2024.04.26. - Ervin

Pezsgõbontásig ellenõrizzük, megvan-e az új kötelezõnk!

Már csak három napig köthetik meg az új biztosításukat azok az autósok, akik novemberben felmondták kötelezõ gépjármû-felelõsségbiztosításukat (kgfb). A többség ugyan a felmondással egy idõben megkötötte új biztosítását is, ám aki a biztosítótól vagy az alkuszától még nem kapott visszajelzést a befogadott ajánlatról, mindenképpen járjon utána, nem akadt-e el az ügyintézés valahol - hívja fel a figyelmet a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ). A változó jogszabályi környezetben érdemes áttekinteni, a következõ idõszakban mire célszerû még odafigyelni!
A kampány során a legtöbben egyszerre intézkednek a régi biztosítása felmondásáról és az új biztosítás megkötésérõl. Ha a régi biztosítás felmondása sikeres, de az újat valamilyen okból nem kötik meg szilveszterig, az autós már január 1-jén is biztosítási fedezet nélkül maradhat, ami baleset okozása esetén komoly probléma forrása lehet. Gondoljunk csak egy személyi sérüléssel járó káresemény anyagi következményeire. Ha nincs biztosító, amely átvállalja a károkozóra háruló igen jelentõs anyagi terhet, akkor az könnyen egzisztenciális problémát is okozhat egy-egy család számára. A másik jellemzõ probléma, hogy a felmondás nem jut el idõben biztosítónkhoz, kisebb gondot okoz: ilyenkor a korábbi biztosítás él tovább a meglévõ biztosító által ajánlott díjon.

Vegyük alapul azt az esetet, amikor az új szerzõdés is sikeresen megköttetett! Ilyenkor a biztosító, vagy a váltásban közremûködõ alkusz az esetek túlnyomó többségében január elején megküldi az elsõ díjrészlet befizetéséhez szükséges számlát, illetve csekket. Ezentúl azonban már azokban az esetekben sem kell aggódnunk, ha esetleg január végéig sem érkezik meg a befizetéshez szükséges csekk, mivel az idei évben a törvény a szabályosan megkötött biztosítások esetén már 60 napos díjhalasztást tesz lehetõvé. Ez azt jelenti, hogy március elsejéig a rendõr sem büntethet, ha nincs nálunk a befizetést igazoló szelvény. Ha azonban februárig elsõ napjaiban sem érkezik meg a számla, mindenképpen járjunk utána, mi történhetett, mivel akár küld számlát vagy csekket a biztosító, akár nem, a díjfizetés az ügyfél felelõssége.

„Közúti ellenõrzés vagy egy esetleges baleset esetére viszont már január elsejétõl tartsuk magunknál a biztosítási szerzõdés megkötésérõl szóló igazolást! - javasolja Papp Lajos, az FBAMSZ elnöke. „Az autóstársnak vagy az intézkedõ rendõrnek így tudjuk bizonyítani, hogy nem közlekedünk érvényes biztosítás nélkül."

Amennyiben a számla idõben megérkezik érdemes ellenõrizni, hogy az a meglévõ bónusz-malusz fokozatunknak megfelelõ díjat tartalmazza-e. Ez a korábbi évekhez képest az egyik legfontosabb, és egyértelmûen ügyfélbarát változás: az elsõ díjat a biztosítók már nem A0 fokazatban, hanem az üzembentartó által megadott bónusz besorolás szerint rögzítik.

A kötelezõbiztosítás-váltási idõszak immár évrõl évre olajozottabban zajlik. Az új, ügyfélbarát jogszabályi változások ehhez most még inkább hozzájárultak. Adminisztrációs hibák azonban mindig elõfordulhatnak. Azok, akik igénybe vették az alkuszok szolgáltatásait, minden, a biztosítással kapcsolatos probléma esetén is számíthatnak a szakértõ támogatására.

„Az alkuszok feladatai nem érnek véget a szerzõdés megkötésével. Ez igaz a kötelezõ biztosítás esetében is." - mondta el Papp Lajos, a FBAMSZ elnöke. - „Számon kell tartaniuk a határidõket, emellett szükség esetén segítenek a kártörténeti igazolás megszerzésében, és az adminisztrációs hibák tisztázásában is. Azt is érdemes tudni, hogy baleset esetén a független biztosításközvetítõhöz akkor is bizalommal fordulhatunk, ha éppen nem károsult ügyfélként, hanem károkozóként van szükségünk szakértõ segítségére."