2024.04.20. - Tivadar

Kútba esik a magyar Mercedes gyár felépítésének terve?

Elképzelhetı, hogy kútba esik a magyar Mercedes gyár felépítésének terve, ha a Daimler vezetése megveszi a Corsát gyártó eisenachi üzemet.

A Mercedes eddig azt tervezte, hogy Magyarországon épít fel egy új, olcsón üzemeltethetı gyárat, ahol az A osztály utódja készülne. Ez mintegy 800 millió eurójába kerül a Daimler csoportnak: a semmibıl fel kell építeni az új gyárat, és be kell tanítani a dolgozókat, hogy 2012-ben beindulhasson a gyártás.

Ugyanakkor a legújabb hírek szerint az Opel alternatív megoldásként felajánlotta a Mercedesnek a Corsa típust elıállító üzemét a Németország keleti felén található Eisenachban. Ezzel a stuttgarti luxusautó-gyártó jóval olcsóbban megúszhatná az A osztály gyártásának átköltöztetését, hiszen nem csak a korszerõ gyár adott, de a képzett munkaerı is rendelkezésre áll.

Az Opel masszív veszteségei miatt kénytelen több üzemét is bezárni, ugyanakkor a német szövetségi és tartományi kormányzatok, illetve a szakszervezetek minden eszközzel igyekeznek egakadályozni, hogy munkahelyek szõnjenek meg. Eisenachban 1900 munkahely szõnne meg, így valószínõleg a Daimlerre is komoly politikai nyomás nehezedik majd annak érdekében, hogy az Opel gyár felvásárlását válassza a magyarországi üzem létrehozása helyett.

A kecskeméti beruházás folytatása mellett persze ugyanígy szólnak érvek: egyfelıl az alacsony forint-árfolyam és a kisebb munkabérek révén hosszabb távon többet spórolhatna a Mercedes, mintha Németországban kezdene gyártani. Másrészt a gyárra a Mercedesnek csak évek múltán lenne szüksége, míg az Opel ajánlata most aktuális, évekkel az új A osztály bemutatása elıtt, így egy ideig biztosan feleslegesen kellene fizetnie a fenntartási költségeket.

Ráadásul már elkezdték a beruházás szervezését Magyarországon, ami aláírt szerzıdéseket, és így jelentıs lelépési költséget jelentene. Nem tudjuk, hogy az Opel milyen feltételek mellett, és milyen áron engedné át gyárát a Daimlernek, és más részletek sem teljesen világosak, így nehéz megítélni, hogy valójában mekkora veszély fenyegeti a kecskeméti Mercedes gyárat.

A gyártás megkezdésének a tervekben szereplı 2012-es idıpontja azonban túl távoli: a jelenlegi gazdasági környezetben aligha képes bárki ilyen hosszú távra tervezni, így pillanatnyilag egyáltalán nem vehetı biztosra, hogy Magyarországon akár egyetlen Mercedes is elkészül a jövıben.