2024.04.25. - Márk

USA-kormány-közlekedés-biztonság-autó Egy 'guruló bunker' Obama új elnöki limója

USA-kormány-közlekedés-biztonság-autó Egy 'guruló bunker' Obama új elnöki limója
Washington - Vadonatúj, szuperbiztos limuzin fogja szállítani Barack Obamát, az Egyesült Államok elsõ afro-amerikai elnökét beiktatása napján. A 2,7 tonnás, páncélozott fekete jármûvet úgy tervezték, hogy szinte bármilyen támadásnak ellenálljon.

Az elnöki limuzinokat gyártó General Motors a napokban szállította le a legújabb autót, egy Cadillecet az elnök biztonságáért felelõs Titkosszolgálatnak; a kocsi George Bush elnök 2006-os Cadillac DTS-ét váltja fel.
Joe Funk nyugalmazott titkosszolgálati ügynök - aki egykor Bill Clinton sofõrje volt - elmondta a CNN hírtelevízióban: az elnök a külsõ zajoktól tökéletesen elszigetelt jármûben utazik, ahonnan azonban telefonos, mûholdas és internetes kapcsolaton keresztül bárkit elérhet a világon.

Mint a CNN fogalmazott, a hibridautók gyártását szorgalmazó Obamának elnökként valódi hibridkocsiban, a teherautó és harckocsi keverékére emlékeztetõ különleges jármûben kell majd utaznia.

A hagyományok szerint a beiktatáskor minden amerikai elnök új limuzint kap: elsõ útját Obama is a Pennsylvania sugárút 2 mérföldes szakaszán teszi meg a Capitolium és a Fehér Ház között.

A limóról kedden kiszivárgott kémfotók láttán autós weboldalak beírói azon fanyalogtak, mennyire ronda az új elnöki limuzin. Az autón a szokásosnál kisebb méretûek az ablakok az elnök védelmében. "Akkor már akár Abrams tankkal is közlekedhetne az elnök" - jegyezte meg egy beíró. A 20 centiméter vastag ajtókkal felszerelt kocsi egy aszteroida becsapódását is kibírná egy hírügynökség szerint.

Joanne K. Krell, a GM szóvivõje elmondta, hogy az új elnöki limuzin nem egy konkrét modell továbbfejlesztése, és rendkívüli teszteknek vetik alá.

Az amerikai elnökök jármûvét nem mindig a Secret Service ügynökei vezették. A Lincoln utáni bricskás korszakban az volt a szokás, hogy a testõrök az elnököket tisztes távolból figyelték. Az autók színre lépésével a Titkosszolgálat 1907-ben egy H. White Steamert vásárolt, azzal volt mindig Theodore Roosevelt lovaskocsija nyomában. Az elnököknek a múlt század közepéig saját sofõrjük volt, majd a feladatot Franklin Roosevelt halála után, 1945-ben a Titkosszolgálat vette át.

Lyndon Johnson volt az elsõ elnök, aki 1965-ben golyóálló limóban utazott a beiktatási ünnepségen, alig két évvel azután, hogy elõdjét, John F. Kennedyt egy nyitott kocsiban lelõtték.

Ken Lucci, az Ambassador Limousine vállalat vezetõje, aki két Reagan-korabeli elnöki jármû tulajdonosa, elmondta: régebben az elnöki limuzinokat alapvetõen úgy tervezték, hogy ki lehessen menekíteni utasát a nehéz helyzetekbõl. Ma már viszont olyan autókról van szó, amelyek hosszabb támadásoknak is ellenállnak, olyan merényletet is át lehet bennük vészelni, amelyet nem kézi fegyverekkel hajtanak végre. "Tulajdonképen egy négy keréken járó bunker" - fogalmazott.

A GM egy titkos üzemében elõállított elnöki limuzinokat attól a pillanattól kezdve, hogy a Titkosszolgálathoz kerülnek, soha egyetlen pillanatra sem hagyják õrizetlenül. Az ügynökség az új jármûveket elõször darabjaira szedi, ellenõrzi, hogy nincs-e benne bármilyen helyzetjelzõ vagy lehallgató berendezés, majd összerakják. Az autókra úgy vigyáznak, akár egy vezetõ politikusra.

Joe Funk, Bill Clinton egykori testõre kifejtette, hogy a tekintélyes tömegû, dízelmotoros limuzin a szokásosnál nehezebben manõverezhetõ és lustább. Azt is elmondta, hogy az elnökök néha a sofõrökkel is társalognak. Idõnként különféle anyagokat vagy újságot olvasnak, tárgyalnak egy vezetõvel vagy valamelyik miniszterükkel. Van, amikor sporteredmények felõl érdeklõdnek vagy keresztrejtvényt fejtenek, és gyakran beszélnek az anyósülésen ülõ ügyeletes titkosszolgálati vezetõvel.