2024.03.29. - Auguszta

Volvo C30 - nem tucatautó, de azért sorozatban gyártják

Volvo C30 - nem tucatautó, de azért sorozatban gyártják
Elöl közel van a klasszikus Volvóhoz, hátul azonban sem a márkán belül, sem azon kívül nem hasonlít egyetlen autóra sem a C30-as – írtuk a 2006-ban bemutatkozott autó tesztjében, s most itt az új modell. Továbbra is megosztja az érzelmeket, vállaltan nem akar tucatautó lenni.

A mérnökök kocsi teljes elejét áttervezték, beleértve több karosszériaelemet, például az elsõ sárvédõket. Az autó orra markánsabb és kifejezõbb lett, az elsõ lökhárító tört vonalai és az új, oldalra és felfelé eltolt fényszórók sportosabb megjelenést adnak a C30-nak.
Nagyobb lett az embléma, a légbeömlõ is megnõtt, s az leginkább az XC60-éra – valamint a Genfben hamarosan bemutatkozó S60-éra – hasonlít.

Az autó hátsó részén is megjelentek az új, mély vonalak és a kidolgozott részletek, a karosszéria dinamikusabbá vált. Maradt ugyanakkor a viszonylag szûk nyílású és szerény befogadóképességû csomagtartó, a csupaüveg ajtóval, alatta azonban igazán egyedi a csomagtérroló. Az eddig fekete mûanyag panelek mára színre fújtak, de új, elegáns és divatos fényezést is kapott az autó – a vérnarancsmetál igazán jól állt Hovány Autó Planettõl kapott tesztmodellnek.

Rétegautó volt és maradt, fiataloknak, szingliknek, gyerekeiket kiröptetett örökifjú középkorosztálynak, de akár lehet második kocsi is a családban. Az emlékezõ funkció nélküli ülések kapcsán kicsit macerás hátra beszállást már az elsõ C30-as tesztjében szóvá tettem, s azóta sem én nem lettem „ügyesebb", sem az autó. (A váltókar viszont simábban járt, korábban abba is belekötöttem.)

Belül maradt példás rend, volvós egyszerûség, és a lebegõ vékony, végletekig letisztult, de korántsem ikeás középkonzol. Sokak szerint nem praktikus, én viszont lassan kezdek megbarátkozni vele, s nem árt az autónak egy kis „pazarlás", amikor nem használják ki a tervezõk az utolsó köbcentiket is hasznos és kevésbé hasznos kacatok tárolására.

Úgy ültem az autóba, hogy nem néztem alaposan utána a változtatásoknak, de így is feltûnt, hogy stabilabb az autó az úton, mi több, városban kicsit talán túl határozott is a felfüggesztés. A szakirodalomból azután kiderült, hogy az új modell 30 százalékkal merevebb rugókat kapott, lengéscsillapítók is feszesebbek lettek, ráadásul olyan különleges egycsöves rendszerûek kerültek az autóba, amelyekben gyorsabban felépül a nyomás.

A torziós rudak is merevebbek, hogy az autó minél kevésbé dõljön be a kanyarokban. Hát nem is dõl, bírja a nagyobb kanyarsebességet is, s persze a menetstabilizáló rendszer kulturáltan beavatkozik, mielõtt túlfeszítenénk a húrt. A vezethetõséget az is segíti, hogy az alacsonyabb áttételezésnek köszönhetõen a kormányzás pontosabb lett.

A tesztmodellben dolgozó alapmotor maradt a bevált 1,6 literes százlóerõs, 150 Nm maximális nyomatékú négyhengeres benzines. Nem egy aszfaltszaggató, viszont kulturált járású és 12 másodpercen belül felgyorsítja százra az új C30-ast. Nekem kicsit még most is hiányzott a hatodik sebességi fokozat – 130-as tempónál négyezret fordult a motor –, a Volvónál azonban másként számolnak. Vegyes fogyasztásra 7, országútira 5,7 litert ad meg a gyár, ez a tesztút tapasztalatai alapján minden további nélkül tartható is. Az autó megvásárolható Start/Stop rendszerrel szerelt 1.6 dízel verzióban is, amely vegyes fogyasztása mindössze 3,8 liter a gyári adatok alapján.

A Volvo és a biztonság jó ideje szinonima, legkisebb modelljénél sem ismer kompromisszumot a márka. Már a 4,99 millió forintos indulóárba belefér a hat légzsák – ezt jó néhány modellnél nyolcnak számolják a dupla függöny miatt –, a WHIPS ostorcsapás -nyaksérülés elleni védelem, a biztonsági kormányoszlop, az ABS, az EBD elektronikus fékerõelosztó, a DSTC dinamikus menetstabilizáló rendszer. A kényelemrõl – egyebek között – intelligens vezetõ információs rendszer, kétzónás digitális légkondi, hat hangszórós rádió-CD, elektromos ablak és tükör, távirányítású központi zár gondoskodik, természetesen sok más egyéb mellett.

Néhány érdekes tény az új Volvo C30 lehetséges kiviteleirõl:
– Az új Volvo C30 13 különbözõ színû karosszériával és 5 eltérõ színû alsó spoilerrel rendelhetõ. Így a korábbi 13-mal szemben jelenleg 49 külsõ színkombináció választható.
– Ha ehhez hozzászámoljuk a 11 különbözõ alumínium felnit, akkor kiderül, hogy a vásárló összesen 529 lehetséges összeállítás közül választhat.
– A korábbi 15-tel szemben jelenleg 27 féle kárpit rendelhetõ, ezt is figyelembe véve máris 14 553 variáció áll a vásárlók rendelkezésére.
– Ne felejtsük el a 4 különbözõ középkonzolt sem, hiszen így a lehetséges variációk száma 58 212-re nõ!
– Mivel az autókhoz választható hátsó spoiler is, ez a szám megduplázódik, ami 116 424 változatot jelent.
– A vásárló kérhet tetõablakot is. Ezzel a variációk száma azonnal 232 848-ra ugrik.
– A C30 12 eltérõ hajtáslánccal választható (ebben benne vannak a kézi, illetve automata sebességváltóval szerelt változatok is), ami 2 561 328 lehetséges kivitelt jelent.
– Ezenfelül a Volvo C30 rendelhetõ 3 különbözõ audiorendszerrel, számos biztonsági funkcióval, tolatóradarba integrált parkolássegítõvel, Bluetooth-kihangosítóval és még számtalan egyéb, a vásárló kényelmét és megelégedettségét szolgáló kiegészítõvel.
Mindent egybevetve annyiféle változat áll rendelkezésre, hogy akár Nagy-Britannia összes lakosa – azaz körülbelül 60 millió fõ – rendelhetne úgy Volvo C30 modellt, hogy nem lenne közöttük két egyforma autó!