2024.04.19. - Emma

Roncs roncs hátán - Prémiumot kínál a német állam az öreg autókért

Mintha a világvége köszönt volna be Németországban vagy valamiféle, csakis - különösen a használt - gépkocsikra leselkedõ "járvány" tört volna ki. Kis túlzással ilyen, és ehhez hasonló forgatókönyvekre lehet következtetni abból, hogy a televíziós hírmûsorokban az elmúlt hetekben szinte mindennapossá vált az autók tömkelegét bezúzó roncstelepek "életképe", s az újságokban is csaknem állandó rovattá vált a híradás arról, hogy az elõzõ nap a németek hány öreg autót "értékesítettek".
Valójában azonban nem másról van szó, mint a német kormány január eleji - a magyarországi médiában is hangsúlyt kapott - döntésének hatásáról. A kormány igyekezett megsegíteni a válság sújtotta autóipart, amely a kereslet visszaesése miatt küszködve a gyártótelepek átmeneti bezárására és az alkalmazottak rövidített idejû foglalkoztatására kényszerült. Ettõl vezérelve azt találta ki, hogy 2500 euróval támogatja az új személygépkocsik vásárlását, olymódon, hogy - az államkasszából finanszírozva - 2500 euróért beveszik a legalább kilenc éves vagy annál idõsebb autót, ha tulajdonosa új gépkocsi vásárlására hajlandó.

A németek lassan ocsúdtak fel, de január végétõl szinte megrohamozták az autókereskedéseket. Egyre többen kívántak megválni a kilencedik évet betöltött, de addig dédelgetett "jószáguktól", hogy a 2500 eurós kedvezménnyel élve új gépkocsira tegyenek szert. A hírek szerint természetesen a kicsi és olcsóbb autókat részesítették és részesítik elõnyben, köztük az Opel, a Volkswagen, a Fiat és a Citroen megfelelõ típusait, de némelyest fellendült a nagyobb autók iránti kereslet is. Olyannyira, hogy több autógyár már bejelentette: újból megnyitja átmenetileg bezárt gyártótelepét, illetve az eddigi rövidítettrõl visszatér a normális munkaidõre.

A kormány által elhatározott "roncsmentõ" csomag a tervek szerint az év végéig van érvényben, s a hatóságok hivatalosan egyelõre nem nyilatkoztak arról, hogy mindez az egyéb konjunktúraélénkítõ intézkedésekkel együtt a büdzsét milyen mértékben terheli meg. Steinbrück pénzügyminiszternek mindenesetre nincsenek illúziói, azt ugyanis már elismerte, hogy a gazdasági, illetve pénzügyi válság hatásai miatt foganatosított intézkedések az idei adósságokat csaknem 40 milliárd euróval növelik. Meg nem erõsített hírek szerint ugyanakkor az állam a roncstalanításra 1,5 milliárd eurót irányzott elõ, ami - matematikailag legalábbis - mintegy 600 ezer autóra elég.

Ezek a számok azonban a németeket a jelek szerint a legkevésbé sem érdeklik. A legfrissebb felmérésekbõl az tûnt ki, hogy az elmúlt hetekben csaknem 50 ezren jelentették be, hogy élni szeretnének a "roncsprémiummal", s új autót vásárolnak. Mindenesetre - mint szakértõk állítják - még jócskán futja a keretbõl, sõt az sem biztos, hogy teljes mértékben kimerítik azt. Az autókereskedések mindenesetre január második felétõl már zsúfolásig voltak, s különösen a kisautókból egyszerûen elfogytak a készletek. A várakozási idõ pedig két-három hónapossá vált

Az idõs autók esetében járó "roncsprémium" sikere láttán más, ugyancsak értékesítési válsággal küszködõ iparágak is felbuzdultak. Az elektronikai cikkeket gyártók képviselõi mind hangosabban követelik, hogy hasonló intézkedésekkel kellene elõsegíteni új televíziók, videók vagy épp DVD-k vásárlását, de vérszemet kaptak a bútorgyártók, sõt egyes ruházati cikkek elõállítói is. Képtelennél képtelenebb ötletek hangzottak el arra vonatkozóan például, hogy milyen kedvezménnyel lehetne adott esetben egy elhasznált, régi nadrágot vagy éppen cipõt vadonatújra cserélni.

Az autógyárak - mondani sem kell - üdvözölték az "égbõl kapott" ajándékot. Mindenekelõtt az Opel és a Volkswagen már most javasolta a kormánynak, hogy emelje meg a "prémium" összegét, s az év végében megszabott határidõt hosszabbítsa meg. Az autóipar 2009-re a német piacra mintegy 2,9 millió új személygépkocsi kibocsátását irányozta elõ, a kormánynak köszönhetõen most a gyárak abban reménykednek, hogy túlléphetik a 3 milliós határt.

Értesülések szerint az autógyárak közül leginkább az Opel lélegzett fel. A Magyarországon is rendkívül népszerû Opel-gépkocsik értékesítõ telepeit megrohamozták a roncsot újra cserélni vágyók, az Agila iránti kereslet például egy csapásra megduplázódott, a Corsa megrendelései 70, az Astráé 30 százalékkal növekedtek meg. A Corsákat gyártó eisenachi üzemben február elsõ hetében lefújták az eredetileg március végéig életbe léptetett rövidített munkát, s az alkalmazottak ismét teljes munkaidõben dolgoznak.

Hogy ez a sajátos fellendülés meddig tart, azt egyelõre nehéz megjósolni. Szakértõk szerint ez a kormányzati intézkedés minden üdvözítõ hatása ellenére sem képes arra, hogy önmagában megoldja a német és az európai autóipart sújtó válságot. Mindezt jól jelzi az a februári adat, amely szerint Európában 2009 január végéig 959 ezer autót értékesítettek, csaknem 30 százalékkal kevesebbet, mint az elmúlt év hasonló idõszakáig. Németországon mindazonáltal a "roncsprémium" az elmúlt hetekben sokat segített, noha az óvatosabb hozzáértõk arra figyelmeztetnek, hogy minden csoda "három napig", jobb esetben három hónapig tart.