2024.03.29. - Auguszta

Várhatóan 20%-os lesz a minimun önrész az új autók vásárlásánál!

Várhatóan visszafogja a lakossági autóeladásokat, de csupán azok szorulnak majd ki a vevõi körbõl, akiknek már a kezdõrészlet megfizetése is gond.

A Magyar Lízingszövetséggel folytatott egyeztetések eredményeként 2009. január 5-tõl új szabályozást léptet életbe a Pénzügyi Szervek Állami Felügyelete (PSZÁF): a gépjármû-finanszírozási konstrukcióknál a jelenlegi nulla százalék helyett 20 százalékos minimum önrészt, a 120 hónapos futamidõ maximum 96 hónapra csökkenését, valamint a finanszírozó cégek számára az ügyfél fizetõképességének alaposabb megvizsgálását írja elõ.

A PSZÁF szerdán közzétett tájékoztatója nem kötelezõ jellegû, azonban azokra a gépjármû-finanszírozási konstrukciókra, amelyeket a hivatal kockázatosnak ítél meg, 50-100 százalékos többlettartalékot ír elõ.

Mészáros György, a Magyar Lízingszövetség elnöke az MTI kérdésére elmondta: a magas többlettartalék miatt a szövetség tagjai egyetértettek abban, hogy januártól nem alkalmazzák az alacsony kezdõrészletes, hosszú futamidejû, illetve az évekig csak kamatfizetést kérõ konstrukciókat. Az elnök hozzátette: az új szabályozás csak az új konstrukciókra érvényes, a már megkötötteket nem érinti.

A Magyar Lízingszövetség szerint a magyar gépjármû piac már a pénzügyi válság elõtt krízishelyzetben volt. Állandó importõri nyomás jellemezte az újautó-értékesítési darabszámok szinten tartása miatt valóságtól elszakadó listaárak, nem transzparens árképzés, valamint olyan minimális árrés az értékesítésben, amelyet a finanszírozási és biztosítási jutalék pótolt.

A pénzügyi válság következtében szûkültek, illetve drágultak a refinanszírozási lehetõségek, ezáltal drágultak az ügyfélhitelek, szigorodott a hitelbírálat, és túltermelés alakult ki.

Mészáros György kiemelte: a finanszírozási szabályok szigorodása mindenképpen átláthatóbb és biztonságosabb feltételeket biztosít. Várhatóan visszafogja a lakossági autóeladásokat, de csupán azok szorulnak majd ki a vevõi körbõl, akiknek már a kezdõrészlet megfizetése is komoly gondot jelent. A felelõs vásárlók jól járnak, hiszen a túlságosan kockázatos konstrukciók eltûnésével csökken a finanszírozók vesztesége, és ez visszahathat a hitelek kamatára is.

Fontos változás a PSZÁF útmutatójában, hogy a kezdõrészlet a gépkocsi valós értéke alapján fizetendõ, ami új autók esetében a listaár mindenfajta kedvezménnyel csökkentett értéke, használt autóknál pedig az Eurotax katalógusban meghatározott érték.