2024.04.18. - Andrea, Ilma

Szálerõsítésû mûanyag egyes modellekben

Szálerõsítésû mûanyag egyes modellekben
Az új technológiával tíz éven belül 40%-kal csökkenthetõ lenne az autók átlagos tömege. A szálerõsítésû mûanyagok napjaink talán legjobb szerkezeti anyagai minden olyan területen, ahol könnyû, de erõs alkatrészekre van szükség.

Egyes iparágakban, például az ürhajózásban, a repülõgép-gyártásban és a versenyautók építésénél szinte egyeduralkodóvá is vált az elmúlt bõ húsz évben, de az autóiparban mind a mai napig nem tudott igazán elterjedni.
Pedig sem a karbonszövet, sem a mûgyanta nem számít ritka, vagy különlegesen drága alapanyagnak, a problémát inkább az jelenti, hogy az alkatrészek gyártását még nem tudták kellõképpen automatizálni. Így jelenleg is csak igazán drága autókon fordul elõ elvétve egy-egy karbonszálas mûanyag alkatrész, amilyen a BMW M3-as, a Corvette ZR1 vagy a Nissan GT-R.

A Honda és a Nissan azonban összefogott a karbonszálas elemek vezetõ beszállítóival - a Toray és a Mitsubishi Rayon vállalatokkal - és olyan technológia kidolgozásába kezdtek, amellyel olcsón, nagy tételben állíthatnák elõ a karbonszálas alkatrészeket. A projekt célja, hogy a 2010-es évekre az autók karosszériaelemeinek nagy részét ilyen anyagból állítsák elõ, ami akár 40%-os súlycsökkenést is eredményezhet az autók tömegében, ami végsõ soron kisebb fogyasztást és károsanyag-kibocsátást eredményezhet.