2024.03.29. - Auguszta

Robot parkol az autóval

Koreai robot-technológiával mûködõ parkolóház nyílt meg a fõvárosban. Árai olcsóbbak a szokásosnál, gyorsabban mûködik, és több autót tud elhelyezni adott négyzetméteren, mint más, automata rendszerrel üzemeltetett parkolóházak. Amíg a próbaüzem tart, ingyen lehet kipróbálni a létesítményt.
Bár egyre kevesebben indulunk el autóval, ha Budapest belsõ városrészeiben van dolgunk, olykor adódhat olyan kényszer, amely ellene hat legjobb meggyõzõdésünknek. Ilyenkor hosszasan keringhetünk a mellékutcákban, mire valahol sikerül szabályosan és viszonylag biztonságosan leállítani az autónkat.

- Nincs könnyû helyzetben az sem, aki parkolóházat akar építeni Budapest belsõ kerületeiben - replikázik Csuhay Attila, az ingatlanbefektetésekkel foglalkozó GPM Kft. tulajdonosa. - Az erre vállalkozónak korlátozottak a lehetõségei, mivel alig akad beépítetlen üres telek a fõvárosban, s olyat is keveset találni, amelyen lebontható épület áll. Az Akácfa utcai telek hosszú évek, ha jól tudom, vagy ötven éve üres volt, tehát bizonyos rosszindulatú híresztelésekkel ellentétben nem kellett szecessziós házat rombolnunk ahhoz, hogy megépítsük oda a parkolóházat. A befektetést finanszírozó nyugdíjpénztár megvette ezt a beépítetlen területet, s most hasznosítja.

A napokban átadott létesítmény - mint az igazgató elmondta - egyedülálló Európában. Koreai cég találmánya a robottechnikával mûködõ rendszer. A távol-keleti gyártók éppen akkor gondolták úgy, hogy több mint tíz éves fejlesztés után kapacitásuk lehetõvé teszi a kelet-európai piacra való kilépést, amikor a magyar befektetõ olyan megoldást keresett, amely a nagyváros parkolási gondjait alapterületben szûkös körülmények között is enyhíti. A szándék és az álom találkozásából a magyarországi parkolóház lett a koreai cég elsõ európai megjelenése.

Az új épület alapterülete alig több mint 700 négyzetméter. Számítások szerint hagyományos, rámpás módszerrel összesen száznegyven személygépkocsi befogadására alkalmas parkolóházat tudtak volna ide építeni. A jelenlegi technológiával azonban 341 jármûnek jut hely az öt emeletnyire a föld alá is lenyúló házban. A helykihasználás még a Magyarországon eddig megépült automata parkolóházakhoz képest is takarékosabb. Ilyen korábbi változat például a Bazilikánál elkészült létesítmény. Ennél egy tálca fogadja az autót, arra kell ráhajtani, s a gépezet az akkor érkezett autót másik üres tálca helyére utaztatja, vagyis helycsere történik. A Siemens érzékelõkkel ellátott koreai, úgynevezett robottechnológia esetében nincs szükség rámpára. Középen egy teherlift helyezkedik el, kétoldalt pedig beton tárolórendszer van. A parkoló autóktól csak a közös liftsüllyesztõ veszi el a helyet.

A most már hagyományosnak nevezhetõ tálcás automatizált rendszerek tele vannak mechanikával, minden irányba tudniuk kell mozgatni a kocsikat, ezért drága az üzemeltetésük, meg a karbantartásuk is, nem beszélve a viszonylagos lassú mûködésrõl.

A robottechnológiás megoldás esetében nem magát a parkolóhelyet, vagyis a tálcát mozgatják, hanem az autót. A szolgáltatás igénybe vevõje kártyát kap a parkoló-automatától, odaáll az autójával a megjelölt helyre, bezárja a kocsit, ekkor lecsukódik a sorompó. Jön a robot, bemegy a kocsi alá, a kerekénél fogva fölemeli, elviszi a megfelelõ üres helyre, s ott lerakja. Kivinni hasonló módszerrel lehet az autót: a tulajdonos a kártyával jelzi a gépnek, melyik autóért jött. Amikor kifizette a parkolási díjat, a robot tudja, melyik kocsit hozza vissza - ugyancsak az elõbbi módszerrel -, s meg is fordítja a jármûvet, hogy ki lehessen hajtani vele. Mindez egy-másfél percet vesz igénybe. Egy óra parkolási díj nappal száznyolcvan forint, az éjszakai idõszakban pedig százhúsz, s ezért fedett, gyakorlatilag õrzött helyen áll a kocsi, mert a ház teljesen zárt rendszert alkot, illetéktelenek nem juthatnak a falakon belülre.

Ezek az árak azonban csak az üzemszerû mûködés kezdetétõl lépnek majd életbe. Most még próbaüzemben mûködik a parkolóház, a személyzetbõl valaki mindig segít az autósoknak az eligazodásban. Egyelõre ingyenesen lehet kipróbálni a parkolóházat, a használatbavételi engedély kiadásáig, ami várhatóan rövid idõn belül megtörténik. Próbaüzemeltetésre pedig a rendszer pontos szabályozásához amúgy is szükség van, de amint megvan az építésügyi hatóság végsõ engedélye, kezdõdhet a szokványos mûködés, mert semmi gond sincs a beállításokkal.