2024.03.28. - Gedeon, Johanna

Tüntetések késleltethetik a világ legolcsóbb autója gyártásának megkezdését

Kalkutta - Az indiai Tata Motors tulajdonosa, Ratan Tata bejelentése szerint autógyára elköltözik Nyugat-Bengálból, ha folytatódik a helyi farmerek heves tiltakozássorozata. A dolgozói testi épségét és gyára berendezését egyaránt féltõ iparmágnás szerint az összecsapások nagyon rosszat tesznek India mint "fejlõdõ ipari központ" imázsának.
Brit sajtójelentések szerint kommunista vezetésû Nyugat-Bengál állam Singur nevû körzetének földmûveseit az háborította fel, hogy a hatóságok körülbelül 400 hektárnyi termõföldet vettek el tõlük, hogy felépülhessen a világ legolcsóbb autóját elõállító gyár. Az eleve földhiánnyal küszködõ, kilakoltatott farmerek kétségbeesésükben megannyi erõszakos támadást indítottak a gyár ellen.

Az ügyben érintett, mintegy 14 ezer földmûves érdekeit képviselõ ellenzéki politikusok azt követelik, hogy a gyár adjon vissza 160 hektárnyi területet az itt élõknek, ám a régóta húzódó vitáról elhíresült cég ezt elképzelhetetlennek tartja. A gyár elköltöztetésével való fenyegetésre válaszul a vezetõ ellenzéki párt az üzem "meghatározatlan idejû ostromára" szólította fel a földmûveseket.

A Nano névre keresztelt, átszámítva körülbelül 400 ezer forintos áron megvásárolható kisautót õsszel tervezte piacra dobni a Tata Motors, de a folyamatos összecsapások miatt ez késõbbre tolódhat. A tervek szerint évi 250 ezer darab készülne az indiai tömegek számára elõállított, háromajtós, babformájú kocsiból.

A történtek nemcsak a céget, hanem a tartomány kommunista vezetõit is kellemetlenül érintik, akik a The Guardian címû brit lap szerint úgy tekintettek a beruházásra, mint az általuk irányított terület nagyvonalú megnyitására a kapitalizmus elõtt. Szakértõk szerint a probléma gyökere az, hogy a földet lényegében erõszakkal vették el eredeti tulajdonosaiktól, akiktõl így valóban nem várható el, hogy támogassák a hosszú távon az õ érdekeiket is szolgáló beruházást.