Frank Drews és munkatársai bonyolult vezetési szimulátort használtak kísérletükhöz. Megállapították, hogy amikor a sofõrök - akár kihangosítva - mobiltelefonon beszéltek, gyakrabban hagyták el sávjukat vagy tévesztették el a lejárót, mint azok a vezetõk, akik útitárssal beszélgettek.
"Az utas második szemet jelent, segít tájékozódni a sofõrnek és emlékezteti az úti célra" - indokolja a különbséget David Strayer, a kutatás társszerzõje. További magyarázat, hogy az útitárs látja a közlekedési helyzetet és az idõjárási-, valamint útviszonyokat, a mobil túlsó felén lévõ telefonáló viszont nem.
autótelefon
A kutatócsoport kísérletei során megállapította, hogy a fiatal vezetõk reakcióideje annyira lecsökken mobilozás közben, mintha idõs ember ülne a volánnál. Az átlagos felnõtt reakcióideje úgy változik, miközben beszél a mobiltelefonján, mintha véralkoholszintje nyolc ezrelék lenne, ami ittasságnak felel meg - írja az EurekAlert nemzetközi tudományos hírportál.
"Egy barát nem beszél az éppen autót vezetõ barátjához mobiltelefonon" - véli eredményeik alapján Drews. A utahi kutatók megállapításait az Amerikai Pszichológiai Társaság hétfõn tette közzé és a hónap közepén jelenik meg a Journal of Experimental Psychology címû szakfolyóiratban.