

Az Infiniti hagyományaihoz hûen a vezetõ sportos pozícióban foglalhat helyet. Bár a kezelõszervek elrendezését a vezetõ köré összpontosították, az utasok sincsenek kizárva az élménybõl. Végre egy tanulmányautó, amelyben mindenki élvezheti a luxust és a sportos kialakítást. Ezt a célt szolgálja például a mûszerfal közepén lévõ két kijelzõ, amelyek éppolyan jól láthatók a vezetõ, mint az elsõ utasok számára,. Az alsó, keskenyebb, érintõképernyõs kijelzõ a különbözõ funkciók (pl. a klímaberendezés és a szórakoztató rendszer) vezérlésére szolgál, míg a távolabbi kijelzõn kizárólag a szükséges információk láthatók.

Minõségi kidolgozás

A mûszerfalon lévõ mûszereket a tervezõk a „hamon” japán szóval jellemezték. Maga a kifejezés a vízen fodrozódó hullámokra utal, amelyek sugárirányban futnak kifelé, amikor beleejtünk egy kavicsot a tóba. A mûszereket ugyanígy, a központi fordulatszámmérõ körül, belülrõl kifelé haladva rendezték el. Elegáns, ugyanakkor rendkívül ergonomikus megoldás.

Az Infiniti hagyományaihoz híven az ETHEREA belsõ terében is a formák és az anyagok harmóniája dominál. Az ETHEREA modellben debütáló különlegességek közé tartozik a Kumihimo (az ülések csíkozása, amelynek mintáját a kimonók ihlették) és az Inuyarai (az ajtók belsõ oldalán végigfutó, feltûnõ függõleges csíkok). Az ETHEREA belsõ terében mutatkozik be az Infiniti legújabb díszítõ betétje, a pergamen papírra (japánul Washira) emlékeztetõ anyag. Az új felület a Kasane-Washi elnevezést kapta, és a papír új rétegezési módjára utal, amely kihangsúlyozza az anyag textúráját. Az ETHEREA kidolgozása során a mérnökök a japán kultúrából merítettek, amelynek elemeit az élenjáró technológiák figyelembe vételével értelmezték újra.

Következtetés

Az Infiniti jövõbeni alapmodelljét megtestesítõ ETHEREA áttöri a jelenlegi piaci szegmensek határait, és jól reprezentálja, hogy az Infiniti (a vállalatszövetségen belüli partnerei segítségével) nagyon is komolyan gondolja, hogy versenybe száll az európai kompakt luxuskategóriában.

Francois Bancon szerint: „Az ETHEREA nem egy forradalom, hanem egy újraértelmezés eredménye – egy autó azoknak a vevõknek, akik számára a luxus nem a megszokott sztereotípiákat jelenti. Az ETHEREA egyébként sem egy sztereoptípia. Egyfajta átmenet, amely nehezen kategorizálható bárhová. Az egyéniség és a személyiség kifejezõ eszköze. Új értékeket vonultat fel, miközben magában hordozza a márka jelenlegi erényeit is.

„Erre az autóra minden eddiginél jobban igaz, hogy nem egy újabb, megszokott versenyzõ a kompakt luxusautók mezõnyében.”