2024.04.25. - Márk

Környezetbarátabb közlekedési csomag a tehergépjármûvekre

Környezetbarátabb közlekedési csomag a tehergépjármûvekre
Az egyik javaslat lehetõvé teszi, hogy a tagállamok hatékonyabb, a környezeti hatásokat jobban figyelembe vevõ úthasználati díjakat szabjanak ki a tehergépjármûvekre

Az Európai Bizottság nyilvánosságra hozta "Környezetbarátabb közlekedés" címmel ellátott kezdeményezés-csomagját, amelynek célja, hogy a közlekedés ára jobban tükrözze a társadalmat terhelõ valós költségeket. Az egyik javaslat lehetõvé teszi, hogy a tagállamok hatékonyabb, a környezeti hatásokat jobban figyelembe vevõ úthasználati díjakat szabjanak ki a tehergépjármûvekre.
Az így befolyó összegeket a közlekedés okozta környezeti hatások csökkentésére, az utak túlterheltségének mérséklésére fordítsák. Az intézkedéscsomag a vasúti zaj csökkentését is elõirányozza.

"A kezdeményezés-csomag célja a környezetszennyezés és az éghajlatváltozás elleni küzdelem, valamint annak biztosítása, hogy a környezeti károkért ne az adófizetõk fizessenek, hanem az, aki a károkat okozza" - mondta Antonio Tajani, az Európai Bizottság közlekedésért felelõs alelnöke.

A brüsszeli bizottság arra számít, hogy a kezdeményezések eredményeképpen környezetbarátabbá válik a közlekedés, csökkennek a különféle kibocsátások, 8 százalékkal mérséklõdik a tehergépjármûvek üzemanyag-fogyasztása, és valamennyi közlekedõ számára érzékelhetõ lesz az utak túlzsúfoltságának csökkenése.

A stratégia kulcsfontosságú részét képezi a nehéz tehergépjármûvekre egyes infrastruktúrák használatáért kivetett díjakról szóló irányelv (az "euromatrica-irányelv") módosítását célzó javaslat. Ez lehetõvé tenné a tagállamok számára, hogy az úthasználati díjakat a közlekedésbõl származó levegõ- és zajszennyezés, valamint a csúcsforgalmi idõszakokban tapasztalható torlódások mértéke alapján határozzák meg, és eszerint differenciálják. Ily módon a teherfuvarozási ágazat szereplõit arra ösztönöznék, hogy jármûállományukat környezetbarátabb jármûvekkel váltsák fel, illetve körültekintõbben hozzák meg logisztikai döntéseiket és válasszák meg jármûveik útvonalát.

A díjak beszedéséhez elektronikus rendszereket kell használni, és a keletkezõ bevételeket a közlekedés okozta káros hatások enyhítésére - így például a tisztább és jobb energiahatékonyságú jármûvekkel kapcsolatos kutatási-fejlesztési tevékenységre - kell fordítani. A közlekedés járulékos költségeinek kiszámítása közös módszer alapján történne.

Az euromatrica-irányelv módosítása - az együttdöntési eljárás keretében - most az Európai Parlament és a tagállami kormányokat képviselõ Tanács elé kerül vitára.

A meglévõ vasúti jármûállomány zajkibocsátásának csökkentésérõl szóló közlemény a tehervonatok zajkibocsátásának 50 százalékos csökkentéséhez szükséges lépéseket határozza meg. Ezen lépéseknek köszönhetõen 2014-re 16 millió polgár élvezhetné szerte az Európai Unióban a vasúti zajszennyezés érezhetõ csökkenését. A gondot jelenleg elsõsorban a korszerûtlen teherkocsik jelentik, ezért év végéig az Európai Bizottság javaslatot tesz a pályahasználati díjakra vonatkozó uniós szabályok módosítására, amely révén elérhetõ, hogy a teherkocsik többségét alacsony zajkibocsátású fékekkel szereljék fel.