2024.03.19. - József, Bánk

Vita Amerikában a vezetés közbeni mobiltelefonozás betiltásáról

Washington - Széles körû vita bontakozott ki az Egyesült Államokban a vezetés közbeni mobiltelefonozás betiltásáról.

Az Országos Biztonsági Tanács (NSC) nevû szervezet, amely annak idején vezetõ szerepet játszott a biztonsági öv használatának kötelezõvé tételében, a napokban a vezetés közbeni mobilhasználat teljes körû, országos betiltására szólított fel.
Az NSC szerint a mobiltelefonozó vezetõk négyszer nagyobb eséllyel karamboloznak, mint telefon nélkül. Az intézet a Utah-i Egyetem egy tanulmánya alapján hangsúlyozza: a vezetés közbeni mobilozást a kihangosító és egyéb, kéz nélküli telefonozást lehetõvé tevõ készülékek nem teszik biztonságosabbá.

Janet Froetscher, az NSC vezetõje az ittas vezetéshez hasonlította azt, amikor a sofõr mobilozik. "Részegen vezetni veszélyes és törvénybe ütközõ; amikor valamelyik barátunk ivott, elvesszük tõle a slusszkulcsot, itt az ideje, hogy ugyanígy tegyünk a mobiltelefonnal" - mondta.

Felmérések szerint az Egyesült Államokban, az autós közlekedés társadalmában a 300 milliós népesség 90 százalékának van mobiltelefon-elõfizetése. Az 50 szövetségi állam közül hatban tilos a kézben tartott mobiltelefon használata vezetés közben. Egyetlen olyan állam sincs viszont, amely teljes körû tilalmat rendelt volna el a vezetés közbeni mobilozásra.

Az NSC ennek ellenére teljes tilalmat szorgalmaz. Egy harvardi kutatásra hivatkozva azt állítja, hogy a sofõrök mobiltelefonozása a felelõs a balesetek 6 százalékáért: évente 330 ezer sérülést okoz, amelybõl 12 ezer súlyos, 2600 halálos.

Az Országos Biztonsági Tanács levélben fordul az államok kormányzóihoz és törvényhozási vezetõihez átfogó tilalmat sürgetve. Az NSC tisztában van azzal, hogy nehéz harc lesz a vezetés közbeni mobiltelefonozás betiltásának elérése, a lépés népszerûtlensége miatt a kormányzók és politikusok többnyire nem támogatják.

A tilalmat ellenzi a nem elhanyagolható erejû mobiltelefonos lobbi is. A CTIA telekommunikációs szövetség állásfoglalása szerint a törvényi tilalom hamis biztonságérzetet kelt, a tiltás helyett inkább oktatásra van szükség. John Walls, a szövetség alelnöke szerint "lehet biztonságosan, felelõsen mobiltelefonozni rövid ideig". Érvelése szerint sok egyéb dolog is csökkentheti a vezetõ éberségét, így a mozgó tárgyak, az álmosság, a rádiógombok nyomogatása, az evés és a tisztálkodás, továbbá más utasok és az olvasás. Õ olyan tanulmányokat idéz, amelyek szerint a mobiltelefon használata mindezeknél kevésbé vonja el a vezetõ figyelmét.

Közbülsõ álláspontot képvisel az Amerikai Orvosszövetség, amely a vezetés közbeni sms-ezés törvényi tilalmát támogatja, ugyanakkor nem ellenzi a mobiltelefonos beszélgetést.

A Nationwide biztosító társaság felmérése szerint az amerikai vezetõk 81 százaléka mobiltelefonál a kormány mögött.