2024.03.19. - József, Bánk

Világszínvonalú a Duna legújabb hídja

A Megyeri híd technikai újdonságai

A Duna legújabb közúti hídját, a Megyeri hidat - amelynek mûszaki átvétele a tervek szerint szeptember 17-ig lezajlik - szeptember végén vagy október elsõ napjaiban avatják fel hivatalosan és ünnepélyesen. Ekkor indulhat meg a forgalom a folyamot Budakalász és Káposztásmegyer között, a Szentendrei-sziget felett is átívelõ, az M0-ás körgyûrû fontos részét alkotó új hídon. A kivitelezõ Hídépítõ ZRt. Dunahidak Igazgatóságának igazgatóját, Rapkay Kálmánt kértük: mutassa be az új létesítményt.
- Melyek az új híd legjellemzõbb adatai?

- A híd szerkezetét tekintve öt szakaszból áll. A meder feletti pályáját két, acélból készült, az árterek felettit pedig három, vasbeton felszerkezetû hídszakasz alkotja. Teljes hossza 1862 méter. Így ez a leghosszabb magyarországi Duna-híd, 12 ezer tonna acélanyagot és több mint 120 ezer köbméter betont használtunk fel az építéséhez. Az úttest 2X3 forgalmi sáv átvezetésére alkalmas, 36,8 méter széles. Gyalogosan és kerékpárral is át lehet kelni rajta, biciklijárdája a pesti és a budakalászi oldalon is rámpákkal csatlakozik a meglévõ kerékpárút hálózathoz. A híd az MO autóút északi szektorának része. A 2/a és a 11-es fõutak közötti csatlakozó útszakaszokkal együtt az építés költsége 62 milliárd forint - tudatta az igazgató. A létesítmény egyik szakaszáról, a nagy Duna-ág fölött húzódó mederhídról még megjegyezte, hogy az úgynevezett ferdekábeles híd, 591 méter hosszú és a középsõ (hajózó) nyílása 300 méter. Az acél anyagú útpályát a híd felszerkezete hordja, és ezt a két, egyenként 100 méter magas, "A" betû formájú vasbeton pilon tartja a ferdén, legyezõszerûen elhelyezett kábelek révén.

- Másutt is épült már ilyen szerkezetû híd?

- Magyarországon - ilyen szerkezettel - ez az elsõ folyami híd. A többi kábelhíd közül a pozsonyi Duna-híd ferdekábeles, egyetlen jobbparti, kifelé dõlõ tartópilonnal. Az Erzsébet híd klasszikus kábelhíd. A dunaújvárosi Pentele híd kosárfül ívekre kábelekkel függesztett gerendahíd. Korábban csak egy, a ferdekábeleshez hasonló, ám jóval kisebb autópálya hidat építettünk. Ez a Korongi híd, az M7-es autópálya letenyei szakaszán. Természetesen szerte a világban épültek és épülnek ilyen típusú kábelhidak, tudomásom szerint a Japánban lévõ Tatara híd a legnagyobb támaszközû (890 méteres) ferdekábeles híd.

Az igazgatótól megtudtuk, hogy a megyeri, sorrendben 19. dunai hidunkat is beszámítva immár
16 ezer 175 folyóméternyi híd vezet át a Duna magyarországi szakaszán. Ebbõl 3544 folyóméternyit az utóbbi négy évben építettek.

A Megyeri híd tervezése és építése bõvelkedik technikai, technológiai újításokban. Ezeket így foglalta össze Rapkay Kálmán:

- Mind a tervezés, mind a kivitelezés során alkalmazott megoldásokról, technológiákról elmondható, hogy ezek világszínvonalú, 21. század eleji tervezési és hídépítési megoldások. Kiemelném a mederalapozásnál alkalmazott kéregelemes technológiát, ami hazai fejlesztésû szabadalom, vagy akár a pilonok építésénél használt kúszózsalut, de az árterek tolásos technológiával épített hídszakaszainak ívben fekvõ felszerkezetét, útpályáját is említhetem. Részletesebb információt a honlapunk Technológiák menüpontjában találhatnak az érdeklõdõk.

A hídépítés persze nem ment máról holnapra. A tervezés a 90-es években kezdõdött, az engedélyezéshez szükséges részletes környezeti hatástanulmány elkészítését a Közép-Dunavölgyi Környezetvédelmi Felügyelõség 1994-ben írta elõ. Eljárások, fellebbezések, határozat-megsemmisítések és eljárás-felfüggesztések sorozata után 1999. szeptember 29-én született meg a környezetvédelmi engedély, a jogerõs építési engedélyt pedig 2004. szeptemberében adták ki. Természetesen ezzel még nem hárult el minden akadály az építés elõl, de 2006 tavaszán megkezdõdhetett az érdemi munka, amely a nagy dunai árvíz hónapjait követõen a tervezettnek megfelelõen haladt.

- Van-e az új hídnak olyan "atyja", mint például a korábban épülteknek Clark Ádám, Feketeházy János, vagy Sávoly Pál?

- Ilyen módon nem köthetõ egyetlen névhez, a tervezésben a teljes magyar szakirányú tervezõgárda részt vett.

- Ha egy kívülálló hídrajongó szeretne többet tudni az új hídról, még az avatás elõtt, hol kaphat felvilágosítást,esetleg szakirodalmat, prospektust, képeket?

- A híd látogatóközpontját, ahol a tervek, makettek, demonstrációs anyagok, prospektusok mellett vetítettképes bemutató elõadásokkal,rövidfilmekkel várjuk az érdeklõdõket, 2006 novemberétõl mûködtetjük. Sõt az épülõ híddal közvetlenül a munkaterületen is ismerkedhetnek az állóhajóra besétáló látogatók. A központ nagyon népszerû, látogatottsága egy kisebb múzeuméval vetekszik és egészen a forgalomba helyezésig nyitva lesz. Szeptember 13-án nyílt napot tartunk, amikor egész nap látványos programmal várjuk mindazokat, akik a hidat közelebbrõl is szeretnék megismerni. Van egy honlapunk is (eszaki-hid.hu), ahol szintén informálódhatnak a projektrõl, az alkalmazott technológiákról, illetve webkamerák segítségével nyomon követhetik az építés folyamatát - tudatta végül az igazgató.