2024.04.25. - Márk

Drasztikusan csökkentek az autóeladások Európában

Meredek lejtõre kerültek az újautó-eladások Európában is, legalábbis ezt mutatják a novemberi eredmények.

A JATO Dynamics adatai szerint tavaly ilyenkor 1,238 millió autó kelt el a kontinensen, idén viszont már csak 924 ezret sikerült értékesíteni, ami 25,3%-os visszaesést jelent. Az év elsõ 11 hónapjának adatai valamivel jobban alakultak, hiszen a válság csak az év második felétõl érezteti a hatását: januártól novemberig 13,55 millió jármûvet adtak el Európában, 7,1%-kal kevesebbet, mint tavaly ugyanebben az idõszakban.

A márkák közt továbbra is a Volkswagené az elsõ hely: az elsõ 11 hónap során 1,44 millió autót értékesített, ami csupán 3,8%-os visszaesést jelent 2007-hez képest, majd a Ford, a Renault, az Opel, a Fiat, a Peugeot, a Citroën, az Audi, a Mercedes és a BMW következik az eladási sorrendben. Az év vesztese egyértelmûen az Opel: január óta 14,2, november hónapban pedig több mint 37%-kal estek a márka eladásai, de a Peugeot (novemberben -28,5%) , a BMW (novemberben -28,5%) és a Citroën (novemberben -24,3%) is hasonló gondokkal küzd. Érdekes módon ahogy Amerikában, egyelõre Európában is az Audi bírja a legjobban a válságot: novemberben csupán 1,1%-kal estek az eladásaik, sõt, éves szinten egyelõre 0,2%-os növekedés tapasztalható.

A típusok versenyét még mindig a VW Golf vezeti, majd az új Ford Fiesta, a Peugeot 207-es, a Ford Focus, a Renault Clio, a VW Passat, az Opel Corsa, a VW Polo, az Audi A4 és a Fiat Punto következik a sorban. Itt találjuk meg a magyarázatot az Audi szárnyalására: az A4-esbõl novemberben 21,2, éves szinten eddig 16,6%-kal többet adtak el, mint 2007-ben, azaz a viszonylag új típust gyakorlatilag nem érinti a válság.

Ami az egyes piacokat illeti, Izlandon a gazdaság összeomlása az autók iránti keresletet is lenullázta: a szigetországban november folyamán összesen 74 autó kelt el, ami 94,6%-os keresletcsökkenést jelent. Ugyanakkor Finnországban 77,4%-os növekedés volt tapasztalható, és Lengyelországban, illetve Portugáliában is javultak a számok, a többi országban viszont a visszaesés volt a jellemzõ. Magyarországon éves szinten 9,4, novemberben 28,7%-os visszaesés jellemezte az újautó-piacot.

A novemberi eredmények már jól mutatják a 2008-as évre jellemzõ trendeket: bár a végeredménybe még beleszólhat a decemberi ünnepi szezon, az európai autógyártók - talán az egy szem Audit kivéve - valószínûleg szívesen elfelejtenék az idei évet.