2024.04.19. - Emma

Biztonságosabb közlekedést szeretne az Európai Bizottság

Új berendezésekkel növelné a közúti közlekedés biztonságát az Európai Bizottság. A tervek szerint 2011-tõl kötelezõvé tennék a nappali világítás használatát az autókon, ehhez speciális, enyhébb fényû lámpákat szerelnének a jármûvekbe. Emellett automatikus segélyhívót, és elektronikus menetstabilizálót szerelnének valamennyi gépkocsiba. Utóbbiról a héten tartottak részletes ismertetést az Európai Parlamentben.
Évente több mint negyvenezren halnak meg közlekedési balesetben az EU útjain. A brüsszeli tervek szerint 2010-re felére kell csökkenteni a halálos balesetek számát, ezt a célt szolgálná egyebek között az elektronikus menetstabilizáló is. Az érzékelõkkel ellátott számítógép külön-külön képes a bajba jutott autó kerekeit fékezni, vagy éppen meghajtani, attól függõen, hogy a helyzet mit kíván.

„Ha Michael Schumacher venné át a kormányt egy nehéz helyzetben, õ sem lenne képes versenyre kelni az elektronikus menetstabilizálóval” – fogalmazott Max Mosley, a Nemzetközi Automobil Szövetség elnöke.

A halálos balesetek negyven százalékát az útviszonyoknak nem megfelelõ vezetés, illetve kicsúszás okozza. Az elõzetes számítások szerint, ha minden európai autót felszerelnének menetstabilizálóval, évente négyezer életet lehetne megmenteni, és mintegy 100 ezer sérülést megelõzni. A számok várhatóan meggyõzik az Európai Parlamentet is, amely a közeljövõben tûzi napirendre az intelligens autó kérdését.

„Ha egyszer visszatekintünk majd, elképzelhetetlennek tartjuk, hogyan tudtunk élni ezek nélkül a szerkezetek nélkül. Valamikor nem kellett például biztonsági öv sem, ma pedig természetes, hogy van” – közölte Gurmai Zita EP képviselõ, a téma jelentéstevõje. elektronikus menetstabilizáló jelenleg 130 euróval növeli egy új gépkocsi árát. 2,8 milliárdba kerülne, ha mindegyikben ott lenne, a balesetek elkerülése viszont 16 milliárd euró megtakarítást eredményezne.