2024.03.19. - József, Bánk

Európában majd minden második autónak rosszul van beállítva a guminyomása

Az ADAC, a németországi autóklub tanulmánya alapján kijelenthetõ, hogy Európa szerte majd minden második autós helytelen guminyomással közlekedik. Az autoblog.hu beszámolója szerint vannak akik egyáltalán nem fordítanak figyelmet autójuk ilyen téren való karbantartására, ellenõrzésére, míg vannak akik csak bizonyos idõközönként ellenõrzik, hogy megfelelõ-e a nyomás.
Egy ajánlás pedig úgy tartja, hogy legalább kéthetente illõ lenne ellenõrizni minden kerék nyomásának helyességét, beleértve a pótkerékét is. (Tegyük szívünkre a kezünk kedves autóstársak: ki szokta megnézni a pótkerék nyomását még ha az autóján lévõ gumik nyomását be is állítja!?)

Becsapva

Általánosságban elmondható, hogy az alacsony guminyomás nem csak a fogyasztást befolyásolja -negatív értelemben-, hanem ugyanúgy hatással van az autó stabilitására és az utazási komfortra is. Ezen felül a modern autóknál nem árt észben tartani, hogy a különbözõ elektronikus segédberendezéseket, mint a blokkolásgátló (ABS), vagy a menetstabilizáló (ESP) maghatározott és rögzített feltételek közötti mûködésre tervezték. Ennek tudatában egy helytelenül beállított guminyomás becsaphatja a szenzorokat, amelyek így lassabb, gyorsabb, vagy egyáltalán nem a körülményeknek megfelelõ beavatkozást eszközölnek, ami szélsõséges esetben kártékony is lehet, sõt balesetet is okozhat.

A gumik ajánlott nyomásánál már 0,5 bar nyomáskülönbség igen balesetveszélyes lehet, fõleg kanyarokban. Az autó ilyenkor kevésbé tud megtapadni az útfelületen, könnyebben csúszik meg, és mondjuk vízre való felfutáskor nagyságrendekkel megnõhet az vízen futás (aquaplaning) lehetõsége.

A guminyomás, ahogy azt majd minden gumigyártó hirdeti, fontos a helyes és gazdaságos közlekedéshez. 1 bar-os nyomásveszteséggel kerekenként, közel 0,3 literrel megnõhet az autó fogyasztása száz kilométerenként. Ez egy több száz kilométeres túra esetén már forint ezrekben mérhetõ plusz kiadás az autósnak.

Ellenõrizzük kéthetente

Extrém esetekben, amikor 1 bar alá esik egy keréken a guminyomás, megeshet, hogy az abroncs nemes egyszerûséggel leugrik a felnirõl. Ez, mondani sem kell, igen balesetveszélyes. Épp ezért, akkor jár el felelõsségteljesen a vezetõ, ha legalább 14 naponta az összes kerék nyomását leellenõrzi és beállítja. A guminyomást a gyártók hidegen adják meg, tehát aktív használat nélkül, normál hõmérsékleten, így célszerû rögtön indulás után pár kilométeren belül megállni egy benzinkútnál, vagy ha mód van rá, otthon beállítani a gumik nyomását.