2024.04.19. - Emma

Padlón az amerikai autóipar

Egyelõre még nem látszik az alagút vége az amerikai autóiparban: az eladások csökkennek, csupán szeptemberben 27 százalékkal kevesebb autót értékesítettek, mint egy évvel korábban.

A General Motorsnak lassan elfogy a pénze, a Cerberus befektetési alap ki akar szállni a Chryslerbõl, a Ford mintegy 20 százaléknyi részesedést tervez eladni a japán Mazdából, amelyben a jelenlegi tulajdonhányada 33,4 százalék, vázolta Bécsben kedden újságíróknak az amerikai jármûgyártók gondjait az autóipari kutatásokkal foglalkozó CAR intézet vezetõje.
A szakember szerint manapság Amerikában "senki nem vásárol autót", mert a korábban jószerivel csak hitelbõl vásárló amerikaiak nem kapnak újabb kölcsönöket, a lízingügyletek gyakorlatilag nullára zsugorodtak.

A detroiti "három nagynak" nevezett autógyár folyamatosan veszít jelentõségébõl az Egyesült Államok piacán, fõként a japánok javára. A három nagy autógyár piaci részesedése tíz évvel ezelõtt még 70 százalék volt, mára ez 50 százalékra zsugorodott, és tovább csökken. Közben a japán Toyota 16 százalékra, a Honda 10 százalékra, a Nissan 7 százalékra növelte piaci részesedését.

Mindezek miatt azonban nemcsak az amerikai autógyáraknak, hanem a beszállítóknak - például az osztrákoknak - is fájhat a fejük. A több nagy autógyárnak is beszállító Magna Steyr grazi gyárában például novembertõl 2600-an fognak hónapokig rövidített munkaidõben dolgozni.

Ausztriában az autóipari beszállító iparban 160 ezren dolgoznak, és mivel a cégek az export révén szorosan összefonódtak az amerikai autógyárakkal, a beszállítás egyike az amerikai hitelválság által leginkább sújtott ágazatoknak.