2024.04.20. - Tivadar

Csak hat autómárka élheti túl a pénuügyi válságot!

Borúsan látják a jövõt az autóipari elemzõk és szakemberek, hiszen többségük szerint sok autógyártó önállósága szûnhet meg a gyûrûzõ válság és az azt követõ recesszió miatt. A Fiat fõnöke szerint például csupán hat gyártó élheti túl a pénzügyi kataklizmát.

Komoly leépítések, csõd közeli helyzet, kényszerleállások és komoly, 15-30%-os keresletcsökkenés - bizony nem éppen rózsás az autógyártók helyzete, hiszen a pénzügyi szektor után láthatóan az autóipart rázta meg leginkább a világméretû válság. Így gondolja ezt Sergio Marchionne, a Fiat elnöke is, aki egészen odáig megy, hogy jóslata szerint csupán hat autógyártó élheti túl a kritikus 24 hónapot, a többit felvásárolhatja a hat legsikeresebb és legerõsebb gyártó.

Marchionne természetesen magukat is a nagy túlélõk közé sorolja, talán nem is alaptalanul: a Fiatnak az utóbbi években jóra fordultak a dolgai, ráadásul modellpalettája jól passzol a jelenlegi kereslethez, hiszen az olasz cég elsõsorban a kiskocsikból él.

A további öt közül szerinte mindössze egy lesz amerikai, egy francia-japán - esetleg amerikai kapcsolatokkal (itt nyilvánvalóan a Renault-Nissanra gondol), egy kínai, egy japán és egyetlen óriási német konszern - nyilatkozta a Fiat-fõnök az Automotive News Europe-nak. Marchionne ezen kívül azt is kifejtette, hogy a következõ évtizedben legalább 5,5 millió autót kell gyártania egy konszernnek, hogy fennmaradjon � jelenleg csupán a Toyota, a General Motors, a Volkswagen a Ford és a Renault-Nissan teljesíti ezt a darabszámot.

Az olasz autóipari fõnök nyomasztó vízióját sajnos számos elemzõ osztja, mint például Jürgen Pieper, a Metzler Bank szakembere: szerinte azért létezik annyi független autógyártó cég Európában, mert sokan közülük családi tulajdonban vannak; ha viszont a cég rosszul megy, a családok könnyedén megválhatnak autógyáruktól. Ilyenek például a BMW (46,6%-a a Quandt család tulajdonában) és a Peugeot-Citroen (30%-a a Peugeot családé) az elemzõk szerint a két, talán legsebezhetõbb európai márka.

A nyereségesség kulcsa a közös fejlesztés, több márka által is használt mûszaki egységek, így nem véletlen, hogy az Audi egy autón keresett pénzösszege az utóbbi években egyre csak emelkedett, míg a BMW-é és a Mercedesé csökkent - köszönhetõen annak, hogy a Volkswagen-konszern része. Más szakértõk egyébként éppen ellentétes véleményen vannak, mint például Garel Rhys, a cardiffi egyetem professzora: szerinte a legtöbb gyártó jelenleg egyáltalán nem akar másik márkát vásárolni, mivel épp elég problémájuk akad nekik is, és semmi kedvük egy másik csõdtömeggel foglalkozni.