2024.03.29. - Auguszta

Porsche-múzeum nyílt Stuttgartban

Porsche-múzeum nyílt Stuttgartban
Berlin - Egyesek szerint ûrhajóra, mások szerint egy ragadozóra hasonlít az új Porsche-múzeum, amely kereken három évig tartó építés után szerda délután nyílt meg a németországi Stuttgartban.

A 100 millió euróba került futurisztikus múzeum mintegy 5600 négyzetméteren terül el a Volkswagennel résztulajdonosként együttmûködõ, a német konszernben jelentõs részvényesi szerepet is betöltõ autógyár stuttgarti fõhadiszállásával szembeni téren, a Porscheplatzon.
A múzeum látogatói 80 kiállított sportautóban gyönyörködhetnek, s egyben egyfajta idõutazást tehetnek a több mint 100 éves, francia születésû autógyár történetében.

A múzeumot Wendelin Wiedeking németországi Porsche-igazgató nyitotta meg, nem rejtve véka alá, hogy az ünnepségre az európai autógyártást is jelentõsen sújtó gazdasági válság erõsen rányomta bélyegét. Wiedeking elismerte azt is, hogy a múzeumnak eredetileg már 2007-ben kellett volna megnyílnia, de a körülmények közbeszóltak. És azt sem titkolta, hogy a múzeum megépítése az eredetileg tervezett összegnek pontosan a duplájába került.

A meghívott vendégek mindennek ellenére nem fukarkodtak a kivitelezõ cég, az osztrák Delugan-Meissl munkájának dicséretével. Hasonló elismeréssel szólt a "családi" múzeumról Wolfgang Porsche, a jelenlegi családfõ, aki egyben a felügyelõbizottság elnöke. Porsche úgy vélte, hogy a múzeum a maga futurisztikus képével tökéletesen megtestesíti a cég sport-, illetve versenyautóinak szárnyalását, s egyben a jövõt is.

Bennfentesek szerint a mindössze három betonoszlopra "támaszkodó" múzeum megépítése nem volt könnyû. Az épület stabilitásának biztosításához 6000 tonna acélra volt szükség, csaknem olyan sokra, amennyit annak idején az Eiffel-toronyhoz használtak fel. Mindezzel összefüggésben az egyik építész, Roman Delugan a Porsche filozófiáját említette, nevezetesen: "Úgy emelkedni fel a földrõl, hogy közben nem szakadni el attól." S a Porsche emelkedni akar, miközben "mindkét lábával a földön jár".

A múzeum egyfajta mozgó, állandóan változó kiállítás lesz, ahol a 80 "történelmi" jármû mellett a kiállításra kerülõ autók állandóan váltják egymást. A látogatók ezen kívül egy szerelõcsarnokkal is megismerkedhetnek.

A világ egyik legtekintélyesebb autógyárának alapítója a krónikák szerint 1900-ban Ferdinand Porsche volt. Az általa tervezett Lohner-Porsche elektromos meghajtású gépkocsit a párizsi világkiállításon mutatták be. A fiatal mérnök és próbapilóta kerékagymotorokkal ellátott jármûvei tették világhírûvé a Porsche nevet. S õ volt az, aki 1928-ban technikai igazgatóként a Daimlernél kifejlesztette a legendás Mercedes SS és SSK kompresszoros sportautót, majd nem sokkal késõbb, 1931-ben Stuttgartban létrehozta a Porsche tervezõirodáját, s megkezdte a Volkswagen elõhírnökének tekintett prototípus kifejlesztését.