2024.03.28. - Gedeon, Johanna

Elektromos autók részére villanykúthálózat épül Japánban

Elektromos autók részére villanykúthálózat épül Japánban
Elektromos autók számára épül több száz töltõállomásból álló hálózat a szigetországban, a tiszta hajtásrendszer elterjesztésének elõsegítésére.

A projektet a Tokyo Electric Power, Japán egyik legnagyobb áramszolgáltatója indította: olyan töltõszerkezeteket telepítenek országszerte, amelyekkel elvben akár 40 km megtételére elegendõ energia tölthetõ egy korszerû villanyautó akkumulátoraiba öt perc alatt, és 60 km-re elegendõ 10 perc alatt. Ezek nem vethetõk össze egy hagyományos benzinkútéival, hiszen ott öt perc alatt akár több száz kilométerre elegendõ üzemanyag tölthetõ az autóba.
Ugyanakkor megfelelõ mennyiségû elektromos töltõvel a hagyományos benzines és dízelüzemû típusok élhetõ alternatívájává tehetõk a villanyautók, fõleg zsúfolt városi környezetben, ahol 40 kilométert gyakran egy egész nap alatt sem tesznek meg a munkahely és az otthon közt ingázó autósok.

A programot a japán állam is támogatja: Tokióban és környékén 150 töltõállomás telepítésének finanszírozásába szállt be a költségvetés, ahol a hálózat kiépítése után az elektromos közlekedés nagyszabású tesztjét kezdik meg. Hosszabb távon persze mindenki profitálhat a fejlesztésekbõl: az autósok számára az elektromos áram olcsóbb üzemanyagot jelent majd, az autógyárak a meglevõ infrastruktúra révén könnyebben adhatják el készülõ elektromos, és hálózatról tölthetõ hibrid hajtású modelljeiket, az áramszolgáltató pedig nagyobb forgalmat bonyolíthat, fõleg éjszaka, amikor jóval nagyobb az áramtermelési kapacitás a szükségesnél.

Eddig már több japán autógyártó is jelezte, hogy 2010 környékéig gyártásra éretté fejleszt egy-egy elektromos jármûvet, és úgy néz ki, addigra a megfelelõ háttérstruktúra is kiépülhet Japánban, ám ez nem jelenti, hogy a világ más részein is ugyanilyen gyorsan beindulhat a folyamat. Japán sok tekintetben ugyanis évtizedekkel jár Európa vagy Észak-Amerika legfejlettebb részei elõtt is, és nemcsak a közúti közlekedés területén, de a mobiltelefon-hálózatok fejlettségi szintjét vagy a vasúti közlekedést tekintve is, hogy csak néhány példát említsünk. Így elképzelhetõ, hogy nálunk csak tíz-tizenöt év múlva kezdõdik meg az az infrastrukturális fejlesztés, amelyet a szigetországban most indítottak be.